Projektledning

dark_blue_

Trådstartare
Läser en sommarkurs i projektledning och får ingen klarhet i begreppen:

* projektmetod
* projektmodell
* projektverktyg
* projektstrategi

Någon här som har koll på detta och vill förtydliga litegrann? Fick luddiga svar av läraren...
 
Läser en sommarkurs i projektledning och får ingen klarhet i begreppen:

* projektmetod
* projektmodell
* projektverktyg
* projektstrategi

Någon här som har koll på detta och vill förtydliga litegrann? Fick luddiga svar av läraren...

Vad läser du inom? Jag jobbar som projektledare inom marknadsföring och undervisar också lite inom det. Har insett att hur man använder begreppen skiljer sig en del mellan branscher.

När det gäller metod brukar vi prata om Agila metoder eller vattenfall. Då jobbar vi i sprintar respektive att jobba så fort vi kan enligt vad vi hinner, utan så mkt uppsatta mål på vägen.

Modellen beror på vad som ska göras, vilka resurser som krävs och hur kunden föredrar rapportering.

Verktyg kan hämtas från metoden men kan också vara hur vi kommunicerar, rapporterar och fakturerar. Ex: vi har dropbox, kommunicerar i mail till kund, slackar internt och tidrapporterar i Marathon.

Strategin är för mig långsiktig, i ett projekt eller i flera projekt under ett eller flera år.

Men som sagt, det här är hur jag brukar förklara de här begreppen, utifrån min verklighet...
 
Vad läser du inom? Jag jobbar som projektledare inom marknadsföring och undervisar också lite inom det. Har insett att hur man använder begreppen skiljer sig en del mellan branscher.

När det gäller metod brukar vi prata om Agila metoder eller vattenfall. Då jobbar vi i sprintar respektive att jobba så fort vi kan enligt vad vi hinner, utan så mkt uppsatta mål på vägen.

Modellen beror på vad som ska göras, vilka resurser som krävs och hur kunden föredrar rapportering.