L

lady_flash

Jag har en fråga om träns! Vilka för och nackdelar finns det med pullanos??? Är det bra på en stark häst eller gör den ingen skillnad? Det är så fint! :angel: :p
 
Sv: Pullanos

själva nosgrimman har ju inget med att göra om hästen är stark eller inte. Nosgrimman och i det här fallet pullarnosgrimman håller igen hästens mun och hindrar den från att gapa. Försöker hästen gapa med pullarnosgrimman trycker det under hakan/bettet, mitt på nosryggen och mitt under käken.

Funktionen är nästan densamma som vanlig aachennosgrimma men dom ser lite olika ut. Sen vad man anser som finast är en annan sak :)
 
Sv: Pullanos

Man använder det för att hästen inte ska ta upp huvudet.
så det gör ingen skillnad om du har det på en stark eller "svag" häst.
 
Sv: Pullanos

Jag har aldrig märkt någon skillnad på inverkan mellan mitt dressyrträns med engelsk nosgrimma och mitt hoppträns med pullargrimma.

En ren utseendefråga från min sida
 
Sv: Pullanos

Håller med, min häst är nästan likadan med pullargrimma och engelsk. Enda skillnaden är att han ruskar på huvudet mkt när han har pullargrimma :cool:
 
Sv: Pullanos

det gör i princip ingen skillnad om hästen är stark el ej.
eventuellt bromsande effekt sitter i ryttarens huvud......tron kan som bekant försätta berg

pullargrimma har den effekten att hästens andning underlättas, därför ser man ofta en sån nosgrimma på tex fälttävlanshästar
 
Sv: Pullanos

det där med andningen har jag faktiskte lite svårt att förstå....

varför skulle en vanlig engelsk nosgrimma göra så att hästen får svårare att andas än med en pullarnosgrimma?
 
Sv: Pullanos

Därför att folk i sin desperation att täppa till/bromsa hästen drar åt så förbenat hårt! En pullarnosgrimma är snällare mot hästens "kindkött" också, av samma anledning...
 
Sv: Pullanos

Jag upplevde en skillnad på min häst mellan att rida terräng med aachengrimma och med pullargrimma på samma bett. Det kanske satt i mitt huvud eller också var han så lättmanövrerad att en så liten skillnad märktes :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 319
Senast: kurakosz
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Habina
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Oknytt
·
Utrustning Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än...
2
Svar
24
· Visningar
1 562
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp