Proteinbehovsfunderingar

SaraXX

Trådstartare
Jag behöver bollplank. Beroende på vilka rekommendationer man går efter baseras ju uträkningen av hästens proteinbehov på olika saker. I Sverige kör vi med ett förhållande till energibehovet medan andra t ex räknar gram per kg metabolisk vikt.

Om vi då tar en häst som ligger långt ifrån tabellvärdet i energibehov, säg att den enligt tabell ska ha 70 MJ men erfarenhetsmässigt ska den ligga på 100 MJ. Hur mycket protein behöver den då egentligen? Att proteinbehovet skulle öka linjärt tror jag inte på, hos människa t ex är ökat energiintag till viss del proteinsparande.

Behovet enligt tabell är 420 g smb rp men i "traditionell svensk foderstatsberäkning" skulle den behöva 600 g vilket för mig känns ologiskt. Det känns som om proteinbehovet (förutsatt frisk häst med normalt upptag osv) är mer relaterat till kroppsvikt än energibehovet som kan variera mycket pga icke mätbara faktorer som temperament m.m.

Om man tar en tabellhäst åt andra hållet, dvs den behöver erfarenhetsmässigt 50 MJ istf 70MJ så känns det för mig logiskt att ändå beräkna protein och mineraler efter kroppsvikten (dvs tabell), inte efter det lägre energibehovet.

Nån som har någon tanke? (kanske blev lite rörigt?)
 
Sv: Proteinbehovsfunderingar

Jag förstår hur du menar.
Jag vet att man i Sverige räknar proteinbehovet som ett linjärt beroende av energibehovet. Nu har jag mest läst utländsk litteratur om foderberäkningar och det verkar som om vi är ganska ensamma i vårt sätt att använda kvoter.

Detta med foderberäkningar är egentligen ganska komplicerat och jag det finns ju flera olika sätt att beräkna proteinbehovet men där jag tror att de flesta utgår från hästens vikt i stället för energibehov. Det var ett tag sedan jag läste om det så jag minns nog inte de lika beräkningsmetoderna. Men i NRC tex finns det formler för hur man beräknar underhållsbehovet av proteiner och sedan för hur man gör vissa tillägg för ev arbete (för att ersätta bla svettförluster och för muskelutveckling). Men vad jag förstår är tillägget inte så stort i förhållande till energitillägget. Sedan räknar de i råprotein vilket komplicerar det ytterliggare och egentligen är det ju fördelnngen av de ingående aminosyrorna som man ska ta hänsyn till och kanske också hur ofta man utfodrar om man ger proteinkoncentrat.

Om man ska spekulera lite så kan jag kanske tänka mig att det i ditt fall kanske också beror på varför hästen har ett högre energibehov? Jag menar om den använder den till ngt som kräver mer aminosyror? Sedan måste man nog tänka på att det går åt energi för att ta hand om proteinet och hästar med höga energibehov kan kanske få proteinbrist om man inte ger tillräckligt med energi på ngt sätt?

Egentligen tror jag att det är svårt att veta. Jag hade inte gett en häst med högt energibehov mer proteiner än vad motsvarande hästvikts energibehov kräver eller så hade jag letat upp en annan tabell som inte använder kvoter.
Det omvända gäller ju för lättfödda hästar och här tror jag oftare kanske att det lätt blir fel dvs att de får för lite proteiner.

Ja - inte mkt svar men du ville ju ha ett bollplank så det studsade tillbaka en del frågor.
Hoppas det går att förstå hur jag menar.

Jag räknar aldrig med kvoter själv tycker dessutom att det är ett begrepp som nog ofta mer förvirrar än hjälper den som är osäker.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinbehovsfunderingar

Man får kanske fundera på orsaken bakom det ökade energibehovet? Om hästen kräver mer energi för att den är en pigg häst som lever rövare i hagen så lär väl proteinbehovet öka som vid ökad träning, medan ett ökat energibehov för att hålla värmen på vintern inte borde påverka proteinbehovet?

Överhuvudtaget vore det intressant att veta varför hästar kan ha så olika energibehov.
 
Sv: Proteinbehovsfunderingar

Det finns räkning per kroppsvikt och arbete i SVerige med, av proteinet alltså.

Att man räknar linjärt, dvs i förh till MJ är eg bara för tabellhästen och för att underlätta för folk att välja rätt hö (med tillräckligt hög kvot för normalhästen). Haken är att det inte är förtydligat just att det är bara tabellhästar och de som har ett ökande proteinbehov vid ökat MJ-behov som man kan räkna så.

Medan de lättfödda får man räkna MJ utefter verkligt behov, protein efter tabellbehov och resultatet blir ofta en HÖG kvot. Och vissa svårfödda får man göra lika med, men där det blir en LÅG kvot i slutänden, då de inte har ökat srp-behov bara för MJ ökat.

Och sen finns de som funkar bäst på en fix kvot, oavsett om de behöver mer MJ.

Men 55-60 gr srp/100 kg vikt i underhåll och lätt träning finns angivet i SVerige med. Och sen finns träningspåslag med.

Jag kollar i slutänden på hästen när det är svårfödda. En del behöver mer av både MJ och protein för att vara fina i hullet, medan andra går ner av att få proteinet höjt i samma omfattning.

Normalfödda så vissa är kanonfina på en kvot på 6, andra på en kvot på 8.

Samma med lättfödda, de får verklig MJ och minst tabellbehov efter vikt av protein. MEN, vissa lättfödda håller vikten nere just av mkt protein.

Det kostar MJ att ta hand om överskottsprotein (överskott utifrån verkligt behov), och vissa tycks ha ganska finjusterad sådan och man märker ingen direkt skillnad vid överskott, medan för andra lättfödda så är det där överskottet dte som gör att vikten hålls nere, då det just kostar MJ att ta hand om (och det är ju samma sak som gör att vissa lättfödda måste ha en låg kvot, dvs MJ ökas men en srp, för ökar man srp i samma omfattning kostar överskottet för mkt att ta hand om)

Sen kan man ju räkna via NRC på kroppsvikt med om man vill, de räknar något högre proteinbehov än svenska 55-60 gram/100 kg. De räknar 0,68% av kroppsvikten om jag inte minns alldeles galet (orkar inte kolla). Jag har lagt mig mitt emellan svenska och NRC och räknar på kroppsvikt åt de lättfödda. Men ger den ena lite mer protein än så, då han helt klart är en sån där det kostar mycket att omvandla (den andra märks ingen skillnad på)
 
Sv: Proteinbehovsfunderingar

Tack så mycket! Då var jag inte ensam om resonemanget :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket...
Svar
9
· Visningar
1 999
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har alltid fått höra att kvoten smrp/MJ ska ligga på 6 till en "vanlig" ridhäst även om proteinbehovet och energibehovet är...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: Guldaskig
·
Foder & Strö Har suttit och räknat på hur mycket vetekli jag måste ge min häst för att komma upp i rätt värde smbrp, problemet är att energin blir...
2
Svar
20
· Visningar
3 193
Foder & Strö Till att börja med - Jag fodrar givetvis efter hur hästarna ser ut men vill räkna så att jag har nåt att utgå från. Mina hästar är inte...
Svar
11
· Visningar
3 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp