Programfel eller Virus?

sussisus

Trådstartare
Min dator dummar sig!:mad:
Kommer upp små rutor som säger:

"Programfel! ... har genererat ett fel och kommer att stängas av Windows. Du måste starta om programmet. En fellogg skapas."

Det har hänt med:
KdbDrv.exe
Calcheck.exe
msimn.exe
IEXPLORE.exe

Jag har Windows 2000.
Just denna gång lät jag felmeddelanderutorna vara, startade inte om datorn och efter en stund försvann rutorna och nu funkar datorn (kan skicka mail och använda internet utan problem) som vanligt!

Är det programfel eller är det virus?
Kommer det att bli värre - dvs kan inte öppna några program efter ett tag?
Och viktigast av allt: hur fixar jag till det?

Sv: Programfel eller Virus?

Kan man få virus utan att ladda ner något från nätet?
Jag gör inte sånt och jag låter bli att pilla på popups.

Fast å andra sidan har jag ett par i familjen som hellre använder min dator än deras egen för den finns nere i källaren...:grin: (den datorn dummar sig inte).

Det kan vara virus men oftast kan det bara vara en tillfällighet. Kör en viruskoll och kanske också en scandisk om någon systemfil inte mår bra.

Programmen du skrivit om:
KdbDrv.exe=?
Calcheck.exe=ULead Photo Express updatering
msimn.exe=Outlook Express
IEXPLORE.exe=Windows system (skrivbordet kan man säga, krävs för att du ska kunna använda windows i huvudtaget)

Det kan vara virus men oftast kan det bara vara en tillfällighet. Kör en viruskoll och kanske också en scandisk om någon systemfil inte mår bra.

Programmen du skrivit om:
KdbDrv.exe=?
Calcheck.exe=ULead Photo Express updatering
msimn.exe=Outlook Express
IEXPLORE.exe=Windows system (skrivbordet kan man säga, krävs för att du ska kunna använda windows i huvudtaget)

http://mightychicken.com/mc/process/kbddrv.exe.html

iexplorer är inte "skrivbordet" utan internetexplorer dvs webläsaren

Det så kallade skrivbordet heter explorer.exe

Jo, huvudet läste och fingrarna skrev svar för explorer.exe ;) Det var helt enkelt för tidigt på morgonen! :crazy: :D
Murphys finger du vet!

Skulle föreslå att du kollar upp filen KdbDrv.exe ty den låter väldigt misstänkt. Spontant skulle jag läsa ut det namnet som Kernel Debug Driver men bara det doesn't make much sense. En driver är sen helt klart inte en exe-fil så ännu mer misstänkt.

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag behöver hjälp och det är nu. Jag har fått ett virus på datorn som heter HDD Low. Hittade detta info om det och ett...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Bylund
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 758
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Känns som om datorn är en millimeter från att krascha och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Besökte en sida på nätet tidigare i...
Svar
7
· Visningar
1 351
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka