Problem vid uteritt

Jag ska försöka testa era idéer med att aktivera mer under hela uteritterna, och arbeta mer i trav. Han får ju inte sådana här ryck varje gång, utan kan som sagt ibland gå klockrent en hel uteritt även om han är laddad.

Varken jag eller hästägaren upplever att han är otrygg eller osäker, utan bara extremt ivrig och energisk. Eftersom han älskar att komma ut (en helt annan bjudning mot i ridhuset) vill jag inte heller behöva sluta rida ut utan vill hellre lyckas hitta lösningar på hur jag ska komma till bukt med det här problemet. Har ju ridit många andra hästar med det här problemet men då har det mer handlat om att få stopp på hästen när den väl sticker iväg. Här är ju även problemet att jag även om jag kan "hålla kvar" honom på plats (genom att snurra runt honom eller ta in honom på volter när det finns plats) men inte få ner honom från galopp.
 
Detta

"...han väjer t.ex. inte undan för fotgängare, cyklister m.m när han sticker"

ger mig kalla kårar. Jag tycker att det är höjden av ansvarslöshet att rida ut på en häst med detta beteende. Spelar roll om du blir rädd eller inte, du har en omgivning också. Hur känner du dig, den dagen hästen springer rätt över någon? Eller drar med sig en annan häst i en skentur?

Jag tycker inte att detta är ett problem som du ska "hitta en lösning" på, jag tycker du ska hålla dig till ridbanan och ha kul med hästen där.

Jag vill inte låta hård, men jag tycker verkligen såhär. ALDRIG att jag red ut på en häst som utgjorde en fara för andra.
 
Har inte mkt till tips, det har varit en del bra input redan. Men, du skriver att han inte väjer för något? Jag hade nog faktiskt inte ridit ut på en sån häst, tänk om Han springer över en barnvagn eller cyklist etc? Det finns liksom ingen ursäkt för att utsätta andra för fara. Ok om man själv väljer att riskera sitt liv men andras? Såg nu att tuss skrivit ett liknande inlägg och jag håller med henne till fullo. Beteendet är verkligen en form av olydnad och jag hade blivit rejält arg om någon häst jag red höll på så. Personligen hade jag sett till att ha gott om tid sen HALT då fort det kommer ett embryo till att börja dra. Sen står man still, steppar, snurra velar ja då går väl hästen göra det i fem timmar då om det är vad dom krävs. Still-lugn sen gå tuffas det på igen HALT och vänta.. Det är så jag jobbar från marken med mina föl och unghästar, jag ber om ngt och ger mig i te förrän jag fått det.. Promenera honom ut först eller ha med dig en ledare. Sen hade jag inte heller ridit snabbare än skrik med halter först, när det hår bra lägg in trav, nöt halter osv. Men du måste, för andras säkerhet lära honom HALT. Tiden är vårt främsta verktyg när det gäller djuren, de orkar inte mentalt stöka hur länge som helst då är man bara stoisk och metodisk så brukar det fungera.
 
Senast ändrad:
Jag har ett arbabiskt fullblod som är väääldigt het och vi måste jobba varje gång vi rider ut på att hålla en bra takt.. Den bästa lösningen för oss är att alltid sitta och plocka, absolut inte såga men plocka, plocka, plocka.. Och gör lite övningar såsom slalom, volter osv för att hästen hela tiden ska vara med på noterna.
De har hjälpt oss i alla fall! Lycka till! :)
 
Vill bara betona att jag inte menar något illa med mitt inlägg och stavningen är som den är då det skrevs på en padda som gärna byter bokstäver etc . :)
 
@Chilodeur jag blir mest brydd av att hästägaren tydligen råkat illa ut flera gånger men trots det tycker det är ok att medryttaren utsätts för såna beteenden och tydligen på ridvägar som inte ens är fria från trafik osv ? Jag som hästägare hade aldrig aldrig någonsin släppt ut ngn annan med hästen på mitt eget samvete !

Varför i hela friden utsätter du dig för detta öht ? Det är ju inte det minsta värt det ? och åtminstone borde ägaren låta dig hänga på en graman som faktiskt är en bra hjälp just på uteritt med sådana hästar, ur säkerhetsaspekt för ryttarens del!

Hade du varit min medryttare hade jag aldrig i hela livet riskerat/velat utsätta dig för en sådan hästs beteende ute, utan då hade du fått hålla dig på ridbanan och i ridhuset om inga trafikfria/oasfalterade vägar fanns osv, av min egen ansvarskänsla för dig och rädsla för att ngn skulle löpa stor risk att skada sig, pga min hästs beteende.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att jag inte förstår hur man som ägare tänker då man släpper ut andra på en häst man inte rår på själv. Det är en grej om man ber ett proffs lösa problemet. Denne bör ha kunskap nog att inte ta sig an mer än man klarar sas. Utöver att man ju är beroende av sin kropp i jobbet och då heller inte utsätter sig för mer skit än man måste.

Jag förstår dock att graman inte är lösningen eller ens till nytta på alla såna hästar. Vissa rörliga saker kan springa som dårar trots graman eller att man böjer dem något vansinnigt.

Jag tror det går att provocera fram beteendet i ridhus och där kunna gradvis jobba med det. Men det är inget som går att lära ut via nätet. Det handlar så mycket om individ vilken metod man ska välja och alltid oavsett metod om timeingen i hur man nyttjar metoden för att få effekt.

Däremot så om man flyttar ut bakdelen tillräckligt mycket så kan de inte galoppera. Så då kan man få dem till trav om det skiter sig.
Men för det måste ju hästen svara för hjälperna. Så jag skulle inte ge mig på att rida ut med andra eller bland andra på en häst som är så olydig.
För den är just olydig!
Att de är stressade, taggade eller vad som är en grej. Hur de väljer visa det är en annan sak.

Jag ser alltid till att mitt hjälpgivningssystem funkar avsuttet innan jag sätter mig på såna som sticker. Beroende på utbildningsgrad i häst och hur de är mentalt kan jag gärna med fördel ta dem offroad i rejäl terräng för att de ska behöva fokusera på var de går istället för all annan skit.
Jag rider alltid såna själv(utom möjligen med sällskap av någon av mina manliga tränare.. de reder sig i alla lägen och jag kan bara fokusera på att träna den jag sitter på och göra det den kräver där och då). För att inte utsätta andra för fara eller skrämma dem.

En häst som är jäkligt energifylld travar jag gärna långa sträckor i hyfsat friskt tempo. Men då ska den ju vara iaf så pass lydig att man får hejd på den med lite trix om det skulle skita sig.
Trav blåser ur dem bra fysiskt och psykiskt. Ligger man i samma tempo och maler brukar de tagga av. Är de stoppiga och slänger sig rider jag sidvärts i trav tills de coolar ner sig och går fram.
Galopp är en gångart som oftast taggar dem mer. Den är ju deras flyktgångart. Så man kan få stresspåslag i galopp på hästar som inte är lydiga, avgalopperade etc.
Skritt kan vara lite för lamt för en del.

Ska jag ge dig råd och du har tid och lust att jobba med hästen hade jag dels tränat i ridhus på att få den lydigare även om man spetsar till miljön på något vis.
Samt tagit ut hästen avsuttet i flera h i offroad-terräng, typ 4 h. Sen ev hoppat upp och ridit den lite antingen då eller efter ett par ggr.
Ev hade jag bundit upp den ute efter de där timmarna då den är lite tröttare. Så hade den fått stå uppbunden och träna på att vara still. Men då ska du veta hur man gör sånt säkert och hur man ev måste förbereda hästen för det.

Sen hade jag varit benhård i lydnad med den. Och se till att rida där jag har spelrum att tex snurra den eller rida sidvärts etc om jag får behov av det.

Du kan också läsa på om vad riktigt "one rein stop" är och köra sånt.
Det är en övning där man gradvis börjar och man jobbar med det mentala. Inte bara hugga tag i tygeln och böja.

Som proffs har man ofta ett gäng tekniker att bryta bockningar, resningar, då de sticker etc.. Det finns folk som jobbar heltid med sånt. Så vill du lära dig och lägga tid: kontakta nån duktig problemlösare.
 
Jag vill inte föreslå detta, men måste ändå nämna att jag hört om folk där hästen är som din och reagerar så för att den övertaggar (alltså undersökt och "frisk"). De provade graman vid uteritt och fick en helt annan kontroll. Det är absolut inte något att rekommendera som lösning, men kanske som en hjälp på vägen?
Jag personligen tror mycket på ledarskapsövningar både från mark och rygg. Lära hästen att 'one rein stop' kan också vara en väg att gå!
Tror dessvärre inte att graman hjälper på den typen av häst. Om den viker in nosen och springer så kommer den att göra det minst lika mycket med en graman, skulle jag tro. Jag är INTE emot graman rent generellt, men i det här fallet tror jag inte att det hjälper. Möjligen om man fäster den högt i sidorna och inte under magen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
576
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 731
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 219
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp