Provat en M&N Dressyr-MEN den glappar bak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 3 216
Sv: Provat en M&N Dressyr-MEN den glappar bak

Trots allt så är det ändå Globusen som legat bäst på hästen , bara synd att JAG inte gillade den ...eller min rumpa rättare sagt...:)
Tänk vad enkelt det varit...Bara köpa en bomvidd större .....om man bara hittade en likvärdig sadel som även jag gillar...SUCK !

Det är så snårigt och krångligt med sadlar. I din situation är det nästan så att du måste kompromissa. Kanske hjälper det att sätt på en gelpadssits eller liknande.

Men - din häst ser inte alls särskilt rak ut? Vilket inte är överraskande, frieserna verkar ju vara byggd med mer el mindre svankrygg.. Sadeln var kanske för rak?

Har oxo en häst med rak rygg. Fick prova en M&N av sadelprovaren. Men den glappade oxo. Även i galopp. Det visade sig att sadeln var för lång. Den har ju ganska stora bossor. Tillsist så hittade vi en KN som passade bra. Jag lider med dig. Det här med sadlar är svårt. Lycka till i letardjungeln.

Ja, man kollar utan gjorden för att se om det ens är någon ide att provrida. Ligger sadeln riktigt illa när du bara lägger den på ryggen är det ingen ide att fortsätta.
Men för att kolla om bomvidden är rätt måste man känna när gjorden är spänd!

Centaur skrev:
Men - din häst ser inte alls särskilt rak ut? Vilket inte är överraskande, frieserna verkar ju vara byggd med mer el mindre svankrygg.. Sadeln var kanske för rak?
Hästen är inte svankig, jag ahr en hel del bilder på hästen där han har rak rygg, dock inte spikrak.
Om jjeg ger mig tillåtelse kan jag lägga in lite bilder här.

Jag har rekommenderat FB till den här hästen, jag tror det skulle passa som handen i handsken, men jjeg tror att midjan är för bred för henne.

Jo nog är det ok och lägga ut lite bilder.......Har ju försökt få tag i en FB så att jag får provrida i ...MEN inte hittat en som är tillräckligt vid...Åter igen MItt stora bekymmer ATT hitta sadlar att prova och provrida...

bussig skrev:
Har oxo en häst med rak rygg. Fick prova en M&N av sadelprovaren. Men den glappade oxo. Även i galopp. Det visade sig att sadeln var för lång. Den har ju ganska stora bossor. Tillsist så hittade vi en KN som passade bra. Jag lider med dig. Det här med sadlar är svårt. Lycka till i letardjungeln.
Har funderat på dessa KN...hur är dom?

Gå in på www.borjes-tingsryd.se -> e-handel -> sadlar (högst upp, alltså inte i menyn), nya FB i stl 17" och 17,5" i W. För typ 10 000. I värsta fall kan du köpa den och sälja... Tro inte Börjes tillåter provridning....
Men köp en så länge, du ahr ju några veckor öppet köp, så du kan ju en hitta en FB tills dess.

KN kommer du nog inte gilla, de är betydligt hårdare än Ellipsen, de är smala i midjan, raka, passar upp till normal hög manke, ganska korta. De hade korta kåpor med.

Andra bilder på hennes häst där ryggen verkligen är rak:

1.jpg

RYGG.jpg

Diabolical_Kitten skrev:
Gå in på www.borjes-tingsryd.se -> e-handel -> sadlar (högst upp, alltså inte i menyn), nya FB i stl 17" och 17,5" i W. För typ 10 000. I värsta fall kan du köpa den och sälja... Tro inte Börjes tillåter provridning....
Men köp en så länge, du ahr ju några veckor öppet köp, så du kan ju en hitta en FB tills dess.

KN kommer du nog inte gilla, de är betydligt hårdare än Ellipsen, de är smala i midjan, raka, passar upp till normal hög manke, ganska korta. De hade korta kåpor med.
Jo jag såg att dom har en wide i 17 .....MEN har ju svårt att tro att en wide ska räcka till......

Ska kolla detta ...tänker först prova dom 2 sadlar jag väntar hem....får dom nog på måndag morgon....Irriterande att dom ligger här i närheten någonstans ....bara för att det blev helg ;) ....annars hade jag haft dom redan i fredags....

Diabolical_Kitten skrev:

Tänker vi på samma KN måntro. Jag tycker då inte midjan är smal. Och det finns olika modeller oxo. Nackdelen med denna sadel är priset. Jag gav 17500:- för 1½ år sedan. Min modell heter Largo. Kolla på dressyr.com Men det är definitivt den bästa sadel jag ägt.

Tror inte det skiljer på midjan av vad jag har förstått i alla fall

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tror absolut att en Wide räcker till. Det kostar ju bara 79:- x 2 att prova.
Jag har ju en mall av wide bommen som jag fick av FB saddlery...Var det inte så att den skulle bli för trång...Provade ju göra en papper mall till hästen och la den över hans rygg...MEN jag upplevde ju då att den stack ner i hästen...Sen står det 30 cm om du minns ;) Blir inte det litet?:confused:
Får man öppet köp är det väl inget större problem...MINA sadelpengar far runt på alla möjliga konton just nu ;)....Posten börjar tröttna på mina sadel paket :rofl:
Har även haft mailkontakt med FB och dom har hästens ryggprofil....MEN dom har haft stängt under helgerna här och skulle återkomma efter helgerna....

Imorgon blir det sadelprovning igen...

Den ahr nästan lika smal midja som Stubben, lite bredare (ca 1 cm bredare om jag kommer ihåg rätt)
Jag provade en som var normal mot vid enligt butiksägaren. Den hette Symphonie (dressyr), kostade drygt 16 000.

Nja, jag tror inte det kommer bli för litet. Tänk på att du måste hålla mallen 3-4 cm från hästens rygg för att se hur sadeln kommer ligga när du har ullstoppade bossor. Skicka efter en sadel från Börjes, tänk på att du kan behöva 17,5, de är små i sätet.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 844
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ny ponny inhandlad och tyvärr sitter inte den befintliga sadeln något vidare. Den jag har är en Globus Esperanza. Uppelever att den är... 2
Svar
30
· Visningar
3 366
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka