Problemet när folk läser mellan raderna (Neurotypi vs. Autism)

För mig är det oväsentligt om man säger något med ord eller visar det med handling. Vill man inte ha med personen så märks det ganska snart oavsett hur man uttrycker det verbalt.

Om det är mobning eller inte handlar för mig mest om det är en större avdelning/arbetsplats. Alla kan inte gilla alla men är det bara dessa 4 som jobbar där så är det utfrysning oavsett hur mycket man planerar träffarna utanför jobb. Är man 100 så är det 97 som inte är med och även ett par till är välkomna är det ändå en minoritet.
Grejen är nog snarare om man är en grupp med flera som på något sätt unisont inte gillar en annan person och väljer att "särbehandla" den genom att inte inkludera den i sitt umänge. Antingen får man vara jäkligt hemlig med sitt umgänge så den personen inte märker att den är utesluten eller så får man helt enkelt bita i det sura äpplet och låta den vara med trots att man inte gillar den så mycket.
 
En snabb googling ger en massa träffar som säger


Obs! I en text, inte i kroppsspråk eller tonläge etc. Så är nog du som använder begreppet fel.
Ska begreppet tolkas så bokstavligt så använder du också begreppet fel som startade tråden utifrån att ”läsa mellan raderna” i en muntlig konversation.
 
Jag skulle nog säga att uttrycket har en bredare betydelse än så. Det kan lika gärna handla om meningar som uttalas.
Det handlar om kontext dvs nu när jag googlar får jag upp massor av träffar från olika lärarforum där de frågar om eller där det beskrivs hur man lär elever "läsa mellan raderna". Går jag längre bort tillexempel i söket hittar jag https://sv.wiktionary.org/wiki/läsa_mellan_raderna . Således om man "läser mellan raderna" på sin sökning så ser man att man får olika betydelse av uttrycket "att läsa mellan raderna" beroende på i vilket sammanhang man hittar det.

Lite som allting fungerar i verkliga livet. Hus annonser: Mysigt= mörkt och kyffigt, Charmigt=slitet, för den händige=gigantiska renoveringsbehov osv. Dejting: Snäll=sannolik psykopat, Välutrustad= handlar inte om kökslådor eller att personen har en extra hand, generös=betalar gärna för sex. Hästannonser: kräver rutinerad ryttare=oridbar, lättfödd=badbollsformad osv .

Så när man träffar en gammal vän på stan pratar lite och när man skiljs åt så säger båda "vi måste se till att träffas". Så betyder det oftast att båda vill träffas men sannolikheten att det kommer att ske är mycket låg för livet är fyllt av annat. Men man hade gärna träffats och vill ge uttryck för det men utan att pressa den andra eftersom man vet att båda har mycket annat och det trots allt inte är livsnödvändigt.
 
Jag är inte ute efter din egen uppfattning, utan ifrågasätter att det är rakt att säga ”Nej vi gillar inte ditt sällskap, men tack för att du frågar”. Det är inte rakt utan motsägelsefullt att tacka för en fråga man inte uppskattar.

Hur en enskild person vill bli avvisad är individuellt. Du uppskattar tydligen en tydlig avspisning, medan andra skulle ta det för elakt. Den som bli avspisad har rimligtvis tolkningsföreträde, så som det normalt fungerar vid mobbning/kränkningar.
Nja jag föredrar ärlighet, om någon inte vill umgås med mig så kan de lika gärna tala om det istället för att jag ska upptäcka det genom handling. Det är inte ett dyft snällare att behöva läsa det genom handlingar enligt mig. Exakt vilka ord är inte poängen.

Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom? För att återanknyta till trådämnet, att säga det i klarspråk eller mellan raderna genom sina handlingar och brist på handlingar.
 
Nja jag föredrar ärlighet, om någon inte vill umgås med mig så kan de lika gärna tala om det istället för att jag ska upptäcka det genom handling. Det är inte ett dyft snällare att behöva läsa det genom handlingar enligt mig. Exakt vilka ord är inte poängen.

Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom? För att återanknyta till trådämnet, att säga det i klarspråk eller mellan raderna genom sina handlingar och brist på handlingar.
Vad just du uppskattar är inte alls intressant, inte heller intressant vad just jag blir ledsen över. Jag skulle aldrig bjuda in mig själv i det sammanhang du beskriver. Jag har mycket lätt för att läsa av människor och det är därför jag aldrig skulle hamna i den där märkliga situationen. Jag tycker de flesta människor är väldigt tydliga även i sin otydlighet och jag blir mycket sällan sviken eller förvånad. Andra människor får passa sig för jag läser deras tankar. Klarspråk är absolut inte nödvändigt ;)
Andra fungerar såklart annorlunda, jag är inte intressant i ett generaliserat sammanhang.
 
Vad just du uppskattar är inte alls intressant, inte heller intressant vad just jag blir ledsen över. Jag skulle aldrig bjuda in mig själv i det sammanhang du beskriver. Jag har mycket lätt för att läsa av människor och det är därför jag aldrig skulle hamna i den där märkliga situationen. Jag tycker de flesta människor är väldigt tydliga även i sin otydlighet och jag blir mycket sällan sviken eller förvånad. Andra människor får passa sig för jag läser deras tankar. Klarspråk är absolut inte nödvändigt ;)
Andra fungerar såklart annorlunda, jag är inte intressant i ett generaliserat sammanhang.
Eller så är du så okänslig att du inte fattar att du inte är välkommen....jag tror jag många stött på situationen att de inser att de inte var välkomna, jag har sett det många gånger. Och jo jag är intresserad av vad du tycker, just nu känns det mest som du inte vill svara på frågan och duckar genom lite plattityder, du brukar inte ha problem att utrycka din åsikt i en massa sammanhang, det är liksom det Buke går ut på.

Och jag har hittills inte stött på någon som inte hellre får raka besked istället för att man gör som du föreslagit, bjuder med när det ses som omöjligt att komma undan utan att verka elak och sen undviker situationen genom att hålla personen utanför - eller försöka.
 
Eller så är du så okänslig att du inte fattar att du inte är välkommen....jag tror jag många stött på situationen att de inser att de inte var välkomna, jag har sett det många gånger. Och jo jag är intresserad av vad du tycker, just nu känns det mest som du inte vill svara på frågan och duckar genom lite plattityder, du brukar inte ha problem att utrycka din åsikt i en massa sammanhang, det är liksom det Buke går ut på.

Och jag har hittills inte stött på någon som inte hellre får raka besked istället för att man gör som du föreslagit, bjuder med när det ses som omöjligt att komma undan utan att verka elak och sen undviker situationen genom att hålla personen utanför - eller försöka.

Men vad är det för åsikt du är ute efter? Det är svårt att ha en åsikt om en hypotetisk situation som jag har svårt att relatera till på ett personligt plan.

Men okej, här kommer två åsikter.
Jag tycker det framfusigt att bjuda in sig själv, i synnerhet i ett så instabilt sammanhang att man blir dissad av samtliga.
Min andra åsikt är att den situationen du beskriver låter mer som ett tonårstjaffs än som ett vanligt vuxenproblem.
Nöjd nu, något du vill hugga på? ;)
 
Nja jag föredrar ärlighet, om någon inte vill umgås med mig så kan de lika gärna tala om det istället för att jag ska upptäcka det genom handling. Det är inte ett dyft snällare att behöva läsa det genom handlingar enligt mig. Exakt vilka ord är inte poängen.

Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom? För att återanknyta till trådämnet, att säga det i klarspråk eller mellan raderna genom sina handlingar och brist på handlingar.

Jag kan bara tala för mig själv och om vi var 4 kollegor och de andra 3 inte vill ha med mig på en AW som planeras/pratas om på jobbet och som inte handlar om att de delar ett särskilt intresse som jag inte har, utan att de bara inte gillar mig - då skulle jag bli mest ledsen över att de ogillar mig så mycket att jag inte ens kan "hänga med". Att de däremot inte säger det rätt ut i ord att de ogillar mig starkt skulle jag inte bli så ledsen över, det ser jag mer som "social vanlighet". Det normala för mig är att om man planerar AW på jobbet så är också alla kollegor välkomna, så om dessa 3 fryser ut mig skulle jag antingen bli mest ledsen över det eller så skulle jag som tredje alternativ helt enkelt se dem som socialt osmidiga som osmidiga som inte förstår hur man bör bete sig på en arbetsplats.
 
Men vad är det för åsikt du är ute efter? Det är svårt att ha en åsikt om en hypotetisk situation som jag har svårt att relatera till på ett personligt plan.

Men okej, här kommer två åsikter.
Jag tycker det framfusigt att bjuda in sig själv, i synnerhet i ett så instabilt sammanhang att man blir dissad av samtliga.
Min andra åsikt är att den situationen du beskriver låter mer som ett tonårstjaffs än som ett vanligt vuxenproblem.
Nöjd nu, något du vill hugga på? ;)
Situationen bidrog du med, det var du som menade på att man skulle hålla kollegan utanför genom att denne inte fick reda på att den inte var välkommen för det var mobbing att säga det rakt ut om jag minns rätt - det var inte min idé så grattis till att ha bidragit till tonårstjaffssituationen :) - men just utfrysning - vänlig sådan när man uppträder okej på ytan är mer ett vuxenmobbing problem än bland tonåringar - barn och unga är ofta mer direkta och fryser ut öppet snarare än att göra det i smyg.

Och visst kan det vara framfusigt att bjuda in sig själv när kollegorna talar om att gå ut efter jobb eller så tar man för givet att alla är välkomna när kollegorna pratar om afterwork. Eller så kan det vara så att man känner på sig att kollegorna inte är ärliga och vill kolla läget - om man är ny så vill man ju veta om man kan tänkas trivas eller om det förekommer dold utfrysning/mobbning och att man kan söka sig någon annanstans innan det bryter ner en.

Jag syftade på den raka fråga jag ställde, den enda i förra inlägget vad jag vet "Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom?" Det är alltså inget specifikt scenario utan kan vara vilken situation som helst när en person inte är välkommen.
 
För egen del tycker jag i de allra flesta fall att ett "vi vill inte ha med dig" är ett typexempel på när s.k. ärlig kommunikation enbart är fruktansvärt otrevligt och sårande. Om Lisa och Stina hittar på något kul och inte bjuder med mig kan det ju bero på massor med saker - de kanske inte tänkte på att jag kunde vara intresserad när de bokade aktiviteten, de kanske inte har plats för fler i bilen, det kanske inte passar av någon annan logistisk anledning osv.

Att bjuda alla i en grupp utom en blir ju däremot utfrysning oavsett hur man formulerar det.
 
Situationen bidrog du med, det var du som menade på att man skulle hålla kollegan utanför genom att denne inte fick reda på att den inte var välkommen för det var mobbing att säga det rakt ut om jag minns rätt - det var inte min idé så grattis till att ha bidragit till tonårstjaffssituationen :) - men just utfrysning - vänlig sådan när man uppträder okej på ytan är mer ett vuxenmobbing problem än bland tonåringar - barn och unga är ofta mer direkta och fryser ut öppet snarare än att göra det i smyg.

Och visst kan det vara framfusigt att bjuda in sig själv när kollegorna talar om att gå ut efter jobb eller så tar man för givet att alla är välkomna när kollegorna pratar om afterwork. Eller så kan det vara så att man känner på sig att kollegorna inte är ärliga och vill kolla läget - om man är ny så vill man ju veta om man kan tänkas trivas eller om det förekommer dold utfrysning/mobbning och att man kan söka sig någon annanstans innan det bryter ner en.

Jag syftade på den raka fråga jag ställde, den enda i förra inlägget vad jag vet "Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom?" Det är alltså inget specifikt scenario utan kan vara vilken situation som helst när en person inte är välkommen.
Alltså jag har inte förordat något specifikt sätt att lösa situationen. Jag har bara ifrågasatt ditt ”raka” svar som jag inte tyckte var så rakt. Situationen vet jag inte vem som drog upp först, men alldeles säkert var det inte jag i alla fall. Gå tillbaka och läs om, för nu börjar du komma väldigt långt ifrån vad som verkligen är sagt och inte. Antingen blandar du ihop mig med någon annan eller så har du helt tappat tråden.
 
Det känns mer som du problematiserar, du får ett nekande svar från båda. Det är värre i mina ögon om någon säger jovisst det låter trevligt men jag har inte tid, kanske någon annan gång, och man tror på det och börjar bjuda med vid andra tillfällen. Och vid 3: e/4: e gången inser man att ja, betydde nej.
Den sortens missförstånd ser vi ju ideligen i dejtingtrådarna. Någons dejt säger tre gånger i sträck att hen inte har tid, och ändå går det inte fram att dejten helt enkelt inte är intresserad. Om det är ett tecken på npf, är snarare de utan npf som är i minoritet.
 
Den sortens missförstånd ser vi ju ideligen i dejtingtrådarna. Någons dejt säger tre gånger i sträck att hen inte har tid, och ändå går det inte fram att dejten helt enkelt inte är intresserad. Om det är ett tecken på npf, är snarare de utan npf som är i minoritet.
Eller ett tecken på att någon inte givit upp hoppet, tecken eller inte tecken på NPF är inget jag kan uttala mig om eller har uttalat mig om.

Jag ser det dock inte som missförstånd utan feghet, att man inte vågar säga nej/göra slut och ta konsekvenserna eller att man inte vågar inse att personen inte vill ha en utan fortsätter att hoppas.
 
Alltså jag har inte förordat något specifikt sätt att lösa situationen. Jag har bara ifrågasatt ditt ”raka” svar som jag inte tyckte var så rakt. Situationen vet jag inte vem som drog upp först, men alldeles säkert var det inte jag i alla fall. Gå tillbaka och läs om, för nu börjar du komma väldigt långt ifrån vad som verkligen är sagt och inte. Antingen blandar du ihop mig med någon annan eller så har du helt tappat tråden.

I citatet skriver du om vad du skulle gjort - jag hade inte pratat om smyga med aktiviteterna det tidigare - det tog du upp här och utvecklar mitt exempel som från början bestod av att komma med bortförklaringar. Jag noterar att du fortfarande duckar för frågan, "Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom?"

Det jag ifrågasätter är att du enligt nedan tycker det är du inte kan säga till personen att denne inte är välkommen med ord, men tydligen är det okej att visa det i handling. Jag kan liksom inte förstå varför det skulle vara snällare. Därför frågar jag rakt på sak ovan.

Fast det första i ditt exempel är ju väldigt elakt. Om person nummer fyra inte verkligen betett sig som ett ärkesvin skulle jag aldrig kunna säga något liknande till denna - då skulle jag antingen hålla tyst om planerna på arbetsplatsen, tiga och bjuda med den här gången (man kanske lär sig något nytt om personen.) eller tala om att det var något speciellt vi planerat bara "vi tre" och sedan aldrig lufta sådana planer på arbetsplatsen igen.
Jag tycker aboslut att en omskrivning är rätt i ett sådant läge.
 
I citatet skriver du om vad du skulle gjort - jag hade inte pratat om smyga med aktiviteterna det tidigare - det tog du upp här och utvecklar mitt exempel som från början bestod av att komma med bortförklaringar. Jag noterar att du fortfarande duckar för frågan, "Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom?"

Det jag ifrågasätter är att du enligt nedan tycker det är du inte kan säga till personen att denne inte är välkommen med ord, men tydligen är det okej att visa det i handling. Jag kan liksom inte förstå varför det skulle vara snällare. Därför frågar jag rakt på sak ovan.
Nu har du citerat två olika personer. :)
 
I citatet skriver du om vad du skulle gjort - jag hade inte pratat om smyga med aktiviteterna det tidigare - det tog du upp här och utvecklar mitt exempel som från början bestod av att komma med bortförklaringar. Jag noterar att du fortfarande duckar för frågan, "Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom?"

Det jag ifrågasätter är att du enligt nedan tycker det är du inte kan säga till personen att denne inte är välkommen med ord, men tydligen är det okej att visa det i handling. Jag kan liksom inte förstå varför det skulle vara snällare. Därför frågar jag rakt på sak ovan.
Jag är inte @Sel. Finns ingen åsiktsplikt på buke och läsförståelse underlättar. Gör om , gör rätt.
 
Nej du det gitter jag inte och inte när du har denna attityd. Jag har precis bett om ursäkt, räcker inte det.
Har du bett om ursäkt till mig? Har inte jag stått ut med tillräckligt när du försökt hunsa mig för något som verkligen inte är jag. Borde haft mindre tålamod med dig inser jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
16 002
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 439
Senast: Lillefrun
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 229
Senast: Voeux
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 182
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp