Bukefalos 28 år!

Pulverlack och trä - hot or not?

Dennerstahl

Trådstartare
Under hösten kommer vi renovera vårt stall och vi har slutat upp med beslutsångest.
I första skedet, utan någon vidare eftertanke, hade vi bestämt oss för bambu som boxfyllnad och sedan pulverlackerade galler/detaljer - Det är ju så snyggt! Det var utan eftertanke..:p

Senare har vi nu hört från fler leverantörer att båda alternativen faktiskt är rätt opraktiska OCH oekonomiska.
De har istället öppnat upp för att montera boxinredning med plastplank och med galler/detaljer som INTE är pulverlackerade. 1. De menar på att plastplank är på alla sätt och vis mer lättskött, tåligare samt att det inte gnags på i samma utsträckning som trä. 2. Att pulverlackering är väldigt snyggt till en början men att det inte behövs så mycket för att det ska se gammal/sunkigt ut.

Jag är ju väldigt mycket för att det ska vara praktiskt :banghead: typiskt!

Nu vet vi inte hur vi ska resonera. Det snyggaste alternativet (enligt oss) är trä med pulverlack men bortser man från att det är snyggt så är det överlägset dyrast att installera och som jag förstått det även det som är mest opraktiskt. Det vore ju inte så roligt att installera dyr boxinredning som ser ut som "hej kom och hjälp mig" efter ett par år. Samtidigt är det dyrt att installera stall öht och då vill man ju gärna installera sitt "drömstall".

Hur fåfänga hade ni tillåtit er själva att vara? Vad är er erfarenhet kring pulverlack och/eller plastplank vs trä?
Tack i förhand
 
Skulle jag bygga boxar hade jag absolut valt plastplank, de kan du även välja färgade. Ingen träätning, lätta att hålla rena och underhållsfria. :up:
 
Jag valde galvat och plastplank just av anledningen att det är minst underhåll. Även stålfönster. Jag vill inte hålla på och underhålla stallet, jag vill ju rida och göra annat kul. Dessutom tyckte jag nog att det blev väldigt snyggt.
 
Tack snälla för alla vettiga svar :bow:
Vi har nu 110% bestämt oss för att det blir plastplank, det blir nog toppen!
Har ni några åsikter/bra eller dåliga erfarenheter vad gäller pulverlackering på galler? :nailbiting:
 
Vi valde galvat och gröna plastplank - för att det ska hålla sig snyggt länge, utan alltför mycket jobb. Vi har dessutom plastskivor på ytterväggarna upp till 120 cm.
ifånen-001.jpg
 
Tack snälla för alla vettiga svar :bow:
Vi har nu 110% bestämt oss för att det blir plastplank, det blir nog toppen!
Har ni några åsikter/bra eller dåliga erfarenheter vad gäller pulverlackering på galler? :nailbiting:

Jag tycket galvat är snyggare (och ålderns snyggare) så jag hade absolut valt galvat.
 
Under hösten kommer vi renovera vårt stall och vi har slutat upp med beslutsångest.
I första skedet, utan någon vidare eftertanke, hade vi bestämt oss för bambu som boxfyllnad och sedan pulverlackerade galler/detaljer - Det är ju så snyggt! Det var utan eftertanke..:p

Senare har vi nu hört från fler leverantörer att båda alternativen faktiskt är rätt opraktiska OCH oekonomiska.
De har istället öppnat upp för att montera boxinredning med plastplank och med galler/detaljer som INTE är pulverlackerade. 1. De menar på att plastplank är på alla sätt och vis mer lättskött, tåligare samt att det inte gnags på i samma utsträckning som trä. 2. Att pulverlackering är väldigt snyggt till en början men att det inte behövs så mycket för att det ska se gammal/sunkigt ut.

Jag är ju väldigt mycket för att det ska vara praktiskt :banghead: typiskt!

Nu vet vi inte hur vi ska resonera. Det snyggaste alternativet (enligt oss) är trä med pulverlack men bortser man från att det är snyggt så är det överlägset dyrast att installera och som jag förstått det även det som är mest opraktiskt. Det vore ju inte så roligt att installera dyr boxinredning som ser ut som "hej kom och hjälp mig" efter ett par år. Samtidigt är det dyrt att installera stall öht och då vill man ju gärna installera sitt "drömstall".

Hur fåfänga hade ni tillåtit er själva att vara? Vad är er erfarenhet kring pulverlack och/eller plastplank vs trä?
Tack i förhand


Pulverlackat är jätte snyggt! Men stöter man i med något så har jag sett att lacken lossnar. Ex kör i mot med skottkärran i lackad stolpe vid boxdörren. Då är galvat mer tåligt.
Plastplank .. ja har sett plastplank med nån mjukare yta som hästarna ätit på och utan mjukare ytan där det inte var gnagt på. Plast eller trä det är nog en smak sak. Jag gillar trä :)
 
Tack snälla för alla vettiga svar :bow:
Vi har nu 110% bestämt oss för att det blir plastplank, det blir nog toppen!
Har ni några åsikter/bra eller dåliga erfarenheter vad gäller pulverlackering på galler? :nailbiting:
Det var pulverlackat i det förra stallet jag stod på. När jag flyttade därifrån var inredningen 5 år gammal, hade målats om efter tre år och behövde redan en ommålning igen. Stallägaren valde, vis av erfarenheten från det förra stallet, galvat i det nuvarande stallet. (Stallägaren byggde nytt stall och vi flyttade med till det nya.)
 

Liknande trådar

Anläggning * En exklusivare boxinredning varianten med pelare läckra detaljer med sneda galler osv med vanlig fur/gran trä. * Eller en standard...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 789
Senast: eigollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp