Puls i benet

Ireland

Trådstartare
Nu får ni hjälpa mig här. Min häst fick nya skor för 1 vecka sen. Dagen efter vilade han, sen skulle jag longera och såg att han haltade på v fram. Tyckte det såg ut som att det satt uppe i bogen, han har fått små låsningar tidigare i bogen och det såg likadant ut. Sen fick han vila i 2 dagar, jag masserade och la på honom back on track täcket om nätterna.
Sen har jag märkt en väldigt stark puls i vä fram ben. Det bultar rejält och man kan till och med se det på långt håll att pulsen är stark. Inget alls på hö fram. Inte varm i hovarna alls. Men så känns det som en liten bula precis där pulsen sitter, som en liten ärta som putar ut.. inte ben. :confused:
Hovslagarn kom idag och kände igenom med sin visitertång. Hästen är extremt sulöm, och har dessutom väldigt mjuka sulor, hela sulan sviktar när han klämmer med tången :crazy: Han tyckte att hästen reagerade lite mer på ett ställe än ett annat. Vi diskuterade hovböld, men borde inte hästen vara varm i hoven då? Eller i alla fall halta nu? Han är inte halt nu vad jag kunnat se. Trampat på nåt och fått blödning i hoven? Borde han inte vara varm även då i hoven??
Sömstick kan det inte ha varit då hästen inte reagerade när vi tog bort sömmen. Sen borde han ha varit mycket halt tycker man om det varit sömstick.

Vid skoningen tåriktades han. Han var väldigt lång i tån så vi tåriktade inte för mycket denna gången ifall han skulle känna av nåt. Sulan vågade hovis knappt röra då den är så tunn och mjuk. Sen satte han sömmarna rätt högt upp, för kanterna var rätt trasiga och vi ville inte riskera at han skulle dra med sig halva hoven ifall skon åkte av.
Kan det vara så att han kommit nära nåt med ena sömmen? Inte sömstick, men så att den känns lite? Hästen är väldigt känslig för minsta lilla.

Några funderingar?
 
Sv: Puls i benet

Nu får ni hjälpa mig här. Min häst fick nya skor för 1 vecka sen. Dagen efter vilade han, sen skulle jag longera och såg att han haltade på v fram. Tyckte det såg ut som att det satt uppe i bogen, han har fått små låsningar tidigare i bogen och det såg likadant ut. Sen fick han vila i 2 dagar, jag masserade och la på honom back on track täcket om nätterna.
Sen har jag märkt en väldigt stark puls i vä fram ben. Det bultar rejält och man kan till och med se det på långt håll att pulsen är stark. Inget alls på hö fram. Inte varm i hovarna alls. Men så känns det som en liten bula precis där pulsen sitter, som en liten ärta som putar ut.. inte ben. :confused:
Hovslagarn kom idag och kände igenom med sin visitertång. Hästen är extremt sulöm, och har dessutom väldigt mjuka sulor, hela sulan sviktar när han klämmer med tången :crazy: Han tyckte att hästen reagerade lite mer på ett ställe än ett annat. Vi diskuterade hovböld, men borde inte hästen vara varm i hoven då? Eller i alla fall halta nu? Han är inte halt nu vad jag kunnat se. Trampat på nåt och fått blödning i hoven? Borde han inte vara varm även då i hoven??
Sömstick kan det inte ha varit då hästen inte reagerade när vi tog bort sömmen. Sen borde han ha varit mycket halt tycker man om det varit sömstick.

Vid skoningen tåriktades han. Han var väldigt lång i tån så vi tåriktade inte för mycket denna gången ifall han skulle känna av nåt. Sulan vågade hovis knappt röra då den är så tunn och mjuk. Sen satte han sömmarna rätt högt upp, för kanterna var rätt trasiga och vi ville inte riskera at han skulle dra med sig halva hoven ifall skon åkte av.
Kan det vara så att han kommit nära nåt med ena sömmen? Inte sömstick, men så att den känns lite? Hästen är väldigt känslig för minsta lilla.

Några funderingar?

min häst blev inte sömstucken men något va det med sömmarna.. han haltade på tre ben o när skorna va av var han bra... ja vet inte men kan kanske va en nerv som ligger nära? el jag vet inte.. urkass på sånt. kanske inte ens finns nerver där..

men min blev bra när ja tog av skorna..
 
Sv: Puls i benet

Ja jag har med funderat på det att det kan vara en nerv som är nära och så känner han av det.. hoven vidgar ju sig när hästen rör sig så det kan ju vara så att det känns när han rör sig. Men sen samtidigt så känns han bättre när han rört sig och även efter han stått med back on track lindorna ett tag.. Så jag blir helt förvirrad :confused:

Stengalla??
 
Sv: Puls i benet

Ja jag har med funderat på det att det kan vara en nerv som är nära och så känner han av det.. hoven vidgar ju sig när hästen rör sig så det kan ju vara så att det känns när han rör sig. Men sen samtidigt så känns han bättre när han rört sig och även efter han stått med back on track lindorna ett tag.. Så jag blir helt förvirrad :confused:

Stengalla??


ja har ingen aning..

ja sprang med hästar på hårt underlag direkt när han va nyskodd. då visade han ingenting.. men sen på kvällen va han jättehalt på ett ben( som jag såg) ja misstänkte att det va sömmen o vi tog av skon. då blev han bättre o sprang på morgonen. på eftermiddagen markerade han bak. då tog vi av alla ( två stycken då han va bar på en redan för han hade en liten liten hovböld där).
efter det blev han bra.. konstigt

hoppas du får bukt med problemet!!
 
Sv: Puls i benet

Ok...
Ja det är himla konstigt! Jag tycker att om det hade varit en stengalla eller hovböld eller liknande så bprde han vara varm i hoven? Just nu är det bara den skumma pulsen? :confused:
 
Sv: Puls i benet

Ok...
Ja det är himla konstigt! Jag tycker att om det hade varit en stengalla eller hovböld eller liknande så bprde han vara varm i hoven? Just nu är det bara den skumma pulsen? :confused:

Jag är inte så jättebra på de här men när min häst fick hovböld var han inte ett dugg varm i början. Han är absolut inte känslig av sig och blev väl halt först när hovbölden gått ganska långt. inte ens då var han varm i hoven överhuvudtaget. Varm blev han först när vi varit hos vet och tömt den har jag för mig.
Trodde hela tiden att det var ngt annat än hovböld.

Så det KAN ju faktiskt vara en hovböld som din häst har fått.

Hoppas du hittar vad som är fel!
 
Sv: Puls i benet

ok, ja men då kan det ju givetvis vara så. Så typiskt nu, jag åker till irland för att jobba 1 månad på torsdag, men nu har jag ju inte ro till att åka.. :(

Får se hur han är idag, man kan ju hoppas att det var en söm som satt dåligt och nu när vi satt om sömmen så är han bra.. hoppas
 
Sv: Puls i benet

Hovslagaren kom ut i förrgår. Han tog av skon, klämde med visitertången. Hästen reagerar i princip över hela sulan, men det gör han på båda fram, är ju sulöm med mjuk sula, och det är väl vanligt hos fullblod. Hovslagaren har själv fullblod och säger att de flesta av hans hästar reagerar vid tryck av tången. Men hästen reagerade mer vid ena halvan av hoven, rätt så i mitten av sulan.

Ingen skillnad nu när han satt om skon (satte sömmarna lite lägre ifall det var en söm som satt skumt).
DÄr han har pulsen har han liksom som en liten påse, precis som att blodet stannar där och samlas.. Han reagerar inte vid tryck eller nåt. Jag kan inte heller se att han haltar och är pigg o framåt.
Vad kan detta vara? Linda med back on track? Rida försiktigt??
 
Sv: Puls i benet

jag hade nog velat skjutsa på cirkulationen lite mer...magneter är bra till det..men använd annars dina BoT.
är det inte bättre om ett par dar hade jag åkt till vet!

min fick oxå puls i sitt vänstra fram nu efter han trampat av sin sko.. jag la ett virkonomslag för att döda ev.bakterier som krupit upp. och nu är han bättre!

hoppas att det blir bättre snart!har du provat att sätta sulor på hästen med silikon i mellan??
 
Sv: Puls i benet

Ok, ja jag hade BoT på för nån dag sen, och det blev mkt bättre efter det. Men pulsen gick upp rätt så snabbt efter jag tog av dem.

Jo hovis sa att vi skulle sätta på sulor om det inte blev förbättring
 
Sv: Puls i benet

Jag hade kontaktat veterinär. Så öm i sulorna ska ingen frisk häst behöva vara. Kan mycket väl vara fång. Har du hästen på bete?
 
Sv: Puls i benet

vi ska sätta på sulor på honom när vi uteslutit hovböld..
Men usch vad nervös jag blev nu...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 439
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp