"Promenadtäcke" med reflexer?

fjordtokan

Trådstartare
Jag skulle behöva ett reflextäcke som man kan ha på hästarna till och från hagen och även när man är ute på promenad. Alltså inget ridtäcke. Finns det?

Sv: "Promenadtäcke" med reflexer?

Horze har väl ett som visserligen är ett ridtäcke men som går fram över bogen så det borde ju sitta på även utan sadel. Men det kanske inte var något sånt du hade tänkt dig?

Hööks har ett blått ylletäcke med reflexpasspoal, vid bogen och vid rumpan finns det en reflexremsa. Kanske inte syns överdrivet bra men är väl helt klart bättre än inget? :)

Vi har gjort ett sånt täcke fast hemmasytt och det är krångligt att få att sitta bra. Funkar dessutom inte alls på längre promenader.

gulkiwi Tyvärr för lite, billisterna här kör som idioter så helst skulle jag vilja att hästarna var självlysande.

Ett sådant skulle jag också behöva, just för promenader. Längs landsvägen är det inte jätteroligt alla gånger... Tyvärr har jag inte sett något passande.

Jag har provat att lägga på reflexridtäcket (som knäpps även över bogen), men det glider snett utan sadel - även med resårgjord (lös täckesgjord) över.

Finns ju annars ett utetäcke med reflex också som syns betydligt bättre!

Det har jag också letat efter, har varit i flera olika hästbutiker utan att hitta det.

Brukar ibland använda D-ponnyns ländtäcke på shettisen, men det glider också lite åt sidorna och verkar inte vara speciellt bekvämt i bogen på den lilla damen. I nuläget har vi bara reflexgrimmor, men känns inte som att det räcker när jag går själv på promenader med mina två små.

Ja alltså jag har reflexer på de utetäcken jag använder men problemet är ju att 90% av dagarna går de utan täcken. Så jag vill ha något som jag lätt kan ta av och på när vi går över vägen. Att konka med sig 2 utetäcken varje dag känns inte som ett alternativ.

kl

Tjockt täcke är jag inte heller ute efter - lite tunnare ev. ngt tunnt fleecefodrat - ämnat för promenader och ev. på handhäst - hittade ett orange med reflexer på en blogg, men inget inköpsställe (googlade på reflextäcke häst och bilder..)
Har hittat reflexband att köpa själv iaf, har just gjort slut på mina metrar jag haft så nu blir det mer :)

Men köp ett par billiga fleece eller ylletäcken och sy på reflexband då?
Det är ju extremt enkelt i de materialen och du behöver inget annat än en vanlig symaskin.
Då kan du ju sätta på så mkt reflexer du vill :)

Jag brukar pimpa det mesta jag har med reflexer :p
Senast igår sydde jag på extra reflexer på sambons ryggsäck...
Det är bra att synas och enkelt och skönt med fasta reflexer så man slipper av/på med fler än nödvädigt.

du har ingen lust att sy ngt? en billig fleece filt + en reflex väst + lite kardborrband = reflex täcke,

ta filten, klipp bort en 2 dm bred remsa, klipp remsan på mitten och sy ihop bredsidorna, sy fast kardborre på ena änden och sy fast andra i ett av filtens hörn, andra delen av kardborren sys fast på motsvarande sida, reflex västen klipps i remsor som sys fast på filten där det gör mest nytta, dvs bog rumpa sidor osv. vill du lyxa till det syr du fast en svans rem.
filt = ca 10kr
kardborre band = 15kr
reflex väst =?

lätt att bära och lätt att slänga över hästen, billiga fleece filtar värmer ju inget heller :p

Köp en fleecefilt eller motsvarande på IKEA och sy på egna reflexband här och var, eller spreja med reflexsprej. Kasta på hästen med en täckesgjord på väg in från hagen, klart.

*kl*

Jag vill ha något som ligger stabilt och inte halkar runt eller korvar sig. Ska som sagt funka på promenader också. Men har hittat material så jag kan sy själv.

köp sån här och spraya på så slipper du täcken och allt och så syns dom i hagen med

http://www.smartasaker.se/c-me-for-klader-och-pals.html

Har du provat den reflex-sprayen?

Jag köpte en förrut men den var inte alls bra :(

Syntes jättedåligt och man var ju tvungen att spraya på nytt precis varenda dag för det försvann...
Även fast hästen var nysprayad var jag tvungen att kompletera med vanliga reflexer.
Minns inte vad det var för märke.. Men jag blev besviken på den iaf...

Åhå, då är det nog slut på centrallagret. Men det är säkert mycket möjligt att det finns kvar i Uppsalabutiken.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 871
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
920
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Signatur

Hund, Katt, Andra Djur