Pullarnosgrimma & Pessoabett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rigolette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 5 149
R

Rigolette

Hejsan !

Vad tycker ni om att ha en hyfsat bred pullarnosgrimma och ett 2 delat pessoabett med tyglarna på den lilla ringen under den stora ? Det är min medryttarhäst som har så .. hon är kallblodstravare, vet inte varför hon har dom grejjorna, om hon är stark eller så .. men jag tycker inte hon är stark.

Själv tycker jag inte alls om pullarnosgrimman. Den är för bred tycker jag .. vill heldre ha en lite smalare .. bettet tycker jag om :P

Vad skulle ni själv ha för nåt ? :D :confused:

Sv: Pullarnosgrimma & Pessoabett

pessoa är ett överskattat bett!;)

Hur bred pullarnosgrimma? Är det någon skillnad på funktionen med en bred och en smal pullarnosgrimma?

/Sara - som aldrigt använt pullarnosgrimma :angel:

Pessoa är ett av de mest värdelösa bett som världen har skådat. Och jag skulle hellre vilja ha en bred nosgrimma än en smal om jag var häst.

Rigolette skrev:
jag tycker inte hon är stark.
Det kan bero på att hon går på den utrustning hon gör. Det är en helt annan sak att rida en häst på pessoa och att rida den på ett tränsbett. Vad jag skulle rida på beror på hästen, men jag skulle alltid sträva efter att kunna rida hästen på så mild utrustning som möjligt.

Jag tycker att ett pessoabett är totalt onödigt att ha på en häst. Främst för att det bara har negativa sidor.

Att rida med pullarnpsgrimma kan väl knappast ses som skarpt:confused: Alla de pullarnosgrimmorna som jag skådat så har inte stött på någon som är bred, snarare normal.
Vanliga nosgrimmor däremot finns ju o oändliga bredder, från tunn rundsydd, till kandarlinkande bred nosgrimma på 4-5 cm...

Akta dig för att ta tag i tygeln på hästen om den har ett Pessoabett! När du tycker att du har kontakt med hästens mun, tar du redan för mycket i tygeln! Då har du vridit om bettet ganska så mycket, och har mycket tryck över nacken på hästen! Tycker att Pessoabetten är att aldeles för skarpt bett att ha om inte hästen är aldeles död i munnen! Bättre i så fall att ta lektioner och lära sig att kontrollera hästen på mera humana sett!

Pullarnosgrimman är inte heller så himla snäll!! Den klämmer åt hästen precis under (eller rakt över beroende på vilken typ) kindbeben, så hästen inte KAN öppna munnen!! Snällt? Kanske inte!

Finns väl oftast en anledning till varför man använder nosgrimma på hästen, just för att den inte ska kunna öppna munnen.
Min häst ex har en viss tendens till att greja med tungan och vips(om jag inte dragit åt nosgrimman,remontnosgrimma) har hon tungan över bettet, inte så bra det heller.

Mmmm... håller med, men hästen måste ju kunna öppna munnen lite, och pullargrimman låter ju inte hästen öppna munnen alls... kan bli såå fel om man sätter nossgrimman i fel läge.
Alla nosgrimmor kan ju vara elaka om man spänner dom fel, men det händer oftare att man ser pullargrimmor felspända, än t.e.x remont, eller hur?

Pullarnosgrimman låter hästen öppna munnen lika mycket som vilken annan nosgrimma som helst. Och jag är tveksam till att pullarnosgrimman är den som oftast späns fel.

jag skulle inte använda pullargrimma, tycker den är överskattad. skulle hellre ta reda på varför hästen gapar o göra något åt det i stället.

/ någon som aldrig använder nosgrimmor

Har på inrådan från tandläkare,veterinär,tränare och efter eget föredömme inte lyckats hitta något bett som min häst trivs med utan att hela tiden "geja med munnen och tungan". Är bara att acceptera att vissa hästar inte är tillfreds med att ha vett i munnen..

Och ja, har provat hackamore, inget som fungerade..och även utan bett i munnen gejade hon med tungan.

Kan bli rent av farligt att under en ritt låta henne få tungan över bettet, bara gapa och dra iväg, därför väljer jag att dra åt nosgrimman på henne så att hon inte får den möjligheten.

Under alla dessa år jag tävlat och ridit har jag inte sett en enda en som ridit sin häst utan nosgrimma, iaf är det riktigt få och lätt räknade på en hand. Ridit både nationellt inom dressyr och hoppning, på ponny och på häst. Undra varför alla använder sig av nosgrimmor?
Varför skulle nosgrimman enligt din mening vara överskattad,så du rider och tävlar själv utan nosgrimma på din häst,eller du kanske inte tävlar utan bara rider hemma?
Om nosgrimman är överskattat så är det nog mycket inom hästvärlden som är överskattat...Varför rider vi ens med sadeln?Borde väl egentligen vara bättre att rida barbacka? Varför sa vi egntligen tvinga våra stackars hästar att ha en järnstång i munnen, bättre att rida utan bett, eller att inte rida överhuvudtaget.

Finns många olika åsikter...men jag tycker iaf inte att nosgrimman är överskattad!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 646
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 444
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka