Jag har haft både Garmin (50 samt trotjänaren 305) och Suunto (Ambit samt pojkvännens Ambit 2), och min uppfattning är att Suunto är snabbare med att hitta satelliter om man befinner sig på ungefär samma ställe varje gång man startar den, då går det på några sekunder. Befinner man sig däremot på en annan ort någon gång så blir den höggradigt förvirrad och kan ta tio minuter på sig att hitta satelliterna . Så lång tid behövde aldrig min gamla Garmin.
Sen är jag inte särskilt förtjust i Suuntos lösning med ett webgränssnitt för loggning av passen, särskilt eftersom det ligger nere med jämna mellanrum. Det går ju att använda ett tredjepartsprogram som SportTracks, men jag skulle föredra om Suunto själva hade en bra lösning för lokal import och lagring av loggfilerna.
Annars gillar jag själva klockan, den har bra batteritid, är pålitlig och hyfsat lättanvänd, och går att ställa in så att man får precis de funktioner man själv föredrar. Genom ovan nämnda webgränssnitt då i och för sig...![]()
Konstigt. Har använt min Suunto på olika orter och både i skog och bland högre bebyggelse och den har aldrig tagit lägre än nån minut på sig. Använder jag den på samma plats så tar det några sekunder. Har flera vänner som gått över till Suunto istället för Garmin för att de tröttnat på att lägga ut sin Garmin en stund innan man ska ut.
Håller dock med om att movescount inte är något vidare, det sämsta med Suunto.