Bukefalos 28 år!

Pudelpälsvård

Sv: Pudelpälsvård

Nu var hon någorlunda torr,svårt att få till skägg och ögonbryn om det inte är helt torrt,men det blåste lite ute,och sen behöver pälsen någon dag att lägga sig ner lite,men på ett ungefär..
20791125.jpg
 
Sv: Pudelpälsvård

Det var en ovanlig pudel;) Bra klippningen blev.
 
Sv: Pudelpälsvård

Då får du sätta plast på benen,så hon inte blir blöt..eller gör nån overall av en sopsäck! Så du inte får åka hem från frisören..

Tack för tipset! Jag ska göra en provisorisk overall av en sopsäck innan vi går ut på måndag morgon. :laugh:
 
Sv: Pudelpälsvård

Eller så får du föna och karda hennes ben direkt efter du varit ute på morgonen om det är blött.
 
Sv: Pudelpälsvård

ok men går det att ställa ut med så kort päls utan att åka ut med en tvåa? Kanske när det är inofficiell? Har inet ställt i så många inofficiella

På en inofficiell utställning kan man inte, eller ska inte kunna (ibland gör arrangörerna fel), åka ut med en tvåa.

Det står tydligt i supplementet till utställningsreglerna att det endast är konkurrensbedömning som gäller på inoff. Tyvärr kör många arrangörer "smygkvalitetsbedömning" genom att dela ut HP direkt efter den individuella bedömningen och så tar de endast HP-hundar till konkurrensen. Detta är ju egentligen fel och jäkligt småsnålt! En inoff åker man ju enbart på för att träna, så då är det väl faktiskt viktigt att även få vara med i konkurrensen och träna den biten!

Jag har faktiskt "skällt" på flera arrangörer för detta och man får alltid till svar att om de gjorde så skulle det ta såååå lång tid. Tja, om de fixade fler domare och hade riktiga ringsekreterare istället för ordförandes kusins morfar så skulle det kanske gå fortare! Men det är klart, då förlorar man ju några hundralappar...:devil:

Beträffande föning och tovor tycker jag att Laser Lites Show Spray är jättebra att ha i pälsen när man fönar - både på cocker och borzoi. Det gör pälsen mycket lättare att hantera och mindre benägen att tova. Men det passar kanske inte alls pudel? Naturligtvis har jag det inte inför utställning.
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag vet int ehur denna sprayen är men tyvärr är vissa sprayer inte så bra i pudelpäls dåden blir plattare än vanligt och tappar fluffen upplever jag det som.

Ok jag var nämligen med om att en jag känner åkte ut med en två pga att hennes hund hade lite för kort päls just över skulderbladen på en inofficiell utställning. Jag har också höt att de inte får göra så på en inoff... men tyvärr verkar det hända ändå.:(
 
Sv: Pudelpälsvård

Trist att höra att din bekant åkte ut med en tvåa på en inoff. Det är ju inte riktigt meningen att de ska göra sådana bedömningar och absolut inte pga fel hårlängd. Själv ställde jag en gång ut en jack russel med lätt underbett på en inoff och fick en vacker röd rosett med hem och de beklagade sååå att de inte kunde ge henne HP, pga underbettet, för de bara äääälskade hennes typ annars. Men 1a fick hon likväl, trots underbettet.
 
Sv: Pudelpälsvård

Nu har jag ju ingen jätteerfarenhet än så länge, men jag är helnöjd med det spraybalsam jag köpte förra helgen. PCL's spraybalsam och den är snart slut! :eek: Tur att jag såg att man kan köpa en större refillflaska i en djuraffär inte så långt härifrån. :D
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag har också åkt ut med en 2:a på en inoff - OCH påpekat för arrangörerna att det inte är tillåtet. För det är det inte. Jag ser det som ett typiskt sätt att dels göra en inoff mer seriös än vad den är, dels sno utställare på pengar. En inoff är inget annat än en träning. Bedömningen är ointressant. Och när det nu står i reglerna att det endast är konkurrensbedömning så ska ALLA få möjligheten att träna. Det är det man betalar för. Om hunden saknar ett ben och har överbett får väl domaren placera den sist i konkurrensen och hålla HP:t. That's it.

Beträffande spray var inte denna för att det skulle vara fluffigt utan MELLAN utställningarna för att göra det enklare med tovutredning. Till utställning är ju inte spray tillåtet.
 
Sv: Pudelpälsvård

Beträffande spray var inte denna för att det skulle vara fluffigt utan MELLAN utställningarna för att göra det enklare med tovutredning. Till utställning är ju inte spray tillåtet.

Jag vet. Förstod att det var det du menade. Men jag menade bara att petig som jag är med hundens päls och vill att det alltid ska vara fluffig så har jag råkat ut för några sprayer som gör pälsen tyngre och plattare. Har en bra flaska mot statisk päls och tovor och den är toppen. Har inte provat den du skrev.
 
Sv: Pudelpälsvård

*kl*

Ujujuj, jag måste bestämma mig för vilken frisyr vi ska satsa på, på måndag. Dilemma dilemma. Min lilla tik har ju inte så mycket nackpäls just nu att det räcker till en lejonman på bra länge och benhåren är också lite för korta. Hundfrisören har föreslagit en stram T-60, för att åtminstone få till en godkänd utställningsfrisyr direkt, men jag vet inte. H*n säger att om jag vill spara ut pälsen till en valplejonfrisyr så kommer det att ta uppemot ett år innan jag kan ställa ut tiken! :crazy:

De T-60 jag sett (på bild) har inte alltid varit så snygga, men jag hittade faktiskt en hund (storpudel) som t.o.m. tagit cert i T-60. Men en T-60 har ju inte samma chans till högre valörer, som en fullpälsad pudel. Inte i normalfallet i alla fall.

Å andra sidan verkar min lilla plutt ha en ovanligt bra pälskvalitet, med tanke på att tovorna liksom faller isär av sig själv bara man petar lite på dem. :idea:

Vad göra? Vad välja? :confused: Jag kan inte bestämma mig. :crazy:
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag vet att den är godkänd, men jag tycker inte den är lika snygg. En lejonman är betydligt ståtligare. Men jag vet inte. Å andra sidan kan jag ställa ut henne officiellt och förhoppningsvis få någon liten merit på henne, även om jag nog kan glömma certen. Hjälp! :D
 
Sv: Pudelpälsvård

Certen hänger inte helt på frissan. Är hunden bra håller cert-kvalitet, så går den bra.

Är den inte cert-kvalitet så får den inte det genom att ha en annan frisyr heller :p

Beror ju på hur fort du vill komma igång med utställning också. T-60 = komma igång relativt snabbt och Lejon = betydligt längre väntan innan pälsen är i tiptop för utställning.
 
Sv: Pudelpälsvård

Vad jag har förstått så föredrar domarna fullpälsade pudlar rakt av, oavsett. Men visst, undantag finns det ju såklart. Inte för att jag räknar med varken cert eller championat. :D

T-60 är ju iofs mer lättskött, speciellt ifall man vill göra annat med, än bara ställa ut sin hund.

Och det hade ju varit jättekul att kunna ställa ut officiellt, redan nu. :laugh:
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag är inne på ditt spår att en lejonman är mycket mycket finare än en T-60 om man ska ställa ut. Jag har sett några fina pudlar i T- 60 om man sparar så att de har toffs och långa öron. Har de mössa och kortare öron är det ingen snygg frissyr tycker jag. Min hunds påminner lite om T- 60 i manen men som lejon i röon och huvud. Blandning hehe:grin: Har sett många T-60 och hundar som inte passar i denna.

Det är en smaksak hur man vill ha det. Ett år går fort men jag förstår om du vill börjaställa direkt. Testa och se hur hon klär i en sådan frissyr nu när du klipper henne annars kan du ju odla man efter det?

Tyvärr är det som du skrev att de flesta domare gillar lång päls ( lejonklippning). Även om de inte får favorisera klippningar så gör de det i många fall. Har varit på en del utställningar där det blivit tjaffs i pudelringer för just precis detta=(.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pudelpälsvård

Jag har funderat och funderat och funderat idag och jag tror jag har bestämt mig för T-60! Jag vill kunna ställa ut henne meddetsamma, inte vänta tills hon blir 100... :p Men jag vill inte ha kortklippta öron och svans, utan pälsiga öron (som hon har nu, med ganska så mycket päls) och boll på svansen. :banana:
 
Sv: Pudelpälsvård

Ok bra val att åta öron och svans vara långa. De ser ut som råttor med rakad svans och öron tycker jag :crazy:
 
Sv: Pudelpälsvård

Det är inte så snyggt precis och jag tycker balansen blir fel på hunden. Men det funkar säkert jättebra som vardagsvariant. Man slipper ju de snaskiga öronhåren och svanstrasslet (som vardagspudelägare menar jag).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp