Problem vid ridning..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare linabergmer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 692
L

linabergmer

Hello! Det är så att när jag ska rida min häst och jag bara hoppar upp så stegrar hon sej oftas, inte jämt.. men om jag longerar henne ca 10 minuter innan jag hoppar upp så görhon inget dumt, kan det vara att hon har överskotts energi eller nått? Stel i ryggen?
Veterinär har raspat hennes tänder och kollat ryggen och den verka bra.

Tacksam för hjälp!

Hon kanske bara behöver värmas upp ordentligt? Min pålle blir oxå jätteivrig o har både det ena o andra för sig i början av ridningen men han lungnar alltid ner sig efter ett tag. Jag longerar jämt innan ridnig, tycker du oxå ska fortsätta med det! Lycka till

Vad ger du henne för foder? Om hon står på havre så kanske du skulle kunna byta ut det mot korn. Och så rida mer ansträngande så hon får ur sig energi varje dag.

Min pålle äter krafft grund det funkar jättebra. Men anledningen till att han "rusar" iväg i början av ett ridpass e för att han blir ivrig :)

hästen kan ju ha sadeltvång...
just det att hästen spänner sig när man drar åt sadelgjorden och när man då ska hoppa upp så kan hästen börja bocka eler stegra sig....

dra gjorden jätteförsiktigt och med mellanrum... inte allt på en gång och led hästen en liten bit innan du sitter upp och se ifall det blir bättre...

Det låter som sadeltvång..Prova att spänna sadelgjorden mycket löst i stallet..gå ut och spänn ett hål till..gå lite till och spänn lite till.. och fortsätt så till du spänt allt som det ska..Sedan prova att sitta upp..Det kan hjälpa :)
För att det här ska funka är en av fortsättningarna att sadeln verkligen passa hästen..

Hon äter
0,5 kg havre
0,5 kg korn
3 dl betfor
2 dl miner
10 kg ensilage
2 dl soya

Jag drar alltid åt sadelgjorden ett hack i taget, ganska löst i början ..

Hur gör du när du sitter upp? Gör du det från marken eller står du på en pall eller något?

Om du inte använder pall, så testa det. Du skonar både sadeln, hästen och ditt eget knä.

Immer

Jag sitter upp från marken, har haft problem men det förut att sitta upp, hon gick bara runt runt, men det har hon slutat med.. Kan ju testa med en pall..

Men en sak jag har tänkt på och det är att longera en häst, varje gång innan man ska rida, kan väl inte vara så bra för hästen? Det måste väl slita rät bra på den?

I uppvärmningssyfte är det väl jättebra!! Jag tycker att det är konstigt att inte fler värmer upp mer än de gör innan ridning... Jag tömkörde min häst före varje ridpass i flera år och han är absolut inte utsliten, tvärtom. Nuförtiden leder jag honom istället.

Då hästen går runt, runt och inte stå stilla vid uppsittning brukar bero på att den känner obehag. Det kan ju hända att den är spänd men att den blir mjukare efter en stunds uppvärmning.

Jo, det är sant, men det känns som när hon har sprungit lite, trav och ibland galopp.. så släpper det, precis som om hon har massa överskotts energi som hon blir av med vid longeringen.. eller att hon är spänd då.. så svårt, jag tycker att man ska inte behöva longera innan varje rid tur, blir lite jobbigt i längden...

Det kan vara precis så som du skriver, överskottsenergi, sen det folk nämner om sadeln, så gör jag alltid, spänner lite i taget och det tycker jag är ganska effektivt, jag spänner sista gången uppsutten ibland..

Jag brukar alltid spänna gjorden ute, samt dra ner stigbyglar och klappa lite innan jag hoppar upp. Min erfarenhet är att om alltid tar dessa minuter innan och hästen upplever det som avslappnat så brukar de lära sig stå stilla ganska fort. Likadant efter en ridtur jag gör halt utanför stallet, sitter kvar en stund, hoppar av, spänner upp gjorden, tar av sadeln om det inte regnar. Klappar om lite innan vi går in i stallet. Många hästar är inte alls konfertabla med det i början, men efter ett tag brukar de stressa ner och vänja sig vid att ta det lungt innan och efter avslutat rid/kör pass. (jag gör likadant när jag kör)

Eller att den inte lärt sig att stå still. Jag måste ju säga att jag tror att det finns fler ouppfostrade hästar än såna som ha obehag.

I alla andra sporter är man noga med uppvärmning. Själv ser jag uppvärmningen som en del av träningen och under tiden då jag tömkörde så var det även i utbildningssyfte. Att det skulle vara "jobbigt" har jag aldrig ens reflekterat över.

Visst kan det vara ren olydnad, men jag tycker att det är viktigt att man lyssnar på hästens signaler. En häst som är i obalans kan ha mycket svårt att stå stilla, speciellt då en ryttare ska upp på ryggen. Att ändå kräva av denna häst att den ska stå stilla gör bara att den far runt ännu mer eller visar andra tecken på irritation.

Jag tror in har fattat mej lite fel, jag har inga problem med att sitta upp på hästen, det är sen när jag kommit upp som hon stegrar sej om hon inte har blivit longerad innan( Gör så 9/10 ggr iaf om man inte longerar)

Okej, du skrev innan att hästen tidigare inte stått stilla då du ville hoppa upp, det var därifrån jag fick tanken att hon kände obehag av något slag. Du skrev ju också att hon nu står stilla, men tydligen så stegrar hon sig ju istället efter det att du suttit upp och det skulle jag också tolka som att hon känner obehag av att ha díg på ryggen.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 076
Senast: Badger
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 155
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 262
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka