Pullarnosgrimma

Guldaskig

Trådstartare
En kompis och jag pratade om detta i helgen när vi var på hopptävling och väldigt många hade pullarnosgrimma på sina hästar.

Vad har egentligen en pullarnosgrimma för funktion? Jag har, någonstans i bakhuvudet för mig, att den ska vara bra till heta hästar. Stämmer detta och i så fall varför?

Sv: Pullarnosgrimma

Det är nog mest en trend, folk tycker det är snyggt, helt enkelt. :)

Argumentet för att använda den brukar vara att den inte stör höstens andning, att den inte trycker på tänderna etc, men det gör ju ingen normalt spänd nosgrimma.

OK, om man behöver korrigera hästen tillfälligt genom att dra åt nosgrimman så är det bättre att använda en nosgrimma som inte trycker kinderna mot tänderna, men då har remonten ett bättre läge mot bettet i så fall. Pullargrimmans nedre rem kommer i så brant vinkel mott bettet att det trycks uppåt i munnen. Det krävs också att man har bettet ganska högt upp i munnen för att remmen ska sitta på plats.

Den ursprungliga mexikanska (tror jag) varianten har jag för mig fungerade på hästar som pullar, därav namnet. Den moderna trendiga versionen har vad jag förstått dock ingen inverkan mot hästar som pullar, vilket kanske många missar.

Hur ser den ursprungliga ut i förhållande till den "moderna"?

(jag har ingen koll på vad som är modernt, men blev lite nyfiken)

Det är nog mest en trend, folk tycker det är snyggt, helt enkelt. :)

Argumentet för att använda den brukar vara att den inte stör höstens andning, att den inte trycker på tänderna etc, men det gör ju ingen normalt spänd nosgrimma.

OK, om man behöver korrigera hästen tillfälligt genom att dra åt nosgrimman så är det bättre att använda en nosgrimma som inte trycker kinderna mot tänderna, men då har remonten ett bättre läge mot bettet i så fall. Pullargrimmans nedre rem kommer i så brant vinkel mott bettet att det trycks uppåt i munnen. Det krävs också att man har bettet ganska högt upp i munnen för att remmen ska sitta på plats.

Du kan dock aldrig kolla ifrån att en engelsk och achen trycker mer på tänderna än någon annan nosgrimma. Och dessutom om de trycker minsta lilla så gör de dessutom det på det stället hästen är som mest känslig för tryck mot tänderna.
Så jag tycker pullar och remont är ypperligt bra nosgrimmor att använda om man vill minimera risken för tryck. Att gå med engelsk nosgrimma 6 dar i veckan är jag rätt tveksam för. Självklart funkar det på vissa individer, men det finns en anledning till varför just achenskada i munhålan är så vanligt och har fått just det namnet. Jag har själv engelsk nosgrimma, men den används 1 gång per vecka av just denna anledning. Resten pullar och remont.

I min värld behöver man inte ha en häst som ligger på för att få ha en pullar. Det räcker med att man är mån om hur nosgrimman inverkar på hästens slemhinnor för mig. Det är viktigare än vad folk utan kunskap tycker. Sen om folk vill använda den för att det är trendigt/snyggt, vad spelar det för roll?? Den gör knappast någon skada på hästen. Värre trender finns det. :)

Det är alltså skönare för hästen med en pullarnosgrimma? Jag har en aachennosgrimma nu och får nästan dåligt samvete över det :o Ska prova rida utan idag och se hur det går.

Det är ju mycket individuellt, vissa hästar tycks tycka om det mer än att ha en pullar t.ex. men faktum kvarstår att många hästar får problem med munnen pga av att nosgrimman trycker kinden mot tänderna. Tror till och med den typ av skada har ett eget namn, något i stil med "aachenskada" eller något åt det hållet, vilket ju talar för sig själv hur vanligt det är.

Om man ska ha nosgrimma är remont eller pullar nog att föredra.

Det är alltså skönare för hästen med en pullarnosgrimma? Jag har en aachennosgrimma nu och får nästan dåligt samvete över det :o Ska prova rida utan idag och se hur det går.

Det beror mycket på individer. Men som både jag och iNHALE har skrivit så finns det bara en enda nosgrimma som fått en skada uppkallad efter sig - nämligen aachen/engelska nosgrimman. Och det finns tyvärr en anledning. Många hästar är väldigt känsliga i slemhinnorna precis där aachen och engelska grimman spänns. Där för utvecklar många hästar en tryckstkada så det kan bli stora gropar i kinden mellan nosgrimman och tänderna. Många hästtandläkare förespråkar att inte använda just dessa nosgrimmor för ofta.

En pullarnosgrimma eller remont tycker jag aldrig är fel. Du behöver inte ha en häst som gapar eller pullar för att få använda pullargrimman. Den är så mycket bättre för hästens munhåla så det är den största anledningen för mig att använda den. Men den ska spännas korrekt, nämligen över kindbenet, inte under för då trycker den med.

Du ska inte ha dåligt samvete över att du använder aachen, utan fortsätt göra det men kanske bara en eller två dagar i veckan, två dagar i veckan remont och de andra två pullar osv. Så gör jag. Varierar hela tiden nosgrimmor och bett för att minimera risken för tryck. Jag vet själv hur ont det gör med blåsor och skav på tandgött och kinder. :( Men det viktigste är att hela tiden hålla koll på vad som händer i munnen. Kika varje dag in och kolla hur ser det ut på insidan av kinden där kindtänderna löper? Lättast är att kika in från motsatt sida, och dra ut tungan ibland och kolla på den så den ser frisk ut. :)

Det är ju mycket individuellt, vissa hästar tycks tycka om det mer än att ha en pullar t.ex. men faktum kvarstår att många hästar får problem med munnen pga av att nosgrimman trycker kinden mot tänderna. Tror till och med den typ av skada har ett eget namn, något i stil med "aachenskada" eller något åt det hållet, vilket ju talar för sig själv hur vanligt det är.

Om man ska ha nosgrimma är remont eller pullar nog att föredra.

Ja precis, aachenskada. Som du säger, det säger ju sig självt hur vanligt det är. :crazy:

kl

Vill bara inflika att Engelsk nosgrimma, alltså den utan snokrem, ska inte spännas, utan är mest för utsmyckning, och ger inget tryck. Aachen har alltid snokrem, engelsk har aldrig:) (man kan såklart ta av snokremmen på aachen men då räknas det som en engelsk)

Klart att en engelsk ger tryck om du spänner den. Det är precis över det området som slemhinnorna är känsliga.

Oavsett om den är gjord att inte spännas hårt (vilket jag tycker gäller ALLA nosgrimmor, lös problemet istället för att dölja det om de gapar) så gör folk det och då uppstår tryck. Oavsett om du har en snokrem eller ej! Det är inte snokremmen som trycker, det är nosgrimman.

Klart att en engelsk ger tryck om du spänner den. Det är precis över det området som slemhinnorna är känsliga.

Oavsett om den är gjord att inte spännas hårt (vilket jag tycker gäller ALLA nosgrimmor, lös problemet istället för att dölja det om de gapar) så gör folk det och då uppstår tryck. Oavsett om du har en snokrem eller ej! Det är inte snokremmen som trycker, det är nosgrimman.

Självklart, om du spänner den, men det är ju det man inte ska göra med en engelsk, vilket många har fått helt fel för sig :)

Självklart, om du spänner den, men det är ju det man inte ska göra med en engelsk, vilket många har fått helt fel för sig :)

Klart man spänner den. Den kan ju inte hänga lös, varför skall du då ha den? Och är den spänd så ligger den an mot kinden. Även om du spänner den löst så om hästen spänner käkarna och rör på dem så skapas ett tryck. Det kommer man aldrig ifrån. Sen självklart blir trycket mindre ju lösare den sitter. Men man spänner normalt sett inte en nosgrimma så du får in en knytnäve i den. Utan det är några fingrar vi pratar om. Och då är den korrekt spänd. Och då kan detta tryck uppstå.
Ingen har nånsin påstått att man ska dra åt nån nosgrimma hårt oavsett vilken sort det är. Remmar på ett träns skall sitta korrekt anpassat och lagomt hårt spända för att få stabilitet. En nosgrimma ska inte hänga och flänga i ansiktet på hästen. Den skall sitta an och skapa stabilitet. Men vi har aldrig påstått att den skall dras åt för kung och fosterland, lika lite som den skall sitta löst.

KL.
Värt att sägas är att nosgrimman har mer än en funktion än att hålla ihop munnen. Eller ja- den ska hålla ihop munnen men inte för att hästen gapar och stretar emot bettet utan för att avlasta käken så att hästen inte måste bita ihop och spänna sig för att inte glappa med underkäken när vi tar i tygeln. Nosgrimman ska tillåta att de öppnar munnen 1-2 cm, och visst så ska man inte ha så mkt i handen men så länge man inte rider på helt hängande tyglar så hjälper nosgrimman till att avlasta munnen. Därför är det inte alltid "snällare" att rida utan nosgrimma.. Att byta ofta och variera trycket är, som Nominus redan har sagt, det bästa.

Kanske skulle testa det då, att variera både bett och nosgrimma. Har ridit utan nosgrimma i två dagar nu och tycker inte att det är någon direkt skillnad på när jag rider med aachen. Men så har vi mest ridit omkring i skogen och då krävs ju inte direkt någon stadig tygelkontakt.

Forskning på hästen biomekanik och sambandet mellan ridning och hållbarhet påvisar att hästar med för hårt spänd nosgrimma spänner käken och den kan inte slappna av i nacken och jobba korrekt. Vad som menas med för hårt spänd vet jag inte men om hästen spjärnar emot handen och inte rids med sätet så är hästen styv och spänd istället för lösgjord.
Går den med böjd hals för djupt mitt på nacken så är den inte lösgjord utan spänner sig/ ryggmusklerna och går bakom lod. Då har man dragit ihop hästen på bogarna istället för rida den fram mot bettet i balans.Då får man en legmower = stel med flashiga frambensrörelser och sänkt rygg istället för en backmover = bakbensaktivitet med swing, mjukt fjädrande rygg. Rider man på rätt sätt så behövs ingen nosgrimma. Men det är få ryttare som har en sån ryttarkänsla och en så välriden häst. Jag räknar inte själv in mig och kusen i den kategorin även om jag inte rider med nosgrimma särskilt ofta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det verkar som att vi är flera som är inne i en semi-livskris för tillfället så jag tänkte att vi skulle kunna ha en egen tråd. För en... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 291
Senast: Tuvstarr
·
  • Omröstning Omröstning
Relationer Om man är bilägare och singel är det ju rätt självklart att man kör själv, men när man lever i ett förhållande och delar hushåll, vem är... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
6 285
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 609
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka