Pullarträns

Piquer

Trådstartare
En liten fråga bara...

Hade träning med mitt 5 åriga fullblod igår, som omväxling hade jag satt på att urnyggt pullarträns ist från det vanliga engelska tränset. Efter träningen sa min tränare att pullarträns är det värst man kan sätta på en häst. Jag brukar inte använda pullarträns men inte f-n visst jag att det var så farligt.... ??????????????? Var & varannan person använder ju det....

Hästen "dammsuger" tydligen???

Nu frågar jag bara om tränset & ni behöver inte kritisera henne som tränar, hon är den absolut bästa tränaren jag har haft... Men ibland så känns det en aning överkänsligt, & jag blir en aning konfunderad :grin:

Vad har ni för erfarandehet utav pullarträns + remont... Fick absolut inte använda remont heller....

Sv: Pullarträns

Rening och pullar är ju de snällaste nosgrimmorna som finns. De ligger inte am mot kinden som trycks mot tänderna som en engelsk och aachen kan göra, och de kan bli väldigt jobbiga skador av det.

Hade hon någon anledning till varför de inte va bra?

Har varit med då en veterinär kollat tänderna på alla ridskoleponnyer i ett stall, och hon rekommenderade pullarträns eller remont till ALLA! Som sagt de snällaste nosgrimmorna du kan ha....

Håller med föregående talare, pullar och remont är dom snällaste. Allra bäst är ju att variera.

Skulle nog verkligen fundera på om tränaren är så bra egentligen, vad hade hon för argument varför du inte skulle använda dig av pullar?

Pullar är inte bara det snällaste mot tänderna, den lämnar även hästens luftvägar fria så det underlättar andningen. Är det att hästen skulle få in mer damm i näsan av att ha en sån din tränare menar med att damsuga? En engelsk nosgrimma gör inte att det kommer in mindre damm, säg till din tränare att vattna underlaget istället :D

Jag använder endast pullargrimmor eller remont. För mig får engelsk nosgrimma bort då jag inte vill ha trycket över tänderna.

Trycket kan ju såklart minskas genom att inte spänna så hårt.

Tittar man på dressyrtävlingarna som sändas på tv, så tycker jag iaf att nosgrimmorna ser väldigt hårt spända ut, för att hålla munnen stängd.

jag tycker väldigt mycket om pullarträns ^_^ kniper inte över tänderna och ligger inte an så mycket mot luftvägarna. men, min häst tycker inte om dem längre :( så har engelsk till henne och ibland remont.

hade förstått din tränare om h*n sa att acchen nosgrimma var det värsta man kan ha :p, det ligger ju mot både tänder och har snokremmen dragen tvärs över luftvägarna

jag har börjat med att rida utan. Förstår egentligen inte vad nosgrimmor är bra för. De hästar jag gjort det på har gillat det skarpt o visat det tydligt! Springer hästen o gapar och du stänger munnen med en rem(aachen) har du ju fortfarande kvar problemet. Samt tycker jag att de som gör det är snudd på djurplågare. Vad det gäller pullar är väl om man spänner de för hårt får hästen punkttryck på nosryggen. Annars är det ju som föregående talare skriver.

Senast ändrad:

Jag håller faktiskt med er allihopa, jag har massa olika träns, remont, pullar, engelsk, rider även utan "grimma" ibland.

Hon sa det här i slutet av lektionen, ska fråga henne vad hon menade exakt vid nästa träningstillfälle, jag vart tagen på sängen när hon kläckte ur sig det, så jag svarade inget spec, stod bara som ett frågetecken. Jag personligen tycker att min häst går bättre med pullar än med vanliga engelskatränset, en känsla bara.. Jag spänner det inte spec hårt heller...

Jag har bara nosgrimmor som prydnad, har fått tillsägningar ett par gånger från tränare som tyckt att jag ska spänna åt mer, annars gör de ingen nytta. Har bara svarat att de enbart sitter där som prydnad och sedan har det varit bra med det, du kan ju svara samma sak:)

Är själv dressyrryttare, men min häst går egentligen bäst på pullarnosgrimma. Nu är det fel färg på det tränset (ljusbrunt) så jag använder det bara när jag tränar hoppning och rider i skogen. (vilket ju förvisso är hälften av veckan (skogen)) men hade de vart svart och han gick lika bra på det skulle jag nog tom överväga att tävla på det nu när man får det enl dressyr tr.

Den där tränaren må va duktig på träning, men hästens anatomi, utrustning och dess skadefrekvens har hon uppenbarligen ingen koll på.

Aachen/engelsk nosgrimma trycker -som alla ovan redan nämnt- in kinden i tandraden vilket är en mkt stor skaderisk. Men det är klart, de såren syns inte så då finns dom ju inte???

Jag använder enbart remont och pullarnosgrimma till vardags. Jag har sett de där kindsåren first hand på min senast inköpta vallack. Han reds på aachen så vi skaffade oxå ett sånt och två veckor efter köp(av hästen) var vi hos tandläkaren och förutom alla andra fel häststackaren hade i munnen så hade han sår av nosgrimman och ärrvävnad efter gamla sår. Mina tidigare hästar har alltid gått med remont.

Jag har nu skaffat en munrulle o tittar regelbundet i munnen på mina hästar och har inte haft några sår från remont/pullar. Hett tips till alla hästägare! Skaffa munrulle, vänj hästen vid den och ha det som regelbunden kontroll.

En engelsk nosgrimma gör inte att det kommer in mindre damm, säg till din tränare att vattna underlaget istället :D

Hahah! :rofl:

Alla nosgrimmor är snälla om de spänns så som de ska spännas, alltså inte hårt för att snöra igen truten på hästarna. Tyvärr kan det vara svårt att få både pullar och remont att passa alla hästhuvuden perfekt men annars är det dem jag föredrar.
Okunniga tränare finns det gott om. Tyvärr uttalar sig tränare ofta om foder, hovslageri, betsling osv utan att ha någon koll.

Min erfarenhet är att särskilt dressytränare gillar att uttala sig. En tränare tyckte jag skulle rida hästen på stång istället för på vanligt bett. Jag ifrågasatte och då visade det sig att hon menade rakt bett och när jag förklarade att det inte är samma sak sa hon "jo det är ju en typ av stång"..
Senast häromveckan talade en dressyrtränare om för min syster att hästen ska äta 3-4 kg havre. Helt utan grund, ingen info angående höanalys eller hur pass lite hästen rids i nuläget jämfört med förut när han gick fälttävlan och inte ens då fick mer än 2 kg havre. 4 kg skulle han äta, punkt slut...

Listan kan göras lång men jag tycker generellt att hästägare tar för lite ansvar att vara källkritiska när man får uttalanden från tränare. Jag ifrågasätter inte tränarnas kompetens vad gäller ridningen men de kan inte vara proffs inom allt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 978
Senast: scizofren
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 341
Senast: Heulwen
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka