Pullarnosgrimma & Pessoabett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rigolette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 5 149
Sv: Pullarnosgrimma & Pessoabett

vaggvisa skrev:
jag kunde rida med slappa tyglar och pessoa och han gick kvar där han skulle gå.

Jo det är så det brukar se ut när hästen är avknäppt i nacken. :crazy:

okey.. men han sökte sig ju ändå framåt neråt, jag kunde korta om jag ville osv.
han går ju likadant på tredelat nu och vår instruktör har inte kommenterat något.

tillägger: ridit på pessoa på han i fyra månader, innan dess vet jag inte hur mkt han har gått på det.

vaggvisa skrev:
har pullarnosgrimma nu, läste i en annan tråd på buke att om den är rätt spänd har den minst inverkan på hästen, är det sant?

Alla nosgrimmor inverkar på hästen, och alla nosgrimmor inverkar lika mycket, när de är lika hårt spända.
Pullarnosgrimman är den enda som varken stör hästens andning eller trycker på tänderna, så på så sätt skulle man kunna kalla den för den snällaste nosgrimman.

Det är ett rykte bara. Vissa hästar trivs nog bättre på den och ligger på mindre då, men nosgrimman i sig bromsar inte.

Det gör den inte :)

Edit: Oj, nu var jag sen :P

Jag vet inte var den har fått sitt namn ifrån.

haha aa, bättre sent än aldrig ;)

tror ni min fjording var avknäppt i nacken när jag red på pessoa? han fungerar likadant på tredelat nu som han gjorde på pessoa, vet inte om han skulle gjort det när vi hämtade honom, då gick han på rakt gummi och det funkade inte alls.
av nån anledning så verkar det som de flesta fjordingar går på pessoa har jag märkt.

Det kan vi inte veta. Det skulle du i så fall märkt själv. Men om han går likadant nu som då så får du väl fråga din tränare om denne tycker att din pålle gör det.

Ja, alla fjordingar jag har träffat har gått på pessoa. Har ingen aning om varför..

okey. men tycker ni alla hästar blir avknäppta i nacken av pessoa?

jag vet inte hur pass mkt han reagerade på trycket i nacken, då han i de första veckorna inte reagerade på bettet över huvudtaget utan det var mer när han började lyssna på skänkeln det hände något.
(han lyssnar inte på skänkeln i alla lägen, är lite skänkeldöv emellanåt.)
om han får för sig att dra så springer han med huvudet rätt upp i vädret även om man tar halvhalter osv. på pessoa.

kanske är ett bett som antingen funkar på fjordingar eller folk tror att de funkar på fjordingar ;) var det inte ett körbett från början?

Alla jag har sett har antingen skitit helt i bettet eller gått avknäppta. Men givetvis finns den lilla massan som trivs med pessoa. Men jag tycker den är försvinnande liten.

PrinceFair skrev:
underskattat är något som fått oförtjänt dåligt rykte.

pessoabett har ett välförtjänt dåligt rykte eftersom de i 99 fall av 100 är totalt värdelösa att rida på, alltså är det klart överskattat.

Varför är de så dåliga egentligen? Aldrig fattat det *duckar*.
Jag menar, de är ju som vanliga bett, bara att man kan välja hur kraftig hävstång man vill ha på de.

Därför att deras konstruktion är helt fel. Jag vet inte om 'uppfinnaren' har fått idéen fårn gagbetten eller var den har kommit ifrån, men i vilket fall är det helt sanslöst dåligt.

ett pessoa faller igenom även om man inte tar så mkt i tyglen, vilket gör att man efter varje tygeltag måste lätta tillbaka till noll för att få effekt av nästa tygeltag

*lånar närmaste knapp*

Jag rider min häst på pessoabett och jag tycker inte han är avknäppt i nacken som alla pratar om.
Bild

Men jag håller med om att det kanske inte är ett sånt "trevligt" bett att rida på. och jag söker lösningar så kom med förslag.
Vanligt tredelat har jag oxå men han blir aldeles för stark och stum när han har det bettet. Kanske för att han är så van att gå på pessoat..

Det är intressant att få höra lite om nosgrimmor och bett då man själv inte är så insatt i den djungel som finns. Såg innan att det ett inläggande angående hur många det är som rider och tävlar med nosgrimma. Jag tänker på westernryttarna, där ser man inte många nosgrimmor varken hos fritidsryttare eller tävlingsmänniskor. Där finns det många grenar med fart och fläkt där hästarna skulle kunna tänkas bli lite starka. Inspirerande tycker jag som aldrig riktigt förstått nosgrimmans funktion.

Jag tycker han ser avknäppt ut i nacken, men de är svårt att avgöra då hästen inte rör sig. Hade varit lättare med en bild i skritt. Om hästen är avknäppt i nacken så jobbar den inte med ryggmusklerna och aktiverar inte bakdelen. Tycker din häst ser lite "svankryggig" ut på kortet och de ser inte ut som han bär sig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 646
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 444
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka