Bukefalos 28 år!

Purjolök. Hur använder ni den?

Det vita ansågs/anses som "finare". Den odlades så att så mycket som möjligt av stjälken inte fick sol och därmed blev vit.
På samma sätt som sparris numera är grön. Det är för tidskrävande att täcka sparris eftersom den är mindre.

Har alltid använt hela purjolöken utom det som är torrt.
 
Halvt OT, men min svärmor tjatar om jordbakterier. Inte bara i purjolök utan man måste tydligen skölja INSIDAN på paprika för där kan finnas jordbakterier. Vad dessa jordbakterier är och hur de hamnar inuti paprikor kan hon inte förklara. Paprikorna är ju uppenbart stolligheter och det är förmodligen jordbakterierna också, men hade gärna kommit med objektivt argument mot de där bakterierna.
"Jordbakterier" har vi levt med i årmiljoner. Det här med att bo i rena hus och diska kärl och tvätta oss själva är en relativt ny företeelse i vårmänskliga historia. Vissa småbarn äter jord och det sägs (Agnes Wold??) säger att det är ett sätt att boosta immunförsvaret.

Bakterier är till största delen nyttiga för oss.
 
Jag odlar rikligt med purjolök varje år men ids sällan hålla på och bleka med särskilda attiraljer för att maximera den ljusare delen. Men har man pysslat om dem från små fröer via grässtråns tjocklek till en fullväxt spänstig purjo, så kastas det minimalt av den färdiga produkten.
 
"Jordbakterier" har vi levt med i årmiljoner. Det här med att bo i rena hus och diska kärl och tvätta oss själva är en relativt ny företeelse i vårmänskliga historia. Vissa småbarn äter jord och det sägs (Agnes Wold??) säger att det är ett sätt att boosta immunförsvaret.

Bakterier är till största delen nyttiga för oss.
Även vitamin B12 finns väl ursprungligen i jorden? Eller är jag missinformerad...?

Däremot är det hemskt med sand i maten om man glömt skölja purjolöken ordentligt... Knaster knaster.
 
Det vita ansågs/anses som "finare". Den odlades så att så mycket som möjligt av stjälken inte fick sol och därmed blev vit.
På samma sätt som sparris numera är grön. Det är för tidskrävande att täcka sparris eftersom den är mindre.
I min värld finns det och har alltid funnits både grön och vit sparris. Personligen föredrar jag den gröna men precis som med purjolöken anses ju den vita "finare". Att det bara skulle finnas grön sparris numera känner jag inte igen, däremot är nog den vita lite mer av säsongsvara än den gröna.
 
I min värld finns det och har alltid funnits både grön och vit sparris. Personligen föredrar jag den gröna men precis som med purjolöken anses ju den vita "finare". Att det bara skulle finnas grön sparris numera känner jag inte igen, däremot är nog den vita lite mer av säsongsvara än den gröna.
Vad är det smakskillnad mellan dessa två?
 
Man tar vara på hela purjolöken och tar bort det som inte ser fräscht ut. Man skär igenom purjolöken på längden så att bara rotbiten sitter ihop när man sköljer den. När man köper torkad purjo till livsmedelsindustrin så finns det grön, vit och grön/vit i olika storlekar.
 
Man tar vara på hela purjolöken och tar bort det som inte ser fräscht ut. Man skär igenom purjolöken på längden så att bara rotbiten sitter ihop när man sköljer den. När man köper torkad purjo till livsmedelsindustrin så finns det grön, vit och grön/vit i olika storlekar.
Torkad purjo? Man lär sig nåt nytt varje dag...
 
Häromdan när jag hade purjo i en gryta använde jag hela. Tog bort det som var visset +roten. Resten åkte i grytan.

Förut använde jag bara det vita då jag hört att det är så man ska göra?
Men nu när jag lagar till mig själv och inte behöver rätta mig efter någon annan åkte allt i. Varför kasta det gröna när det är fullt gångbart.

Samma med lök. Exet blev superirriterad och ifrågasättande när jag använde hela löken. Enligt han kunde man inte använda den inre biten typ kärnhuset, utan bara dom yttre lagrena. 😅
 
Häromdan när jag hade purjo i en gryta använde jag hela. Tog bort det som var visset +roten. Resten åkte i grytan.

Förut använde jag bara det vita då jag hört att det är så man ska göra?
Men nu när jag lagar till mig själv och inte behöver rätta mig efter någon annan åkte allt i. Varför kasta det gröna när det är fullt gångbart.

Samma med lök. Exet blev superirriterad och ifrågasättande när jag använde hela löken. Enligt han kunde man inte använda den inre biten typ kärnhuset, utan bara dom yttre lagrena. 😅
Kärnhuset?
 
använder hela förutom rötterna och det grövsta/träigaste bladen av det gröna.

De delarna använder jag för att koka buljong. Jag har en påse i frysen där jag lägger diverse rester av grönsaker som rotdelen och de träiga gröna delarna av purjolök och andra grönsaksdelar jag inte vill använda till nåt annat. Där lägger jag även senor och fett jag skär bort från kött, ben från grillad kyckling osv. Blir riktigt god buljong!
 
Ja, jag torkar purjo när jag har överskott. Supersmidigt att slänga i en soppa, gryta eller varm sallad med dressing och tar verkligen inte mycket plats att förvara.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 140
Senast: Grazing
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 147
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 227
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp