Pulsklocka med bröstband

gylle

Trådstartare
Någon som provat att använda vanlig pulsklocka med bröstband (där alltså pulsen mäts av ett band som spänns över bröstkorgen på människa och skickas över sladdlöst till en armbandsklocka. Borde det inte funka att använda sådant till häst ?
Är ju viss skillnad på priset, förstår inte varför hästvarianten skall vara så mkt dyrare än till människa hästen har ju dessutom mer lättmätt puls än människan så de behöver ju inte vara känsligare precis.

Sv: Pulsklocka med bröstband

Jag använder min pulsklocka nästan varje dag.

Vet inte om den fungerar på hästen men man kan ju alltid prova :)

Dock är de billigare pulsklockorna rent skit som oftast inte stämmer speciellt bra så ska man ha något som man kan lita på får maan vara beredd att betala åtminstone 4-5000kr.

Vet inte vad en pulsklocka till häst kostar?

Idag behöver du inte alls betala de summorna för en bra pulsklocka till människa om du nöjer dig med en enkel utan en massa andra funktioner så finns det flera som funkar utmärkt för under 1000 lappen till människa (enligt elitidrottare som testat flera billiga och funnit att de funkar lika bra som hans dyra han har använt länge) ofta kan du dessutom hitta dem ordentligt billigt på nätet om du söker runt då det nu blivit en så stor grej så har priserna dumpats ordentligt även på de bra klockorna.

På häst finns ju nästan ingen konkurrans alls och pga de höga priserna har det ju inte blivit en pryl som slagit så där väldigt mkt bland de "vanliga" tävlingsryttarna utan är väl mest inom trav/galopp/distans det används. Därav ligger ju priset på dessa kvar uppe i de blå över 5000:-.

Frågan är funkar det att använda den mätare som sitter på bröstbandet på häst är ju extremt enkelt att känna pulsen med bara handen vid sadelgjorden så den borde ju inte ha några problem att känna av den om man sätter mätaren där tycker man.

Håller inte med, jag själv har tävlat multisport i landslaget och sambon min åker skidor i landslaget och de billigare är tyvärr skit och stämmer sällan överens med verkligheten.

Numera har jag hjärtfel och peacemaker och använder pulsklockan väldigt mkt för att se att min peacemaker fungerar som den ska (har varit/är extremt mkt strul med den)

Har då tidigare provat billigare pulsklockor som inte alls stämmer överens på antalet slag jämfört med vad sjukhusets apparater säger, medan de dyrare stämmer klockrent överens.
Det diffar inte på 1 eller 2 slag utan kan diffa upp mot 20-30 slag vilket är alldeles för mkt och opålitligt.
Annat minus är att de billiga alldeles för ofta störs ut av annat som mobiltelefoner osv.

Men om du tycker att de billiga är bra är det väl bara prova? Det kan ju inte mer än misslyckas och då kan du sälja den vidare och prova något annat?
Torde ju vara mer lättsålt än en pulsklocka för häst.

Den stora skillnaden i pris på pulsklockor till människor har skett sista halvåret/året så är det inte nu nyligen du testat så har du förklaringen där.
Marknaden för pulsklockor till människor har exploderat den sista tiden med ett par väldigt poppis motionsformer som förespråkar pulsklockor. Blev själv väldigt snopen när jag kikade runt priserna har mer än halverats för samma klockor som var jättedyra innan och det fullkomligt väller in nya billigare klockor på marknaden och som sagt kvaliteten har klart höjts på de billigare enligt de som är vana att använda pulsklocka i sin träning och därmed har koll på sina värden ganska exakt så får de lika bra och stabila värden av flera billiga klockor idag.

Jag undrade som sagt om någon provat att använda en sådan på häst för att få veta att de överhuvudtaget fungerar att mäta pulsen på häst med. Någon borde det nog vara som själv har en som testat att sätta den på häst. Anar att det kanske inte fungerar just med tanke på att man inte hört så mkt om att använda vanliga på häst. Lite onödigt att köpa om någon redan provat och mätaren inte klarar att pulsa häst.

Marknaden för pulsklockor till människor har exploderat den sista tiden med ett par väldigt poppis motionsformer som förespråkar pulsklockor. Blev själv väldigt snopen när jag kikade runt priserna har mer än halverats för samma klockor som var jättedyra innan och det fullkomligt väller in nya billigare klockor på marknaden och som sagt kvaliteten har klart höjts på de billigare enligt de som är vana att använda pulsklocka i sin träning och därmed har koll på sina värden ganska exakt så får de lika bra och stabila värden av flera billiga klockor idag.

Jag har läst flera tester där ffa de billigare modellerna av Polar och Garmin haft lika hög säkerhet som de dyrare. Kan du inte låna en och testa? Hade jag bott i närheten hade jag gärna lånat ut en :)

Jag har köpt en pulsklocka för nån månad sedan, ville egentligen bara ha GPS för få fram hastighet och bättre koll vid tempoträning. Fick med ett bröstband för att mäta pulsen, kan testa på hästen och se om den ger utslag. Testade på hunden en gång efter att hon sprungit som en tok och där var där inga problem. Lite annorlunda med en häst dock ^^

Vad är det för en du har ? Ca vilket pris ?
De borde ju kunna mäta tycker man om man sätter den på något sätt precis framför (eller under kanske) sadelgjorden på vänster sida där dunkar ju hjärtat på rejält man känner ju tydligt bara med handen när de är lite uppe i flås. Vilopulsen är kanske lite svår den känns ju inte så tydligt men det intressanta är ju i ansträngning så det kanske man får ta om den inte klarar i vila

Den enda jag känner som jag med säkerhet vet har bor en bra bit ifrån mig och använder sin varje dag dessutom är det en snordyr historia så känns inte som man vågar klydda med den hur som helst dessutom blir det som sagt långt att köra 2 rundor samma dag för att låna den.

Jag har ett pulsband men använder det inte till att mäta puls under träning. Tycker det inte fungerar för att det sitter inte tillräckligt stilla och fast så det blir inget bra värde.
Det är polar och kallas för vetgate. Används i veterinärgrinden på distans innan inpulsningen.

De som har köpt människovarianten av tex Forerunner GPS har byggt om från pulsband till elektroder. Just för att pulsbandet inte fungerar under ridning.
// Linda

Borde man inte kunna sätta kännaren under sadelgjorden då borde den ju sitta helt stilla tycker de ser ut att vara ganska platta och snälla i formen och precis där det bör vara att den skall sitta är ju hästarna ofta lite avsmalnade i formen

Det bröstbandet (platt förutom där sändaren sitter) jag har fungerar när man rider monté, placeras bakanför sadelgjorden och en säkerhetsrem i resår/kardborre som hindrar det från att glida bak. Då borde det fungera även om man rider som "vanligt".

Viktigt att man placerar dioderna på rätt ställe, doppar hela bandet i vatten och sprayar med saltvatten för bästa kontakt.

Har en Polar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 178
Senast: skuggi
·
Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: lewellyn
·
Hästmänniskan Jag har två problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Nr 1 är min medryttare, hon älskar min häst och jag älskar henne men... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: Ni_Co
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka