Provat en M&N Dressyr-MEN den glappar bak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 3 225
Sv: Provat en M&N Dressyr-MEN den glappar bak

WULP skrev:
Den sadel Du provat har en mycket rak stomme vilket gör att den passar raka hästryggar. Att sadeln nu "klappade Dig i rumpan" tyder nog på att sadeln är för vid för hästen. Sadeln kan tyvärr ligga och trycka nio centimeter ner och sedan bli så vid för hästen att framvalvet och dess ortspetsar söker kontakt med hästens muskulatur men får ingen sådan. Detta gör att sadeln "guppar". När det är på detta sätt får hästen i normalfallet ett mycket kraftigt övertryck i början av bossans kontakt, under framvalvet, mot hästen.

Kan ingen hjälpa Dig med inpassningen av sadeln?

Jag bor ju så dumt till ...finns inga sadelutprovare /återförsäljare osv...30 mil till närmsta ....och det är inte många sadlar som finns där för jag har varit dit själv och provsuttit sadlar.... Här är bild på hästens rygg http://photobucket.com/albums/a305/jjeg/sadlar/?action=view&current=2.jpg

Tänk att jag tycker inte alls att din häst ser så himla rak ut. Men det är kanske mig det är fel på...
Min är då mycket rakare och han hör inte till de allra "rakaste".

Svår nöt det här med sadlar...

Tänk om det är så att jag kollat på helt fel sadlar hela tiden.....?Herreguuud vilken mardröm....

Fast nu när jag kollade en annan "ryggbild" på din så såg den rakare ut. Den med tejpen.
Är det en frieser du har?? :love:

Javisst är det en frieser...har haft han i drygt 3 år nu....och till min förskräckelse har jag förstått att jag ridit med felaktig sadel nästan alla dess år ......Vilket nu så här i efterhand förklarar våra problem under ridninge...

jjeg skrev:
Javisst är det en frieser...har haft han i drygt 3 år nu....och till min förskräckelse har jag förstått att jag ridit med felaktig sadel nästan alla dess år ......Vilket nu så här i efterhand förklarar våra problem under ridninge...

Det är ganska vanligt har jag märkt. Det är verkligen inte alla som har insett att det är mycket som hänger på sadelns passform osv.

Tänk alla dessa år som folk köpt sadlar utan att prova eller passa in alls. Det är ju kanske de senare tio åren som man insett vikten av sadelns passform. Minns tillexempel när jag red på ridläger i tolvårsåldern, sadeln till den connemara jag red, låg helt emot hela manken och det gick absolut inte att få in ett finger där. Men så var det även på ridskolan, en gång red vi barbacka och plötsligt gick de mest oformbara hästarna i form. Snacka om att många av dessa säkerligen hade ont i ryggen i vanliga fall...

Bara lite svammel i största allmänhet.

Jag kan ju säga att på ridskolan har jag dåligt samvete varenda gång jag ska rida....funderade ett tag på att skänka en sadel till en av våra ridskolor...Dessutom är dom ju förskräckliga att rida i...Stenhårda nersuttna, bakvikt el framvikt...nej ursch vad hemskt det är..Har ont precis överallt...
Börjar tro jag aldrig ska hitta rätt i sadeldjungeln....Hur är den du kände hästens rygg? Svank el rak osv...

WULP skrev:
Den sadel Du provat har en mycket rak stomme vilket gör att den passar raka hästryggar. Att sadeln nu "klappade Dig i rumpan" tyder nog på att sadeln är för vid för hästen. Sadeln kan tyvärr ligga och trycka nio centimeter ner och sedan bli så vid för hästen att framvalvet och dess ortspetsar söker kontakt med hästens muskulatur men får ingen sådan. Detta gör att sadeln "guppar". När det är på detta sätt får hästen i normalfallet ett mycket kraftigt övertryck i början av bossans kontakt, under framvalvet, mot hästen.

Kan ingen hjälpa Dig med inpassningen av sadeln?
Är det någon som vet HUR vid en M&N 33 är....Tycker själv inte den är så vid att den ska glappa så här mycket....Kan den var för rak trots att hästen är så rak...här är bilder http://photobucket.com/albums/a305/jjeg/Morrison/
Jag lämnar tillbaka sadel på måndag men det skulle ändå vara intressant att veta varför den glappar så där mycket...

Din häst har inte en spikrak rygg, men en rak rygg, det är en viss skillnad. Jag hr sagt till dig vilka märken som kan passa...

...Men nu är det ju också så att du bara har provat tre sadlar... Du har inte provat så många olika.. Det är ju inte förrän nu som du har börjat skicka efter sadlar.

Enligt Lillhästen ska 34 vara 113 grader.

Senast ändrad:

Nej det är ju det som är mitt stora problem Att få tag i sadlar....Hade så otur att inte dom andra sadlarna hann fram före helgen...
Vet inte men tror inte att denna är för vid ...Iså fall pyttelite och det ska ju inte göra att en sadel glappar så otroligt mycket...

Det jag tänker är INGEN annan sadel har glappat överhuvudtaget.Varken globus, fryso, ellipsen (eller tom. prestigen den glappade lite bara)...Så M&N är ännu rakare än många andra sadlar

Har inget gradantal ..:)
Den klämmer inte nerefter panelerna utan ligger bra an hela vägen .Jämnt tryck Möjligtvis att den är lite vid längst upp där panelerna börjar....

Och om den är lite vid högst upp, vid koppjärnet, är den för bred. Tänk på att det skiljer sig 1 cm mellan bomvidderna, så det är möjligt att en 32 skulle ligga jättebra. Så det du tycker är lite för brett kanske är en hel bomvidd.

Globus, Fryson och Ellipsen var för smala. De var också raka, så de glappade inte. Men M&N är nog för bred, för den är betydligt bredare än någon av de andra sadlarna. Tänk på att en Globus 34 är ungefär som en M&N 31. M&N 33 är betydligt bredare än Prestige 37 eller Stubben 33,5. M&N 31 är vid bom...

Men det är en ny sadel, stoppningen kommer sjunka ihop minst 1 cm. Sadeln kanske ligger högt upp men den inte i bakvikt på något sätt. Snarare tvärtom.

Du ska känna hur den känns med gjorden dragen.

Jag har då förstått det så att man ska kolla sadel BÅDE med och utan gjorden dragen.....eller har jag fel där oxå!!

jjeg skrev:
Jag har då förstått det så att man ska kolla sadel BÅDE med och utan gjorden dragen.....eller har jag fel där oxå!!
Tjing!

Så har då alla sadelut/inprovare jag träffat sagt.
Ligger sadeln illa utan gjord så är det liksom ingen idé att gå vidare med steg två.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 227
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 946
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ny ponny inhandlad och tyvärr sitter inte den befintliga sadeln något vidare. Den jag har är en Globus Esperanza. Uppelever att den är... 2
Svar
30
· Visningar
3 406
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka