Propulsion

Seabaz

Trådstartare
Hur har det gått med utredningen? Har försökt googla men det verkar vara locket på?
 
Men kom de inte fram till att han var nervsnittad i USA? Det var ju någon där som gick ut med att det stämde. Jag trodde att det var klart, men det är det kanske inte?

Det kommer ju bli en djävla härva, för har han inte fått starta i Sverige så är det ju en massa hästägare som vill ha sina prispengar eftersom deras hästar vunnit lopp istället. Det kommer nog ta ett tag att reda ut den ekonomiska biten.
 
Men kom de inte fram till att han var nervsnittad i USA? Det var ju någon där som gick ut med att det stämde. Jag trodde att det var klart, men det är det kanske inte?

Det kommer ju bli en djävla härva, för har han inte fått starta i Sverige så är det ju en massa hästägare som vill ha sina prispengar eftersom deras hästar vunnit lopp istället. Det kommer nog ta ett tag att reda ut den ekonomiska biten.

Det är just den utredningen jag undrar över, har för mig se sa det skulle ta till augusti att reda ut. Men klart det kan ta längre... bara tänkte om nån vet hur det går, hur många hästägare som säkert vill ha prispengar och vart ST står i detta, om, när, var, vem som gjort fel i hanteringen av export/import papper och avelsvärdering....
Härva är bara förnamnet
 
Men kom de inte fram till att han var nervsnittad i USA? Det var ju någon där som gick ut med att det stämde. Jag trodde att det var klart, men det är det kanske inte?

Det kommer ju bli en djävla härva, för har han inte fått starta i Sverige så är det ju en massa hästägare som vill ha sina prispengar eftersom deras hästar vunnit lopp istället. Det kommer nog ta ett tag att reda ut den ekonomiska biten.

Att han är nervsnittad är väl inte det man pratar om egentligen? Det finns det ju papper på fån bara nån vecka efter importen. Utan hur det kom sig att han fick starta trots att ST visste att han var nervsnittad?
 
Att han är nervsnittad är väl inte det man pratar om egentligen? Det finns det ju papper på fån bara nån vecka efter importen. Utan hur det kom sig att han fick starta trots att ST visste att han var nervsnittad?

Och framförallt hur de ska hantera det faktum att en häst som inte ens skulle fått starta har sprungit in massor med pengar och titlar (eller vad man kallar det)

Jag skulle tro att det är det som tar tid...
 
Min känsla är att de inte skyndar sig heller, utan hoppas skandalen ska lägga sig lite..

Från början sa de ju de skulle ha besked inom några veckor.

Men jag tror ett antal personer på ST har grym ångest och panik. Att både de och ägaren missat att hästen är nervsnittad och den kunnat tävla är ju så att säga det lilla problemet. Det stora problemet är ju hur de ska lösa det ekonomiska som jag ser det. Dels för det är mycket pengar men förstå det administrativa med att backa Propulsions resultat och korrigera resultat och prispengar i alla lopp. Men sen också det riktigt delikata. Alla andra hästar som inte kvalat till något lopp/final etc men när resultaten görs om skulle ha kvalat.

Att tro det ska dämpas eller glömmas är nog en fåfäng förhoppning. Liksom tom jag som inte är travmänniska följer det hela spänt.
 
Hört både de ena och de andra om de där 😳 Har en närstående som är jätte engagerad i trav Sverige på olika vis och därför träffar många olika människor. Vad jag tror de väntar på nu är att alla auktioner ska bli klara då Proppens 1 åringar säljs där. Med andra ord innan kriterieakutionen är över så kommer de inte säga ett knyst. Nu har jag inte kollat om de är någon proppen unge anmäld dit men de antar jag och just ja sen kommer ju Åbys också så njaaa locket på 💩 En dag spricker bubblan för ett visst stall och tror inte de är lika roligt längre då tyvärr.
 
Hört både de ena och de andra om de där 😳 Har en närstående som är jätte engagerad i trav Sverige på olika vis och därför träffar många olika människor. Vad jag tror de väntar på nu är att alla auktioner ska bli klara då Proppens 1 åringar säljs där. Med andra ord innan kriterieakutionen är över så kommer de inte säga ett knyst. Nu har jag inte kollat om de är någon proppen unge anmäld dit men de antar jag och just ja sen kommer ju Åbys också så njaaa locket på 💩 En dag spricker bubblan för ett visst stall och tror inte de är lika roligt längre då tyvärr.

Fast skulle verkligen priset på hans avkommor påverkas av STs beslut? Liksom "alla vet" redan.
 
Men han skulle väl inte blivit godkänd för avel heller egentligen :confused: så avkommorna är ju efter icke godkänd hingst om man strikt ska se till reglementet antar jag
Men ja alla vet ju vid det här laget och det verkar påverka inte priset
https://www.travronden.se/travsport/handel/auktion/natauktion/a/propulsion-hingst-for-tre-miljoner

De har ju redan i början av sommaren sagt att det här inte kommer påverka avkommorna som redan var födda eller tillverkade när bomben briserade, om han så blir av med allt. Dvs de kommer fortsatt vara startberättigade osv och efter gdk hingst.

https://www.travronden.se/travsport...tning/a/sts-besked-kring-propulsions-avkommor
 
De har ju redan i början av sommaren sagt att det här inte kommer påverka avkommorna som redan var födda eller tillverkade när bomben briserade, om han så blir av med allt. Dvs de kommer fortsatt vara startberättigade osv och efter gdk hingst.

https://www.travronden.se/travsport...tning/a/sts-besked-kring-propulsions-avkommor
Visst ja så var det
Sen även om de tar ifrån honom alla segrar och pengar kommer han fortfarande vara världens bästa häst i mångas ögon Det går ju inte att köra om alla Elitlopp övriga storlopp och Prix d’Amerigue han deltagit i ändå
Avkommorna kommer förmodligen vara eftertraktade ändå även om de på pappret är efter en häst utan resultat

Så jag fattar inte riktigt heller varför det drar ut på tiden egentligen eller varför de skulle vänta till efter auktionerna

Ingen kan ju få någon att glömma alla lopp han gjort som han egentligen inte skulle fått starta i
 
Vad för tjafs?
De tjafsas om de verkligen är rätt att avkommorna är godkända eller inte men ST sticker ju huvudet i sanden. Diskussionerna går heta om de stackars 1 åringar .. Samtidigt när folk betäckte sina ston då för ca 2 år sedan var de ju inget som hade fram kommit om Proppen var nervsnittad eller inte, därför anser jag väl att uppfödarna inte ska straffas i efterhand. De är valfritt att köpa en proppen avkomma eller inte.
 
De tjafsas om de verkligen är rätt att avkommorna är godkända eller inte men ST sticker ju huvudet i sanden. Diskussionerna går heta om de stackars 1 åringar .. Samtidigt när folk betäckte sina ston då för ca 2 år sedan var de ju inget som hade fram kommit om Proppen var nervsnittad eller inte, därför anser jag väl att uppfödarna inte ska straffas i efterhand. De är valfritt att köpa en proppen avkomma eller inte.
ST har ju klantat sig när de godkände Propulsion men det går ju inte att backa bandet till 2015?
Ja det är en jävla soppa men vi har ingen tidsmaskin och det kommer aldrig bli rättvist
Om han stannat i USA betäckt där och någon köpt den avkomman och importerat den till Sverige då hade det väl varit ok :confused:
Stoägarna som betäckte med Propulsion handlade precis som du säger i god tro
Vilka är det egentligen som tjafsar om detta? De som inte har avkommor efter Propulsion?
 
Självklart skulle de göra de. Ingen skulle våga handla. Är redan tjafs om avkommorna, nu går de för ibland flera miljoner, stall zet har köpt upp flera ston.

Men HUR?
Det där känns som rykten. Jag kan inte se ett dugg hur priset skulle påverkas negativt av besked nu. Möjligen påverkas positivt då det kan vara hans sista godkända avkommor som säljs om han blir av med gdk och inte får nytt.

Så jag kan se noll anledning av st att hålla på ett beslut till efter auktionerna.
 
Men HUR?
Det där känns som rykten. Jag kan inte se ett dugg hur priset skulle påverkas negativt av besked nu. Möjligen påverkas positivt då det kan vara hans sista godkända avkommor som säljs om han blir av med gdk och inte får nytt.

Så jag kan se noll anledning av st att hålla på ett beslut till efter auktionerna.

Jag kanske missuppfattar ditt inlägg nu men om Proppen aldrig blivit nervsnittad hade han eventuellt aldrig tävlat med bra resultat och således aldrig använts till avel.... är dessa avkommor verkligen så bra som man trodde när man använde ochbetalade för en topphingst?
 
Jag kanske missuppfattar ditt inlägg nu men om Proppen aldrig blivit nervsnittad hade han eventuellt aldrig tävlat med bra resultat och således aldrig använts till avel.... är dessa avkommor verkligen så bra som man trodde när man använde ochbetalade för en topphingst?

Fast det är redan känd information.
Jag förstår inte hur beslut om Propulsion för ST skulle påverka priset på ungarna negativt?

Alla vet han är nervsnittad. Alla vet han inte borde fått starta. Alla vet att han inte borde fått verka i aveln. Alla vet också att hans avkommor som redan är födda eller tillverkade i år inte kommer drabbas av startförbud eller liknande.

Dvs de faktorer som kan påverka priset på avkommorna är redan kända.

Så hur skulle att st väntar med att tillkännage sitt beslut till efter auktionerna ha någon negativ påverkan på avkommorna pris? Det är det jag inte förstår.
 

Liknande trådar

Hemmet Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 578
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Någon här som fått stämningsstabiliserande läkemedel utskrivet utan diagnos eller i väntan på utredning? Vad fick ni utskrivet och för...
2
Svar
30
· Visningar
1 252
Senast: MiniLi
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
467
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp