Puls på skada?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare super mario
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 756
S

super mario

Jag undrar exakt vad som menas när någon frågar om hästen har puls i te x benet vid en skada?
Te x om hästen är svullen runt kotan när man tar in den från hagen, var känner man pulsen då? Vad är felet om de har puls? Vad är felet om de inte har puls? Är det bra eller dåligt att de har puls på en skada?

Sv: Puls på skada?

Sätt fingrarna på var sin sida om kotledens tjockaste del, så borde du känna puls på någon av sidorna.

Det kan vara bra att veta sin häst vilopuls så man har något att gå efter. Men högre puls än 50 slag i min, då är det allvarligt.

Hovböld ger ökadpuls, kolik likaså, så det är inte bra med förökad puls.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 137
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
2 024
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31