protein, igen...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 475
T

Trampe

Vårt nya hö innehåller bara 21 g smrp per kg. Så jag behöver tillsätta lite proteiner. Vad är bäst? Är inte så förtjust i soja, vad kan man annars använda? Lucern? Ger bara lite betfor och selen utöver höet. Inget kraftfoder alltså, behövs ej för höet innehåller förhållandevis mycket energi.
Snälla, tips!

Sv: protein, igen...

Okej det finns några alternativ utöver soja...

1. Att byta ut stora delar mot lusern - det räcker inte med bara 1kg eller så eftersom proteinet är SÅ LÅGT. (men vad är kvoten i höet förresten? Hur mkt MJ innehåller det?)

2. Använda Krafft Protein typ 1kg per dag (har inte räknat nu men mycket krävs!).

3. B-jäst, linfrökaka

4. Att blanda ovanstående

Här är analysen:
Ts 86%
Energi 8 MJ
Smrp 21g
Ca 3,1
P 2,1
Mg 1,2
Ca/P 1,4

Jag ger 8 kg hö, 0,5 kg betfor, tokosel, samt att han står på halm som han pillar i sig av. Han är varmblod 8 år som just nu vilar, ska sättas igång lite smått nu snart.
(Vårt förra hö hade smrp 99g!!! Snacka om skillnad!)

Senast ändrad av en moderator:

Trampe skrev:
Här är analysen:
Ts 86%
Energi 8 MJ
Smrp 21g
Ca 3,1
P 2,1
Mg 1,2
Ca/P 1,4

Okej... :crazy: en kvot på 2.6 .

Svårt svårt... Bort betforen nu för det första! Sänker kvoten för mycket... Halmen går ju inet att ta bort och är givetvis BRA för hästen att pilla med.

Men här är ETT alternativ:

7kg hö = 56Mj / 147 smbrp
2.5kg lusern = 21Mj / 262 smbrp
0.25kg KP = 3Mj / 82g smbrp
Totalt 80MJ / 490 g smbrp - kvot 6.1 (vilken sänks lite beroende på hur mkt halm han sätter i sig - med 1kg halm blir det 5.7 i kvot men det är ju okej)

Vad är kraffts protein? Pellets, granulat, pulver eller vad?

Jag har tagit hjälp av hippocampus foderstatsräkningshjälp för att bara se ungefär hur jag kan fodra tills nån duktig kan hjälpa mig (typ du Milly!). Det är därifrån jag fått "nuvarande" foderstat. Och det enda den protesterar över är det låga proteininnehållet. Kvoten mellan smrp/energi verkar den ju inte ta hänsyn till då eftersom den ej sa till om betforn. Det är ju jättedumt ju! :devil: Jag som är väldigt grön på foderstater litar ju på sådana program...
Jag har en säck betfor kvar sen förra foderstaten, därför har jag tagit med det. Tokosel får han på veterinärens order, han behöver extra tillskott utöver fodret i de flesta fall.
Jag var i kontakt med Kraffts foderrådgivare förra veckan men de har fortfarande inte hört av sig med förslag.
Hur blir det om jag bara fodrar med Kraffts protein? Inte lucern oxå alltså.
Usch vad detta är jobbigt när man inte kan själv! Allt jag vill är bara att pållen ska må bra...
Tacksam för all hjälp!

Om man inte kan grunden i att räkna foderstater "för hand" blir det lätt fel i programmen... Man förstår inte vad som är fel och hur man ska lösa det. :crazy:

Tycker du inte att den foderstaten jag gav dig förslag på var BRA? Varför vill du inte ge lusern? Med enbart KP blir det nog dyrare... :crazy: och mindre grovfoder för hästen... :(

Såhär skulle det kunna se ut med enbart KP och med även lite betfor:
8kg hö = 64MJ / 168g smbrp
0.9kg KP = 11MJ / 297g smbrp
100g betfor = 1.2MJ / 5.6g smbrp
Totalt ca 76MJ / 470g smbrp - kvot 6.2

Nu har jag alltså inte i någon av fallen räknat på MINERALERNA. Tokosel har du all anledning att fortfarande ge eftersom inte heller KP innehåler någon selen. Dock tvivlar jag på att du behöver ge tillskott av andra mineraler vare sig id et här fallet, med enbart KP och betfor, eller i det andra med lusern och KP. Både lusern och KP innehåller gott om kalcium, fosfor och magnesium.

Trampe skrev:
Hur blir det om jag bara fodrar med Kraffts protein? Inte lucern oxå alltså.
Då måste du ge mera KP förstås för att kompensera, samt även mer hö...

9 kg hö
1 kg KP
Ger: 84 Mj, 519 smbrp, 32 Ca, 22 P 13 Mg och 0 mg selen.
Kvoter: smbrp/Mj=6,2 Ca/P=1,5 Ca/Mg=2,5

Nu ser ju Ca/P-kvoten bra ut MEN det är för lite Ca i foderstaten. Behovet är 34 gram för en foderstat på 84 mj och du tillför 32 gram. Lucern innehåller mycket Ca...
//marti

Men hästen går ju på ca 70MJ nu så kanske 84Mj är lite för mycket? Eller har jag missat att hon ville att hästen skulle gå upp i vikt? :o

Jag räknade själv med lite för mkt MJ i första alternativet med lusern... blev 80MJ där. I det andra blev det 75MJ vilket kanske är mer lagom om hästen går på bara 70MJ nu...

Jodå Milly, jag tycker att båda dina förslag ser jättebra ut och tackar så hemskt mycket för hjälpen! :) Jag undrade bara hur resultatet skulle bli om man bara skulle fodra med Kraffts protein.
Vill oxå passa på att fråga hur du lärt dig räkna?! Jag vill oxå :bump: ! Jag har köpt "Hästens Utfodring" av Planck och tittat lite i, dock inte lusläst.

Jag har lärt mig HÄR på Buke! :idea: Plus att jag läst i böckerna för att för att förstå vad jag håller på med. Jag är en riktig "foderguru" :p och är ofantligt intresserad av detta! :D

Iaf - det ÄR inte så svårt att räkna.
Du ser väl i mina förslag hur jag gjorde... Det är ju bara att räkna ihop alla fodermedlens Mj och smbrp och sen kolla kvoten genom att dela den totala smbrp-mängden med den totala Mj-mängden. :idea:

När man vet MJ-behovet (den utdelade mängden) så räknar man ut mineralbehoven efter det - t ex kalcium ska vara 0.40g per MJ - t ex med 80Mj blir det 80x0.40g = 32g är hästen behov av kalcium.
Du finner tabeller för mineralbehov i boken längst bak!!

milly skrev:
Jag räknade själv med lite för mkt MJ i första alternativet med lusern... blev 80MJ där.
OK, det var dina 80 jag utgick ifrån... Men om vi då sänker höet till 8,5 kg så hamnar vi på 80 Mj och kvot 6,35. Men det fattas som sagt en aning Ca ändå...
milly skrev:
och mindre grovfoder för hästen...
Och det gillar inte vi i grovfodermaffian... Trampe har inte angett vad hästen väger så det är ju svårt att räkna ts. Men vi kan ju anta att det är en normalhäst på 500 kg. 8,5 kg hö med 86% ts blir 1,46 kg ts/100 kg häst och det är ju ändå OK.
//marti

marti130 skrev:
OK, det var dina 80 jag utgick ifrån... Men om vi då sänker höet till 8,5 kg så hamnar vi på 80 Mj och kvot 6,35. Men det fattas som sagt en aning Ca ändå...

Och det gillar inte vi i grovfodermaffian... Trampe har inte angett vad hästen väger så det är ju svårt att räkna ts. Men vi kan ju anta att det är en normalhäst på 500 kg. 8,5 kg hö med 86% ts blir 1,46 kg ts/100 kg häst och det är ju ändå OK.
//marti

Ja det är ju OKEJ, absolut, men om man nu ska välja mellan de två foderstaterna så skulle jag välja den som ger mest grovfoder - när det dessutom är det billigaste alternativet, tror jag. (har inte räknat)

Som sagt mineralerna har jag inte räknat på alls så dina uträkningarn stämmer förstås. Dock tror jag även 80MJ blir för mkt om hästen idag går på 70MJ... Max runt 75MJ låter bättre. :smirk:

Tack snälla ni för hjälpen återigen!:bow:
Har fått hem en säck Kraffts protein nu ikväll och ska åka och köpa lucern imorgon och börja ge dem så smått.

Trampe skrev:
Jag har tagit hjälp av hippocampus foderstatsräkningshjälp för att bara se ungefär hur jag kan fodra tills nån duktig kan hjälpa mig (typ du Milly!). Det är därifrån jag fått "nuvarande" foderstat. Och det enda den protesterar över är det låga proteininnehållet. Kvoten mellan smrp/energi verkar den ju inte ta hänsyn till då eftersom den ej sa till om betforn. Det är ju jättedumt ju! :devil: Jag som är väldigt grön på foderstater litar ju på sådana program...

Fast jag har för mig att det framgick nånstans på sidan? Om inte så är det kanske läge att maila och påpeka det. Vem vet, de kanske kan hyfsa till programmet så att kvoterna kommer med!

jag räknade förut med hippocampus program då jag oxå är helt grön! (börjar fatta mer o mer men ändå;) ), men enligt en jag känner (som räknat ut min nuvarande foderstat) så skulle min häst svälta om han gick på hippocampus program då dom inte tar hänsyn til lvarje individ. det funkar typ till en normal född häst, men till min som har svårt för att gå upp i vikt så skulle det inte funka!

sen tycker jag att det är bra att hippocampus finns för dom som inte har möjlighet att få hjälp och har en "normal" häst! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 773
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka