Provridning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare FridaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 769
F

FridaW

Jag ska ev. köpa ny häst då min nuvarande D-ponny (arab) är 18år. Vi har kikat runt lite, jag vill främst hålla på med hoppning (självklart träna dressyr också). Vad bör jag testa för övningar etc. när jag provrider. Ska helst bara provrida en gång, då de flesta av hästarna jag tittat på bor en bra bit ifrån oss.

Jätte tacksam för svar ;)

mitt tips är att du ser hur mjuk hästen blir när du rider den på volter kanske gör skänkelvikninger och andra grejer, ser hur mkt den kan. serpentiner är ett bra sätt att få hästen lösgjord på :D
hoppa några hinder och se om den är tittig eller om den bjuder på hindren. Flytta gärna på ett eller flera hinder om dem redan står på banan när du kommer dit, risken är ju att hästen hoppat de där hindren, exakt samma ställe varje dag i en vecka och hoppar då lätt men blir skraj om det kommer nya hinder. :smirk:
kolla om du kan rida ut den (kanske bara till och från ridbanan) om den kan gå utan andra hästar och sånt..
lycka till :D

Sv: Provridning

Om du tänker tävla så tycker jag att du ska göra lite "research" innan du åker och provrider. Annonseras hästen ut som "vinster och placering 1.10 och 1.20" - kolla att det stämmer. Annonseras den ut som "tävlad 1.10" - kolla upp resultaten. Är den utesluten kan det vara en häst som stannar och det kan vara svårt att få bukt med sånt. Om inte annat får du en uppfattning om säljaren är ärlig och tänker berätta "allt" eller om det finns saker man döljer.
Tänk noga igenom allt du vill veta - ställ tusen frågor. För mig har det fungerat bra att fråga så mycket som möjligt om hur hästens "vardag" ser ut hos sin ägare. Om jag har fått en känsla av att svaren varit ärliga har jag kunnat värdera det mot bilden av hur jag vill ha det. En del hästar har jag avstått från att ens provrida efter en sån frågerunda. Säljare som vill det bästa för sin häst har verkligen uppskattat frågvisheten. Sedan vill jag vid första tillället se ägaren borsta, sadla och rida sin häst. Det säger mycket. Sen har jag provridit. Förvänta dig inte att det går särskilt bra. Du är spänd för att det står folk och tittar och värderar. Ägaren är spänd - vill ju få hästen såld alternativt har ångest för att skiljas från sin vän. Och hästen känner av allt detta och undrar vad som är på gång. Men känn efter att grunderna fungerar och att du kan få hästen att lyssna. Hoppa några hinder (på lägre nivå) och känn att det finns glädje i hästen och att den är reglerbar. Resten kan du jobba på i lugn och ro när du får hem hästen. Mest lyckosamt blir det om du och förra ägaren har liknande syn på ridning och hästhantering, för det blir en mindre omställning för hästen. Har köpt tre hästar och därmed provridit många, och det är min erfarenhet. Lycka till!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 499
Senast: mamman
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 477
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka