Bukefalos 28 år!

vippan

Trådstartare
Var mäter man enklast hästens puls utan något hjälpinstrument? Nere vid kotan? :confused: Jag tycker att det är svårt att känna/hitta den.
 
På insidan av ganaschen löper ett stort blodkärl som jag tycker är lättare att hitta än pulsen vid kotan.
 
som någon skrev innan, insidan av ganaschen, har också för mig att man kan känna vid armbågen fram... (visst heter det armbåge?)
 
tank pa att hastens vilopuls ar valdigt langsam, man maste darfor ibland halla kvar fingrarna pa samma stalle lite langre an vad man kan tro innan man kan marka den,

bra stallen utan stetoskop ar:

insidan av skenbenet pa frambenet, strax under knaet, med senorna som "underlag";
utsidan av skenbente pa bakbenet,ca mitt pa, strax framfor griffelbenet, alltsa med skelettet saom "underlag";
mitt pa kotsenbenen, vid kotleden pa alla fyra ben;
underkaken, blodkarlet loper "runt underkanten" av kakbenet precis framfor ganashen,

Ibland kan man oxa kanna pulsen pa insidan av armbagen, det ar lite olika fran hast till hast hur latt det ar att hitta den, Jag tycker att det oftast ar lattast antingen vid underkaken aller vid kotsenbenen.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 776
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 486
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
823
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
853
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp