proteinrikt kraft/grovfoder

lovehorses

Trådstartare
Fått min foderanalys för höet och fått reda på att proteinet är EXTREMT dåligt.
Hösilaget är bättre som de får senare i höst/vinter.
Men det får höet nu fram till lite kyla kommer.
Vad ska jag ge för foder för att få upp det rejält.
Häst nr 1 får lusern nu, häst nr 2 får lusern och low startch. Detta var tills analysen kom och nu måste jag ändra men med vad.

behöver tips på proteinrikt foder. så lite socker/stärkelse som möjligt.
Blir snurrig på alla produkter som finns....
 
Jag fodrar min häst med Mitavite Cool Performer. Det har funkat bra för honom, tillsammans med hö och lusern.
 
Complett lucernpellets (är eg grönmassapellets har jag för mig) innehåller över 150g smrp per kilo. Kan toppas med potatisprotein vid behov.
 
Vi har också extremt lite protein i vårt hö. Eftersom jag inte vill ge för mkt kraftfoder har jag valt kraft muscle up som har högst proteinhalt (340 gram/kg). Jag måste ge 0,75 kg kraft muscle up per dag för att min häst ska få tillräckligt med protein. Skulle jag komma upp i motsvarande giva i lusern motsvarar det 3 kg per dag vilket blir dyrare i längden.
 
Complett lucernpellets (är eg grönmassapellets har jag för mig) innehåller över 150g smrp per kilo. Kan toppas med potatisprotein vid behov.
Finns de som lämnat in egen analys på det fodret och det har inte alls hållit de värdena, de använder fortfarande värden från 2006 som verkar ha varit ett toppår!
 
Finns de som lämnat in egen analys på det fodret och det har inte alls hållit de värdena, de använder fortfarande värden från 2006 som verkar ha varit ett toppår!
Vad tråkigt att de använder gamla värden. Vet du vilka i vilka intervall proteinet legat när folk lämnat in egen analys?
 
Fått min foderanalys för höet och fått reda på att proteinet är EXTREMT dåligt.
Hösilaget är bättre som de får senare i höst/vinter.
Men det får höet nu fram till lite kyla kommer.
Vad ska jag ge för foder för att få upp det rejält.
Häst nr 1 får lusern nu, häst nr 2 får lusern och low startch. Detta var tills analysen kom och nu måste jag ändra men med vad.

behöver tips på proteinrikt foder. så lite socker/stärkelse som möjligt.
Blir snurrig på alla produkter som finns....
Soja, potatisprotein eller möjligen linfrökaka. Krångla inte till det i onödan :)
 
Jag ska ge granngårdens protein special.. en hundring billigare än krafft muscle up och 330 g smb rp istället för 340. Så det blir ju billigare i längden ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 972
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp