psykiskt ohälsa hos katter

K

Kissy

Långt inlägg, men snälla läs någon !

Hej, mitt första inlägg (heter de så? ) på något forum nånsin och hoppas på hjälp.

Min katt heter kissy och föddes på landet för 7 år sedan där jag bodde med min mor och hennes " nya ". Jag tvingades växa upp med allt annat än bra omständigheter.vilket också gjorde att jag hamna i en svår depression när jag var 13, på vintern. och kissy föddes samma vår. depressionen har vart permanent i stort sett och ångest störning tillkommigt.

Hon blev den som jag gick till för hon var den enda som fanns och gav mig tröst. och tidigt upptäkte jag ( och alla andra ) att hon verkade ha vanföreställningar.
Promenerade lugnt över singeln på vår gård, stanna upp och titta bakåt , ibland 2, ibland upp till 10 sekunder sen stack hon iväg flera hundra meter över fälten.
Hon till och med attackerad mina syskon och föräldrar.
Promenera in i ett rum, hoppa upp i våningssängen ,fräste och slog till min 2 år äldre syster, iväg fort och gömde sig och kom inte fram på 4-5 timmar, ibland dök hon upp först dagen efter.
vid den tiden blev det också omöjligt att ha henne inne när inte jag var hemma då hon bara gömde sig. och när sedan mamma eller nån annan ville ha ut henne vägrade hon och svarade med slå, fräsa och verkligen försöka göra dom illa. ( trädgårdshandskar och tjockt, långärmat gällde.
Men när det var jag, pratade hon bara argt. ( prata har hon alltid gjort, ofta hela diskussion med mig, jag svara henne och tvärtom. )

i mars förra året tog jag hem henne till mig i stan. hon var samtidigt med källingar vilket jag först märkte när jag hämta hemme henne.mamma hade inte märkt att hon var tjock. 4 veckor senare kom 5 underbara små som nu alla har nya och bra hem.( bara hos folk jag känner )
Men strax efter började " slagsmål" inne i klätterträden lådor , hon skrek och rev sönder hela insidorna, bland annat där hon födde.

sen hade vi ett relativt lugnt år, mkt löp ( varannan vecka)
kastrerade henne för 2 veckor och 2 dagar sen, och sen dess vill hon inte vara ens 1 minut ensam. ska ha en hand på sig från de att jag kommer hem vid 17 tills jag sover runt 3 och samma sak när jag vaknar, låter som hon gråter när jag knyter skorna.


Då till min fråga, speglar katten mig, då jag har/ eller haft samma problem.
eller är hon sjuk ?
Mina vänner har kallat henne schizo-katt i snart 5 år.


Förlåt för den långa texten. men katten är mitt allt och vill henna det bästa och nu rädd att hon inte alls mår bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: psykiskt ohälsa hos katter

Det är ju svårt att säga något utan att ha träffat katten. Har hon blivit ordentligt undersökt av en veterinär någon gång? Det kan ju vara så att hennes beteende beror på smärta/fysisk sjukdom.

Är det psykiskt kanske det går att hjälpa henne också, men första steget är att ta henne till en veterinär.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 314
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 349
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp