Bukefalos 28 år!

Purjolök. Hur använder ni den?

De delarna använder jag för att koka buljong. Jag har en påse i frysen där jag lägger diverse rester av grönsaker som rotdelen och de träiga gröna delarna av purjolök och andra grönsaksdelar jag inte vill använda till nåt annat. Där lägger jag även senor och fett jag skär bort från kött, ben från grillad kyckling osv. Blir riktigt god buljong!
Det ska jag minsann börja göra!
Senor och stuff från kött åker ju till djuren, men resten ska jag se till att ta reda på. :heart
 
"Kärnhuset" kanske var fel ord. :rofl: Kommer inte ihåg om det är kärnhus han brukar kalla det eller om det var något liknande.
Vilket fall så är det det innersta lagret i en lök. Enligt han så smakar den fel och är bara hård och oätlig. 😅

Jag brukade använda hel löken ändå, så han hade något att störa sig lite extra på. :angel:
I röd och gul lök kan jag hålla med om att det innersta kan vara väldigt torrt, tråkigt och smaka beskt, men i purjolök har jag nog aldrig upplevt det.
 
I röd o h gul lök har jag aldrig upplevt det.Men i egenodlad purjo kan det ha kommit en blomställning och DEN är hård och oätlig. :)
Ja det kan jag tänka mig, blir ju lika med blasten i vanlig lök om den går i blom. Dock aldrig upplevt själv att purjon går i blom.
Intressant med olika erfarenheter :D
 
Jag tänker liksom på den här delen. Torr är den nog inte när jag tänker efter, men mycket beskare och mer koncentrerad löksmak än resten.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220225_200023.jpg
    IMG_20220225_200023.jpg
    5,6 KB · Visningar: 11
Fast det är väl roten? Olika stor på olika lökar.
Ja, det kanske det är? (Jag ser dock bara den nedre delen som rot och resten som en del av löken, men vet inte vad som är "korrekt")
Det vi diskuterar är ju huruvida det finns en innersta del i lök som är mindre god att äta, inte vad det heter.
 
Den innersta delen i löken är ju den godaste!? :confused: Söt, mild och krämig när den är tillagad. När jag äter helgrillad lök sparar jag alltid mitten till sist. :d

Och självklart tar man vara på hela purjolöken. Allt annat är barbariskt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 140
Senast: Grazing
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 147
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 228
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp