Psyllium FrÖn ?????

orcide

Trådstartare
Vart i jössenamen hittar jag sånna ??
Granngården har inte och jag finner dom ingen annanstans heller ?

Vet nån av er vart jag finner dom fröna?
Det börjar bli akut !

Och vet nån vart man kan få en brist analys gjord?
jag behöver veta om hon lider av nån brist pga att hon äter jord o sand :crazy:

Sv: Psyllium FrÖn ?????

Hej!

Jag köper mina Psylliumfrö, eller loppfrö som de också kallas i stor säck där jag köper foder, men om du tittar i hälsokosthyllan i närmaste välsorterade livsmedelsaffär så bör de också ha frö i småpåsar. De brukar ligga vid sidan av linfrö, sojabönor o.s.v. Vad du ska tänka på är att det finns två sorters "loppfrö", en sorts som är rosa och platta och en annan som är svarta och blanka. Själv köper jag de rosa fröna, och de fungerar jättebra (rensar magen på ev. grus och sand). Blandas torrt i t.ex. färdig betfor eller annat som är lite fuktigt, och ge hästen direkt.

Gissar att du har en häst med lite koliktendens? Min halvblodshäst åt massor med grus och lera förra vintern, och fick gruskolik. Sedan dess får alla hästarna loppfrö i förebyggande syfte. Angående din fundering om vad som kan orsaka onormal "jordätning" så hjälpte det i mitt fall att ge riktigt bra mineraler - trots att foderstatsberäkningarna inte visade att de skulle behövas. Men hellre mineraler i maten än grus i magen!!

PM:a gärna om du vill veta mer!

jo hon käkar i sej sand , jord grus torv mm mm ...
men mineraler får hon massor ..1dl pulveriserade mineraler /dygn och kombisten o både box o i hage o det hjälper inte hon mumsar på marken ändå .
hon får sandkolik o magsår av sanden om hon får hållas så det är inte bra ,,¨vart köper du foder ? man kan kanske prata med dom om tipps vart jag finner fröna i stockholm ?

2kilo kostar 245kr där!
hmm det var ganska så dyrt med tanke på att jag ska ge 300g /dygn*suck*:eek:
någon som vet vart man får tag på större partier?:confused:
eller billigare ?:angel:

orcide skrev:
2kilo kostar 245kr där!
Inhandlar mina på City Gross, finns bland hälsokosten. De ljusa fröna kostar ca 10 kr påsen á 300 gram. Det blir marginalt billigare än att köpa på foderaffären. Fast ska man åka till foderaffären tillkommer ju extra bensin för en resa på 5 mil...
//marti

marti130 skrev:
Inhandlar mina på City Gross, finns bland hälsokosten. De ljusa fröna kostar ca 10 kr påsen á 300 gram. Det blir marginalt billigare än att köpa på foderaffären. Fast ska man åka till foderaffären tillkommer ju extra bensin för en resa på 5 mil...
//marti
hmm vart bor du då?
på min hälsokost kostade 300g , 34 kr :eek: :eek: :mad:

orcide skrev:
2kilo kostar 245kr där!

Jag köper som sagt en hel säck så jag har hemma (25kg). Hade blivit helt kollrig om jag skulle hålla på med småpåsar hela tiden (ger hbl-et tre dl/dag och ponnierna drygt 1½dl/dag). Min foderbutik har 7kilos påsar på lager, och tar hem storsäck på beställning. Fröna kommer från Sten*bergs hästeri och de säljer per loppfrö per post över hela landet, och till en del lokalföreningar/lantmannaföreningar. Jag pm:ar hemsidans adress så kan du kolla själv!

Var du på en "riktig" hälsokostbutik? Där är ju allt dyrare än i mataffären. Det var nog dessutom de mörka fröna som de hade till salu, de är betydligt dyrare än de ljusa. Jag bor i Östergötland och handlar mina frön antingen på CityGross i Mantorp eller på Stallmagasinet i Mjölby. På CG har de har Risentas sortiment som kostar ca 30 kr/kg. På foderbutiken har de storpack på 7 kg som kostar 245 kr ca 35 kr/kg.
//marti

Jag brukar köpa på Coop men de är ganska dyra, kommer inte ihåg priset dock. Vad är det som avgör att du ska ge 300 g /dygn? Är det bara nu i början eller hela tiden?

/Linda

Det är Sten*bergs loppfrön som foderbutiken säljer. För min del räcker småpåsar från CG gott och väl då mina två ponnyer bara får ca 1 dl per dag i förebyggande syfte när hagen är lerig vår och höst. Serverar aldrig någon mat direkt från marken utan har höhäckar i hagen just för att minimera sand- och lerintaget...
//marti

Vad är det för skillnad på de rosa fröna och de svarta?

På Willys kan du köpa loppfrön 300gr kostar 24:-

Grapewine skrev:
Vad är det för skillnad på de rosa fröna och de svarta?

Ljusa frön är betydligt billigare, vet jag iaf. Det är väl också de LJUSA man bör använda till hästar? Om inte annat så för kostnaden!!
De mörka är svindyra. :eek:

Jag har också hört att det är de mörka man ska använda till häst. Det var en "ört-människa" i hästbranschen som sa det till mig. Men jag minns inte varför det skulle vara just de mörka...

tittar man på dom mörka när de har svält och geggat till sig så förutom geggean så ser man att fröet är som en lite skål,kanska där skillnade är

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 159
Senast: Mint
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejt
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka