Bukefalos 28 år!

Promenera med häst- träns/grimma?

Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

På vallacken 8 år har jag grimma och vanligt grimskaft.

På hingstungen 7 månader har jag grimma och 5 meter grimskaft.

Nykomligen sto 6 år måste jag tyvärr ha träns och longerlina. Men målet är att kunna gå med henne också i grimma och grimskaft.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag har ALLTID repgrimma när jag går med min häst på promenad. När jag hämtar i hagen har han vanlig grimma. Ska jag ut på ridtur så sätter jag oftast repgrimma under tränset ifall det skulle bli så att jag blir tvungen att leda honom. Vill förminska risken med ryck i munnen så mycket som möjligt. Har dessutom tränat mycket med repgrimma.

Fjordingen brukar jag oftast ha grimma och kjedja under hakan på. Dåligt uppfostrad. Bor dessutom brevid E20 så jag tar inga risker även fast det kanske skulle funka bra utan kjedja..
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

*kl*

Jag skulle nog inte promenera med stigbett, det känns bättre med vanligt träns. Om jag använder stigbett är det främst för att jag måste leda en häst som inte riktigt vet vart gränserna går, eller som testar mig. Eller en konvalescent som har alldeles för mycket energi och som absolut inte får rymma...
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Vad använder ni när ni är ute och går mer er häst? Till er som inte är ute och går, vad skulle ni använda om ni var tvungna?

Grimma med grimskaft knäppt bara i ringen på grimman?
Grimma med kedja?
Träns?
Stigbett?

Vad rekommenderar ni?

Jag varierar mig beroende på häst.

Så för två av mina hästar anser jag det räcka med grimma och ett långt grimskaft, medan jag inte gärna tar den tredje hästen utanför gården så länge han inte har träns på sig. Helt enkelt eftersom jag vet att han har en tendens att vara lite "stökigare" än de andra två. (Dessutom brukar jag ha ett dressyrspö med mig när jag går med honom. Helt enkelt för att snabbt och lätt kunna korrigera honom om en svår situation uppstår.)

Skulle jag leda en främmande häst hade jag dock helt klart tagit det säkra före det osäkra och valt träns framför grimma, oavsett hur snäll hästen verkade vara. Bara för säkerhets skull.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Mina hästar följer med och stannar med mig lösa. Händer att jag har rep över nacken på dem (typ halsring fast ett knutet grimskaft) om jag behöver gå bland trafik.

När jag tränar problemhästar använder jag vanlig grimma /repgrimma samt ett 6 m långt grimskaft.

/migo
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Tränset jag rider med...funkar utmärkt...det är ett träns utan nosgrimma och med tyglar.
Känns säkrast så då jag är ute ofta och går med hästen tillsammans med min sambon, hundarna och katterna.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

mja, fast det där känns väl lite grovt förenklat.
Nu utgår jag ifrån det fullblodssto som jag är medryttare på.
När vi är ute och går har jag som sagt alltid träns på henne. Detta av flera anledningar. Stallet ligger bla. så att man måste gå på en hyfsat trafikerad 70 väg (där de flesta kör 90-110, eftesom det är en lång, platt raksträcka), minst 300 m för att öht komma någonstans, och den vägen är inte ens rolig. Så för att komma iväg från asfalten måste vi gå ca 600-700 m.
Dels är hon väldigt impulskänslig och lättdistraherad och lättskrämd, vilket är något vi jobbar på, och som blivit bättre. Men jag skulle inte vilja möta en traktor ändå.
Trots detta, så har vi inga problem med lydnaden. Att backa, stanna, variera tempo m.m. är absolut inga problem.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag använder: träns-delta-grimskaft när jag är ute o går med min häst pga att han periodvis är lite tittig och hittar "monster" i alla diken och skrymslen.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jo, jag har inget emot att folk leder sina hästar i träns. Gör det själv ibland! Men att hästen springer på en eller drar iväg med en om den blir rädd eller har lust, är enligt mig oacceptabelt. Då är det hästen som dominerar människan, och inte tvärt om, som det borde vara. ;)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Det handlar nog för det mesta om hur mycket hästen respekterar en och hur fint förhållande man har mellan sig och hästen. Visst finns det mer lätthanterliga hästar än andra men kan man inte dominera hästen och den inte accpeterar en som sin ledare, och man hamnar i en läskig situation så gör hästen som den vill oftast.

Därför är jag väldigt noga med att jag hela tiden kan få min hästs uppmräksamhet och att jag kan leda henne i vilket tempo jag vill och alltid stanna och backa, helt med mitt kroppsspråk.

Innan gjorde hon lite som hon vill. Hon stoppade ner huvudet och åt, och kunde dra iväg med mig 5 meter för att hon sett en smaskig grästuva^^ Så det handlar nog mest om att sätta positionerna på plats. Att man visar hästen att det är man själv som dominerar den, och inte tvärt om. :)

jo precis,min häst var ochså ebn matgalning innan,men nu så accepterar hon mig,men har ändo träns är jag går ut och går,men använder de SÄLLAN!
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Inget av alternativen.
När jag är ute och promenerar med häst har jag alltid repgrimma och ett 4 m rep. Det är suveränt. Om hästen skulle hoppa till/bli rädd för något eller få ett allmänt ryck så har jag tillräckligt med rep så jag inte tappar den samt att repgrimman kan bli ganska skarp mot nacken om det skulle behövas. Jag behöver inte vara orolig att skada munnen vid ett ryck som är lätt hänt med bett i munnen och med en vanlig grimma kan hästen göra som den vill (om den nu skulle vilja det)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

*KL*

Jag använder oftast grimma o grimskaft! vägen vi har här är en 70 väg men uppåt hundra är vanligast:P

Ibland händer det att tränset åker på beroende på om man ska gå en längre runda eller inte. Gammelman och jag gillar inte älgar men resten är sällan farligt =)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Har vanlig grimma eller repgrimma och 4m långt grimskaft av samma anledning som Bigganl. :)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jo, jag har inget emot att folk leder sina hästar i träns. Gör det själv ibland! Men att hästen springer på en eller drar iväg med en om den blir rädd eller har lust, är enligt mig oacceptabelt. Då är det hästen som dominerar människan, och inte tvärt om, som det borde vara. ;)

Jag håller verkligen med dig!
Men den där damen jag hade, var svår på det viset, hon kunde vara så egen och inte bry sig ett dugg. Men är ändå stolt att det gick så bra som det gjorde till slut! I början av de tre åren jag hade henne kunde man knappt ta henne mellan hage o stall i bara grimma o grimskaft. Så nog jobbade vi på det alltid ;)

Men ni, du och din häst, verkar ha himla härlig gemenskap! Härligt att se (tänker främst på de bilder när ni "leker").:love:
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Repgrimma alt.så tömkör jag med vanligt tränsbett och töm.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Såklart så lite som möjligt..repgrimma o grimskaft..från hagen går jag o håller i manen när jag tar in min sköthäst.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

men det beror helt på hästen,..med min unghäst måste jag tyvärr ha kedja under hakan för hon är så het så hon tappar koncentrationen på mig ibland och då måste jag åkalla uppmärksamhet o det funkar inte utan kapson eller kedja. då ignorerar hon mig bara men jag håller på o arbetar med detta.gamlingen däremot han kan man ta i luggen o kila runt med..han är så snäll, skönt att han har fattat att det är enklast att bar hänga på..brukar ha han lös efter mig men gräset vid kanten kan sno hans uppmärksamhet liite för mycket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 738
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 220
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 470
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp