Pulsmätare till dressyrpass

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Grapewine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 856
G

Grapewine

Går det att dra nytta av en pulsmätare under ett dressyrpass? I så fall hur? Är ingen distansryttare men tyckte tråden passar bättre här då jag antar att fler distansare använder pulsmätare än dressyrryttare... :)

Sv: Pulsmätare till dressyrpass

Visst går det, antar att du vill ha en kontroll över träningsnivån?
Dressyren skiljer ju mycket från distansen då distans (uthålligheten) mer eller mindre tränas med aeroba träningsmetoder.
I dressyren används mer styrka och hästen skall till stora delar istället träna den anaeroba kapaciteten. Ett bra sätt att kunna kontrollera så att träningspasset ligger på rätt nivå är att använda sig av pulsmätaren.

Bra läsning oavsett vilken disciplin man håller på med är "Equine sport- with feeling and know how" som är gratis och utgiven av Polar (stor tillverkare av pulsklockor). Ladda ner den från http://www.horsehrm.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=45&Itemid=200027&lang=en

eller

http://www.teamz.se/media/equine_sport.pdf

Sv: Pulsmätare till dressyrpass

Tack! Ska genast gå in och läsa. :)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
887
Senast: iNHALE
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: MiaMia
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
4 141
Senast: Capybara
·
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan... 2
Svar
34
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka