Proteinknölar

Centaur

Trådstartare
I kväll när jag tog in hästarna så kände jag att Arrow hade små knölar på halsen, kändes som myggbett. Det kliade tydligen, för han tyckte det var skönt när jag klämde och kände på dom.

Mygg är det definitivt inte! :smirk: Men jag har höjt proteinet MKT i hans foderstat, har dubblat mängden med lusern. Inte över natten alltså, men jämfört med hur mkt han fick för en mnd sedan. Kan det ha blivit för mkt protein för honom? Kommer det i gå till sig, eller måste jag bara sänka proteinet igen? :confused:

En annan sak är ju att ha var sjuk på fredag (feber), nu har han dock varit pigg hela helgen. Men jag tycker att hans lymfkärtlar är lite svullna. Är det infektionen som finns kvar i kroppen, eller kan det ha något att göra med knölarna? Eller kan det vara så att knölarna inte beror på lusernet, men är en följd av infektionen? Vad tror ni??
 
Svårt att säga men sänk lusernet till hälften så kanske det går över?? Du kanske ökade för fort?
Varför blev han sjuk?
 
Just ordet proteinknölar är ett gammalt begrepp som egentligen inte beror på för mycket proteiner. Däremot så kan du ha ökat på fodergivan för snabbt och man brukar i dagligt tal kalla dessa "proteinknölar" för foderknölar (enligt min veterinär). Min häst fick likadana prickar (hela halsen och hela ryggen var alldeles prickig en morgon när jag kom ut till stallet) när jag ökade på lusernet lite för snabbt. Tog då bort all lusern tills prickarna försvunnit och sen så ökade jag på succesivt. Tog några dagar innan prickarna var borta...
 
Håller med Maja helt!

Dessutom är just lusern (och korn) bland det vanligaste hästarna reagerar på.
 
Instämmer oxå med Maja

Min häst blev så när vi ökade kornet försvann på tre dagar sen vi minskat det igen
 
Nu fattar jag ingenting... I dag är dom borta!?! Hade ju inte hunnit ändra på foderstaten än.... Mysko... Ska iallafall gå ner lite på lusernet, just in case..
 
Näää, varför spöka till i magen om knölarna försvann?!
 
I dag hittade jag ett par små... hmm.... har fortfarande inte taget bort lusernet, han behöver det ju verkligen... Jag får hålla öga med honom och se om prickarna försvinner helt eller blir värre.
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund Min goldenkille på 10 mån har fått en stor knöl på bröstet. Den är beläget lite mer åt vänster, ganska långt ner på halsen ner mot...
Svar
9
· Visningar
16 301
Senast: Charlottee
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 536
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp