"Promenadridning"- definition?

moster_punk

Trådstartare
Hur ser din definition av uttrycket "promenadridning" ut?

Funderar på detta därför att jag håller på att leta en ny medryttar-/foderhäst att rida och hade då formulerat en annons där jag skrev att jag sökte en häst för "promenadridning".

Min definition av promenadridning är typ fritids-/motionsridning, allroundridning som kanske inte i första hand är inriktad på tävling/tuffare träning, men som för den delen inte betyder att man bara lufsar omkring, utan att man också kanske rider något dressyrpass eller hopptränar lite på mer anspråkslös nivå.

Jag visade min annons för en kompis, och hon menade då att om jag skrev "promenadridning" skulle det innebära att folk skulle tro att jag ville ha en häst för lunka-på-ridning.

Vad tycker ni? Vad menar ni när ni pratar om promenadridning?

Sv: "Promenadridning"- definition?

Hur ser din definition av uttrycket "promenadridning" ut?

Funderar på detta därför att jag håller på att leta en ny medryttar-/foderhäst att rida och hade då formulerat en annons där jag skrev att jag sökte en häst för "promenadridning".

Min definition av promenadridning är typ fritids-/motionsridning, allroundridning som kanske inte i första hand är inriktad på tävling/tuffare träning, men som för den delen inte betyder att man bara lufsar omkring, utan att man också kanske rider något dressyrpass eller hopptränar lite på mer anspråkslös nivå.

Jag visade min annons för en kompis, och hon menade då att om jag skrev "promenadridning" skulle det innebära att folk skulle tro att jag ville ha en häst för lunka-på-ridning.

Håller nog med din kompis. Jag skulle skriva fritidsridning eller nåt.

promenadridning är för mej nästan enbart lugnare skogsridning.
ska man rida mer allround och rida lite dressyr och hoppa då o då så blir de ju mer fritidsridning..

men promenadridning är för mej som de låter..man tar de lugnt i skogen o så..

Svaret blir nog väldigt individuellt .. Men jag hade skrivit promenadridning/motionsridning.

Jag satte nyss ut en annons om medryttare. Och då skrev jag "letar efter någon som kan motionsrida min 4 åring, någon som tycker det är kul att komma ut i skogen"

Och det va ingen som frågade vad jag menade. Sen så är det bara till och vara mer exakt när dom frågar hur dom ska rida..

Jag håller med övriga om definitionen på promenadridning. Min förra häst blev "promenadhäst" när han fick spattdiagnos. Vi red i skogen, gärna långt, men alltid lugnt = mest skritt och trav och lösgörande dressyrarbete 1-2 ggr/vecka. Hoppade pyttehinder vid enstaka tillfällen.

Jag tycker att du ska skriva ungefär vad du vill kunna göra med hästen. Heller lite för tydligt än för luddigt. Då är det lättare för hästägare att bedöma om du kan passa eller inte för deras pålle.

*svarar alla*

Tack för era svar!

Intressant att ta del av era tankar runt uttrycket.

Det verkar dock som att det inte riktigt finns någon tydlig, allmängiltig definition av begreppet- någon tycker att det betyder lunka-på-ridning, medan andra mer är inne på min linje och menar typ ridning som inte är direkt tävlingsinriktad utan kanske mer handlar om motion/träning för nöjes skull.

Har tagit det säkra före det osäkra och omformulerat mig i min annons och beskrivit mer direkt vad det är jag tänker mig.

Jag skulle tolka det som din kompis - "promenadridning" är för mig skogsturer, mestadels i skritt. Kanske lite trav om det är bra underlag etc, ingen galopp.

Jag tänker så här:
PROMENADRIDNING - ut och gå i skogen precis som när jag själv tar en promenad. För att få röra på sig men inte för att egentligen träna. Skritt och lite trav. Oftast något man förknippar med skadade hästar som T-märkts t.ex. Gör vi nu med högdräktigt sto t.ex.
LÄTT MOTIONSRIDNING - Lugna turer av varierande längd i skogen, lite enkla dressyrpass, kanske nåt enstaka hinder ibland för skojs skull. Max nån timme/gång, alla gångarter. En "skogsmulle/familjehäst" som mest rids för nöjes skull, kanske en gammal läromästare som trappas ner mot pensionsdags. Som att själv jogga/gå raskt eller gå stavgång. Man blir varm och lite trött...
MOTIONSRIDNING - allroundträning för att hålla igång och kanske bygga upp kondition på häst som kanske också tävlas ibland. Lite varierande krav, kanske man rider igenom hästen på bana 2-3 dgr/v varierat med skogsturer, tömkörning/longering etc.

Sen finns det högre och högre krav beroende på vilken typ av häst och vilken disciplin ryttaren siktar på. Många tycker deras hästar är i hård träning och t.ex. fodrar därefter men rätt många hästar i landet går faktiskt under motionskategorin som man kan sammanfatta med lätt träning för alla 3 fallen ovan.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som... 24 25 26
Svar
514
· Visningar
45 931
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ni kommer säkert tycka att jag låter kall och omänsklig men så är det absolut inte. Jag har 2 hästar.Älskar båda enormt mycket. Båda... 2
Svar
29
· Visningar
2 579
Senast: salladsjunkie
·
P
Fälttävlan Tänkte starta i fälttävlan så småningom ( hoppas om ett år)och tänkte höra lite hur ni tycker jag ska lägga upp träningarna samt hur ni...
Svar
9
· Visningar
1 608
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka