Problem vid uteritt

Sparvoga

Trådstartare
Vet inte om tråden ska ligga här... Tycker jag har ett ganska stort problem. Min häst har bara blivit sämre att rida ut på själv, när han var 4-5år var det inga större problem, visst kunde han bli rädd men inte som nu.
Han har väldigt mycket nerv i sig, (mamman var fullblod som gått löp) men nu när man rider kan man komma trava/galoppera så tvär sätter han ner hovarna i backen:crazy: skrämmer upp sig själv, eller också får han för sig att inte gå längre.. och då finns det däremot inget som kan skrämma han, då är det bara tjur.. (Han har tillpassad sadel, inte ont någonstans) Men just det att han är så otroligt spänd och tittig gör att man i princip inte kan få han att jobba.. han bara spänner sig och stretar emot. Rider jag däremot med sällskap så är det inga problem, men det känns inte bra att måste vara beroende av att ha med sig någon jämt. Har provat att bara låta han gå o titta, provat att rida öppna, slutna, skänkelvikningar, fattningar avsaktningar men det hjälper inte...Suck!! HJÄLP!!

Har hört att kombinationen Turban Rose - fullblod kan bli så här?? och att trotsen kommer sent eftersom dom är sena i utvecklingen, sant eller inte vet jag ej!! Min instruktör sa dock att det bara är att ha tålamod för det är dessa hästar som har det... men jobbigt är det (han är 7 nu)

Sv: Problem vid uteritt

Om du bläddrar runt i fritidsridningsforumet, så kommer du se att sista fyra veckorna finns det MINST fem trådar med ekipage, som har likvärdiga problem som dig. Leta lite och läs, det kanske finns något som passar dig och din häst.

Mvh

IngelaH

Sv: Problem vid uteritt

En liten reflektion: Hur känner du dig själv när du rider ut ensam, respektive när du rider tillsammans med andra? Om det är så att du är mer spänd när du rider ut ensam, eftersom du då förväntar dig att din häst ska börja trassla, än när du rider ut tillsammans med någon, så kan din häst känna av det och bli spänd av den orsaken...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 940
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband