Pullarnosgrimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 899
K

Krulidut

behöver lite tips.

jag vill rida med nosgrimma, dock behövs den inte men har den för jag tkr det är snyggt om man nu får säga så :p

pullar med fårskin skulle ni rekomendera det till en nordsvensk korsning, han är lite nättare, vi hoppar lite men är under utbildning.
han funkar i dressyren

nu har han högnosgrimma där jag i princip får in 3 fingrar :angel: :smirk:

han är aldrig stark så det gör ingen skillnad, gapar inte (trivs med bettet.)

några tips (tkr vanlig hög är *host* ganska fult :o:D )

Sv: Pullarnosgrimma?

Tycker att pullaret är den bästa nosgrimman ever.
Även om man 'bara' ska ha den för synens skull.

Den är snäll, ger fria luftvägar, trycker inte mot kinden/tänderna=inget skav och så är den snygg. Men då ska den givetvis vara väl tillpassad på hästen då.

bra, vill inte att det ska trycka mot näsbenet tycker det är grymt mot hästen.
så klart den ska vara väll tillpassad :eek: nått annat går inte för dig :D

men än så länge låter det bra :)

ang. skavet har kompisar som antagligen satt den fel men de har fått skav på kinden (benen som sticker, kan inte namnet..) iallfall men det löser ju sig med en bit fårskin som man syr till :devil:

inte längre ner.. klantigt sagt kanske xD

men menar som låga nosgrimmor, det är dte jag inte vill att norsgrimman ska göra, då undrar jag om pullar klämmer när man spänner nedre rämmen?

vet att alla ligger över/ trycker efter som man spänner den över mule/nosryggen :angel::p (men sa fel innan ^^ )

Det är ju bara remonten som trycker så pass långt ner.

Vet inte riktigt vad du menar med klämmer? ingen nosgrimma ska klämma någonstans.

nej förstår, jo achen klämmer.

om remonten är fel satt, dvs inte passar på de två hålen som är snarlikt bäst så blir den felsatt (så klart gäller ej detta på alla hästar.) remonten ligger över luftvägarna.
achen ligger snätt över luftvägarna

ligger pullar oxå mot luftvägarna?

nej så kalrt den inte ska göra om den är utprovad och passar det förstår jag.

Nej, var skulle aachenen klämma?

Pullaret ger så gott som helt fria luftvägar om den är korrekt satt.

bra :D

på noridisen klämde dne när man vart ute ich ridit och han var anfådd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har lånat hem en 4 åring för utbildning och funderar lite på vad för bett han kan tänkas gilla. Tidigare gick han med ett relativt...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Flavor
·
Utrustning Jag behöver tips på träns till min 3½-åriga welsh cob som har ett aterom som inte rekommenderas att opereras bort, placerat ca. 5...
Svar
6
· Visningar
2 388
Senast: phie
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 644
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka