Projektledning

dark_blue_

Trådstartare
Läser en sommarkurs i projektledning och får ingen klarhet i begreppen:

* projektmetod
* projektmodell
* projektverktyg
* projektstrategi

Någon här som har koll på detta och vill förtydliga litegrann? Fick luddiga svar av läraren...
 
Läser en sommarkurs i projektledning och får ingen klarhet i begreppen:

* projektmetod
* projektmodell
* projektverktyg
* projektstrategi

Någon här som har koll på detta och vill förtydliga litegrann? Fick luddiga svar av läraren...

Vad läser du inom? Jag jobbar som projektledare inom marknadsföring och undervisar också lite inom det. Har insett att hur man använder begreppen skiljer sig en del mellan branscher.

När det gäller metod brukar vi prata om Agila metoder eller vattenfall. Då jobbar vi i sprintar respektive att jobba så fort vi kan enligt vad vi hinner, utan så mkt uppsatta mål på vägen.

Modellen beror på vad som ska göras, vilka resurser som krävs och hur kunden föredrar rapportering.

Verktyg kan hämtas från metoden men kan också vara hur vi kommunicerar, rapporterar och fakturerar. Ex: vi har dropbox, kommunicerar i mail till kund, slackar internt och tidrapporterar i Marathon.

Strategin är för mig långsiktig, i ett projekt eller i flera projekt under ett eller flera år.

Men som sagt, det här är hur jag brukar förklara de här begreppen, utifrån min verklighet...
 
Vad läser du inom? Jag jobbar som projektledare inom marknadsföring och undervisar också lite inom det. Har insett att hur man använder begreppen skiljer sig en del mellan branscher.

När det gäller metod brukar vi prata om Agila metoder eller vattenfall. Då jobbar vi i sprintar respektive att jobba så fort vi kan enligt vad vi hinner, utan så mkt uppsatta mål på vägen.

Modellen beror på vad som ska göras, vilka resurser som krävs och hur kunden föredrar rapportering.

Verktyg kan hämtas från metoden men kan också vara hur vi kommunicerar, rapporterar och fakturerar. Ex: vi har dropbox, kommunicerar i mail till kund, slackar internt och tidrapporterar i Marathon.

Strategin är för mig långsiktig, i ett projekt eller i flera projekt under ett eller flera år.

Men som sagt, det här är hur jag brukar förklara de här begreppen, utifrån min verklighet...

Jag läser projektledning, hör till Företagsekonomi.

Som jag förstått det så är agila metoder svårare i ett mindre projekt med tydliga mål och kort projektlängd.

Vad finns det för olika modeller? Där hittar jag ingenting i min litteratur och blev ännu mer förvirrad när jag googlade.

Verktyg, alltså kan finnas i modellen? När jag googlar modeller så får jag fram weblösningar för projektledning, alltså man kan köpa en tjänst som innehåller filer för rapportering osv?

Strategin?
 
Nej. Inte tydligt iallafall. Där står bara att en projektmodell ska väljas och i föreläsningarna nämns alla dessa utan vidare beskrivning...

Vilka projektmodeller är det som nämns som exempel där?

Precis som föregående sagt så känns det som att de i praktiken (mellan olika företag och branscher) skiljer sig en del hur man använder de olika begreppen.
Men vad gäller skillnaden mellan projektmodell och -metod skulle jag vilja säga att modellen sätter ramarna för projektet och har fokus på styrningen av det. Vilka "officiella" faser innefattar projektet (t.ex idéfas, definitionsfas, genomförandefas), vilka avstämnings-/beslutspunkter ska finnas och vad ska de innehålla? Och vem är det som fattar besluten? Någon enskild på beställarsidan eller ska det finnas en styrgrupp? Kan också innefatta hur projektet finansieras och hur resurser säkras till projektet.

Medan metoden avser HUR själva bedrivs inom ramarna för det som beslutats. T.ex hur jobbar man inom genomförandefasen för att arbeta fram det som ska göras? Agilt?

Där jag har jobbat har det funnits en officiell modell över alla projekt som beskriver obligatoriska faser och beslutspunkter, vilka roller som måste tillsättas kopplat till projektet, diverse olika mallar för obligatoriska dokument (=verktyg) så som behovsbeskrivningar, beslutsunderlag, effektanalyser, riskanalyser etc.
Medan metodiken inom projektet sedan kan variera beroende på vad som bäst passar i det specifika fallet kopplat till vad det är som ska göras, tidskrav m.m
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
33
· Visningar
1 553
Samhälle När Tant konflikträdd krockar med tigermamman... Gymnasieungdomen skulle få åka på utlandspraktik om ett par veckor (blev tillfrågad och...
2
Svar
26
· Visningar
3 326
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 833
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 900
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp