program till lätt fyrgång?

zaching

Trådstartare
Nu är det så här att jag ska tävla i lätt fyrgång för först gången sista helgen i maj. Problemet är att jag inte blir klok på hur programet är! Det vore så bra om jag kunde få hjälp med detta av någon där ute..

Sv: program till lätt fyrgång?

Fast gångartsföljd, 2 varianter finns. Ensklid visning 1 varv tölt, 1 varv trav, ½ varv skritt samt 1 varv i galopp med start på kortsidan.

På speakerns kommando rids samma gångartsföljd men byte sker på kommando från speakern, genom det kan det bli en längre visning än 1 varv i gångarterna.

Visst är det inga tempoväxlingar i lätt fyrgång? Får man tölta i vilket tempo man vill i fyrgången? Snigelfart som räser? Eller är det max medeltempo?

Men kort tölt på kortstidorna och arbets till medeltempo på långsidorna i lätt tölt?

I lätt fyrgång är det inga tempoväxlingar. Arbets- till mellantempo i tölt, trav och galopp. I skritt är det mellantempo som gäller.

I lätt tölt är det först ett varv arbets- till mellantempo tölt, och efter varvbytet är det arbetstempo på kortsidorna med tydlig steglängdsökning på långsidorna.

Här finns mer info om de olika grenarna beskrivet:
http://www.mokkur.com/atttavla1.htm

/Erica

Senast ändrad:

Man har att välja på upp till mellantempo i alla gångarter utom skritt förstås :angel: , så spännvidden är stor i lätt fyrgång. Lämpligen väljer man ett tempo som hästen visar sig bäst i, vad gäller takt, tempo, aktion och form.

Ökningar eller steglängdsökning finns endast i lätt tölt.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Min Calvin som bott hos mig sedan 2012 har aldrig blivit riktigt tam. Han går ut på våren och kommer in på hösten för att tillbringa... 2
Svar
25
· Visningar
2 700
Senast: Sel
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen... 2
Svar
33
· Visningar
1 304
Senast: Gunnar
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 370
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna