Pröva på tävling

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare link
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 874
L

link

Hej!

Har ingen erfarenhet inom distansridning med funderar på att vara med i en pröva på tävling i maj. Ritten är på tre mil.

Har en d-ponny i normalkondition. Hur ansträngande är egentligen en tremilare? För en häst i normalkondition?

MVH

Sv: Pröva på tävling

Vilken tävling ska du va med på?

/I

Kinnekulleritten.

Hur går det till med vet. kollen? Är det innan start? I propositionen står det maxpuls 60 slag, vad menas med det? Är det sånt som kollas?

Det blir endel funderingar... :smirk:

Ja, det är innan start och i mitten och mål.

Puls,om hästen är halt,vätskebrist,om den kan trava rent m.m. är sånt som kollas vet.grind.

Hästen får inte ha mer än 60 slag i puls per minut när den pulsas i vet.grind.

Hoppas att du har lite mer koll nu.

/I

ok tack för svaret. Kanske är bra att införskaffa en pulsmätare? Så att man kan kolla puls när man tränar? Så man får ett litet hum..

Föresten, visst får man tävla ponny när man är över 18?

Ja, eller stetoskop.

Får tävla D-ponny hur länge du vill inom distans:)

Lycka till!

/I

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 930
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
527
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31