Problem!!!!

F

Fjompas

Listan kan göras lång.
Har nu haft en valp nu sedan i Juni och han var lyhörd och duktig.
Men nu börjar han bli trotsig... Kissar och bajsar inne när vi inte är hemma. Biter sönder tapeter, trappan, river ner saker i fönstrena, trots att han har tusen leksaker, godis gömda i saker, tuggben.
När vi väl är hemma så håller han inte på så.
Ett problem till... han kissar eller bajsar aldrig när vi är ute och går.. kan ta en promenad på 10 minuter eller 1 timme, lika förbannat går han in i köket och kissar/bajsar, aldrig ute.
Han får springa lös på gården, men bajsar/kissar överallt... Ska vi strunta att ha honom lös tills vi fått ordning på det.. Vill gärna att han ska göra detta när vi är ute och går, så vi slipper all bajs i trädgården... rabatten.

Hur gör jag?
 
Du borde nog försöka skaffa riktig hjälp istället för att fråga här.Leta upp en duktig instruktör/ problemhundsutredare.
Det är svårt att svara på dina frågor då man inte sett hur hundens vardag ser ut, hur ni är med hunden osv...

Låter som en osäker individ om han inte vågar göra sina behov utaför tomten.
 
Måste bara skriva också att om det är en valp du talar om är det alldeles för mycket att promenera i timmar.
 
Fick ni valpen som 8-veckorsvalp? Då är han inte så gammal än. Hur länge lämnar ni den själv?

Jag förstår inte. Hunden får alltså inte bajsa på gården. Ska den vara "rumsren" även där?
 
Ska dit idag och lyssna på föreläsning!
Hundens vardag, ensam från 7-9, sen 9-11.30
Sen är han tillsammans med oss tills vi går och lägger oss.
Vi busar och leker. Är alltid posetiv och berömmer honom mycket när han gör rätt. Han är lite över 4 månader och är blandras mellan tax och labrador. Har bra kondition.
Är det för länge med en timme?
 
Nej, men att han kan göra ifrån sig på promenaderna. När vi är borta sköter han sig väldigt bra när vi promenerar.
Han var 10 ½ vecka när vi hämtade honom.. En familj hade lämnat tillbaks honom.
 
Alldeles för lång ensamtid för en så liten valp. Kissandet och bajsandet beror nog både på att han inte kan hålla sig och att han är otrygg. Bara att backa i ensamhetsträningen och börja om.

En timmes promenad är också för mycket för en valp på fyra månader. Valpar ska inte motioneras i koppel utan ska få röra sig lösa. Då kan de vila när de önskar och slipper överanstränga sig.

Att valpen inte vill göra ifrån sig på andra ställen än hemma är också förståeligt. Hemma är tryggheten och där vet han att han inte inkräktar på någon annans revir.
Ställ inte så höga krav på den lille. Tids nog kommer han att kunna göra ifrån sig på promenaderna och många äldre hundar väljer själva att göra ifrån sig på undanskymd plats i trädgården.
 
Ja, är han så liten ska han inte promenera mer än korta korta bitar.
Inte konstigt då att han bajsar och kissar på tomten, det är ju tryggt.Det är fullständigt normalt att de gör det när de är så unga.
Tror det vore bra om du ändå kontaktar någon som kan ge dig råd, då kan du lära dig mer och känna dig trygg i det du gör med din lilla hund.
 
Jag förstår inte varför ER hund skall kissa och bajsa någon annan stans än på er tomt. Ni måste ju ändå plocka upp det. Det är väl bara att städa tomten från hundbajs?

Eller har ni tänkt att hundens bajs gott kan ligga kvar var som helst, bara det inte är hemma hos er?

Har man hund, katt, häst, orm, marsvin eller vad som helst för djur, så får man nog räkna med att ta hand om bajset. Det är väl bra om hundstackarn kan få bajsa i trädgården?
 
För en så liten hund är det inte tryggt att lämna doftmärken efter sig överallt. Min unghund gjorde också så som valp, höll sig tills vi kom in igen, hem till tryggheten. När han väl hade hittat en kissehörna i trädgården gick vi alltid dit.

Men nu när han är 8 månader gammal är han rumsren och vill helst inte kissa i trädgården heller, sånt gör vi numera på promenad, det som kändes så "svårt" när han var liten.

Ett tips jag fick på en kurs vi gått är att om valpen bara vill göra ifrån sig inomhus, så kan man ta tidningen den kissat på, lägga den på ett lämpligt ställe utomhus och lägga ett tunt lager mull ovanpå. Då finns doftmärket där och då är det tryggt att kissa där. Så får man ju se till att alltid gå dit tills vanan är etablerad. Eftersom detta redan hade löst sig för vår del då har jag inte provat tipset, men det låter logiskt.

Men mycket kommer att lösa sig när valpen blir äldre.

Jag hade nog inte heller låtit honom springa för mycket lös själv - det är ju nu du ska grundlägga vanan att DU är roligast, att det är du som ser till att det händer skojiga saker. Som att gå ut, t.ex.
 
Hon har väl inte skrivit att hon inte plockar upp efter sig? Det gör alla ansvarsmedvetna hundägare. Och ja, jag VET att det finns puckon även på detta område, så det behöver du inte skriva något om.

Självklart tar man hand om restprodukterna efter sitt djur, oavsett slag. Det är dock enklare att hålla koll på högarna om det sker kontrollerat, som på promenad. Får hunden vanan att den springer runt och skiter överallt kanske man missar en hög, även utanför tomten. Och då kan du halka i den.
 
Antar att Du har spade och sopsäck när Du är ute med Dina djur. För kiss kan man bara gräva upp. Men det gör väl du eftersom man ska plocka upp efter sina djur.
 
En hund som "håller på" så när den är ensam hemma,
känner sig inte trygg när den är själv, oavsett om det är en valp eller en vuxen hund.
Sedan tycker även jag att det är för långa stunder att lämna en valp ensam..
Det jag har märkt är att det är väldigt olika från hund till
hund när de är mogna att vara ensamma hemma(beroende på deras grundtrygghet i sig själva), men din hund är det INTE.
Ni får nog göra som Jadzia säger börja om i ensamhetsträningen, lämna den korta stunder itaget.
Många valpar vill bajsa,kissa på gården , där de är vana
att göra det, det brukar gå över när de blir lite äldre,
bara att plocka upp och berömma att valpen gör det ute!
En sak till som jag reagerar på är "hunden har bra kondition", en valp på fyra månader ska inte motioneras,
enbart busa lös, el korta koppelpromenader..
Lycka till!
MVH julia_v
 
Det jag reagerar på är att en hgundägare tycker att det är ett problem att deras hund bajsar i deras trädgård, och försöker få bajset att hanma någon annanstans. Man måste ju ta upp bajset i alla fall, så vad är problemet. Eller kan man bara låta det ligga om det nu inte är på den egna tomten?

Jag tar upp bajs ur kattlådorna. Jag försöker att ta upp bajs från katterna på de områden av gården där vi brukar vara. Det blir främst tomten, stallplan och vägarna och stigarna. En och annan rävbajs hänger nog med också. Jag mockar hästarnas boxar och ridbanan samt hela hagen som ridbanan ligger i. Det är ju trevligt att kunna sitta i gräset kring ridbanan. Jag tar upp hästbajs som hamnar på gårdsplan, stallplan, tomten eller vägarna precis omkring. Jag mockar ofta hagar. Och jag tar upp hästbajsar som hamnar på grannarnas gårdplaner. Då så tar jag bilen eller cykeln och kratta och spade och åker runt efter ridturen och tar undan bajset. På det viset kan jag fortsätta att rida på våra trevliga ridvägar.

Jag anser att bajshantering hör djurägandet till och är något som man får räkna med.
 
Nu finns det inget som säger att inte Fjompas är lika präktig och ordentlig som du. Det enda hon sa var att hon inte ville att valpen ska bajsa överallt i trädgården och rabatterna utan helst på promenad.

Så var läser du att hon inte vill plocka upp?

Det är helt enkelt enklare att se var hunden bajsar och ta det med påse om så sker på promenad, än att man, när man rensar bland ogräsen, sticker fingrarna i en liten hög. Svårare än så behöver det inte vara.

Att du sedan verkar förutsätta att hundägar är ena hopplösa slashasar som bara låter hundskiten ligga, ja det säger ju mer om dig än om Fjompas.
 
Vill gärna att han ska göra detta när vi är ute och går, så vi slipper all bajs i trädgården... rabatten.
Tolkade jag som att hon ville slippa själva bajset. Inte som att det var en fråga om att kunna ha koll på när hunden bajsar.

Min kommentar till detta är, "Det är väl bara att plocka upp, fär det måste man ju ändå göra".

Det är bara en valp. Att kräva av den att den skall bajsa i koppel vid promenad är som att kräva av ett 2-årigt barn att barnet skall använda toaletten i stället för att bajsa i blöjan.

Det är väldigt lätt att fixa bajsproblem på barn genom att gå för fort fram med pott-träningen. Och så är det säkert med hundar också.
 
Självfallet är det så, att det är att begära för mycket av valpen att den ska bajsa i koppel på promenad, detta kommer senare. Det är inte det som detta är frågan om, detta har också redan påtalats.

Kärnpunkten här är att du förutsätter en förfärliga massa saker som du inte har en aning om (förvisso inte jag heller, men jag försöker inte läsa in mer än vad som de facto står i hennes fråga). Så du får helt enkelt inget tolkningsföreträde här.

Det är bra att du plockar skit efter dina djur. Men det gör dig inte unik, det gör de flesta djurägare. Jag tycker du är självgod, men det är inget problem för min del, vi lär inte trampa i varandras djurskit ändå.
 
Ursäkta om jag låter tvär nu, men att hunden mår dåligt och beter sig som den gör är väl inte så konstigt. Valpar ska inte lämnas ensamma! Har inte uppfödaren informerat om detta? :confused: Det är bland det första jag frågar när folk ringer och vill köpa valp- hur deras vardagssituation ser ut....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Harrysen
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 567
Senast: Acto
·
Hundhälsa Idag på morgon promenaden bajsade Zelda först två gånger normal mängd och konsistens! Hon bajsar alltid just två gånger på morgon...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 506
Senast: snorp
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp