Sv: Provridning
Om du tänker tävla så tycker jag att du ska göra lite "research" innan du åker och provrider. Annonseras hästen ut som "vinster och placering 1.10 och 1.20" - kolla att det stämmer. Annonseras den ut som "tävlad 1.10" - kolla upp resultaten. Är den utesluten kan det vara en häst som stannar och det kan vara svårt att få bukt med sånt. Om inte annat får du en uppfattning om säljaren är ärlig och tänker berätta "allt" eller om det finns saker man döljer.
Tänk noga igenom allt du vill veta - ställ tusen frågor. För mig har det fungerat bra att fråga så mycket som möjligt om hur hästens "vardag" ser ut hos sin ägare. Om jag har fått en känsla av att svaren varit ärliga har jag kunnat värdera det mot bilden av hur jag vill ha det. En del hästar har jag avstått från att ens provrida efter en sån frågerunda. Säljare som vill det bästa för sin häst har verkligen uppskattat frågvisheten. Sedan vill jag vid första tillället se ägaren borsta, sadla och rida sin häst. Det säger mycket. Sen har jag provridit. Förvänta dig inte att det går särskilt bra. Du är spänd för att det står folk och tittar och värderar. Ägaren är spänd - vill ju få hästen såld alternativt har ångest för att skiljas från sin vän. Och hästen känner av allt detta och undrar vad som är på gång. Men känn efter att grunderna fungerar och att du kan få hästen att lyssna. Hoppa några hinder (på lägre nivå) och känn att det finns glädje i hästen och att den är reglerbar. Resten kan du jobba på i lugn och ro när du får hem hästen. Mest lyckosamt blir det om du och förra ägaren har liknande syn på ridning och hästhantering, för det blir en mindre omställning för hästen. Har köpt tre hästar och därmed provridit många, och det är min erfarenhet. Lycka till!