Q.C Trail Sadel

• Western
  • Trådstartare Trådstartare EMZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 114
Sv: Q.C Trail Sadel

skall även jag köpa en sadel a detta märke men jag har noll erfarhet av western kan man få en sadel som e bra till min grova nordsvensk med lång rak rygg med tedens till svank eller minimerar detta chancen till att få hem en sadel som passar'

Jag köpte en likadan som nettanbabe och den var för liten! Jag blir så less! Han öär verkligen extremt breed!

I en engelsksadel kan stoppningen i viss mån forma sig efter hästen efter hand som den "sätter" sig. Westernsadlar har ingen sådan stoppning, och formar sig alltså inte. Måste passa redan från början.

/Ida

Det är väl väldigt marginellt hur mkt en engelsksadel formar sig.
Har hört talas om yrkesfolk som kan göra en finjustering av passformen genom att stoppa om sådana sadlar, men dom måste oxå passa bra från början, det sitter ju ändå bommar i engelska sadlar oxå.

Visst förstår jag att stoppningen sätter sig med tiden, men det är väl lite som att köpa skor, är det inte bra från början så blir det sällan perfekt bara för att man går i dom. Om man inte har tillgång till bibliotekarien Sally som kan gå "rätt" dom vill säga!:D

Uppfattade lady foxglove´s inlägg som att om man lägger på engelsksadel-vilkensomhelst och rider lite så blir det bra.
Förhoppningsvis var det inte var så hon menade...

Det var som du skriver jag menade, fast jag skrev "i viss mån" i stället för "marginellt". Och det rör ju bara stoppningen, inte bommen.

Hoppas vi är överens :smirk:

/Ida

Uppfattade lady foxglove´s inlägg som att om man lägger på engelsksadel-vilkensomhelst och rider lite så blir det bra.
Förhoppningsvis var det inte var så hon menade...

svar DET var inte så som jag menade bara att om man köper en sadel som passar perfekt kan den i viss mån jämna ut sig i stoppningen och på det sättet forma sig lite efter hästens rygg hoppas att jag fick det rätt nu phuu

Senast ändrad:

Jag skulle vilja ha kontakt med nån som har en QC sadel med bred bom för att få kolla hur bred den är. De har ju aldrig nån hemma när jag är i butiken. PM.a gärna!

Någon som har någon erfarenhet av hööks rope sadel??

Jag ringde till Affären som säljer Q.C grejer. Det finns ingen annanstans. Det tillverkas bara för dem;) Observera att affären är Danskägt. Det bor väldigt lite cowboysare där:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: WildHorse
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
953
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 054
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?