Qalle (hans bockighet?)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare loka75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 9 243
Highlight

Har ett sto efter Highlight-Carnoustie (50 % fullblod)
En mycket trevlig häst med bra luftiga rörelser, (jättebra bakbensaktivitet) trots sin storlek 1,55 (tyvärr).
Annars en supertrevlig tjej med glimten i ögat.

Sv: Qalle (hans bockighet?)

Ja tittar man på alla inlägg så är det stor Flyingevarning

Som jag tidigare nämnt så har en av mina vänner en supertrevlig avkomma efter Highlight (ue. Ralmé Z), som rör sig precis som du, slippe, beskriver - och detta trots att modern inte rör sig särskilt bra. Dessutom hoppar han utav bara sjutton... :) Han är emellertid också ganska liten, 1.60+.

Ellen85 skrev:
Jag menade inte att racka ner på QE eller Q, jag fick bara intrycket av att trådskaparen kanske inte är så van att rida unghästar, och kanske inte heller så väldigt rutinerad (loka75, snälla rätta mig om jag har fel, jag vill inte alls förringa dina kunskaper!) eftersom "bockighet" isf inte skulle vara ett problem. Jag har inte sett QE sedan han var 4 (5?), och fick då ett mycket positivt intryck av honom. Jag tycker absolut inte att det är en dålig hingst!
Jag har haft en 4 åring e. Hertigen/ Magini (fick veta efteråt att denna stam kanske kunde vara ett av de tuffaste) och 1,71 hög, han bockade alltid i galopp och ibland bockade han helt plötsligt vansinnigt i skritten. Obehagligt! Jag sålde honom efter 2 år, jag orkade inte med denna tuffa attityd, dessutom blir man feg när man fått barn. Jag har ridit i 18 år men denna typen av häst vill jag undvika. Mitt sto har jag haft i 10 år och denne är mycket pigg och kanske inte alls lätt att rida men har inte för sig några hyss eller dumheter. Det lutar åt Qalle ändå. Som sagt, det är svårt att välja bland alla hingstar. Cuper var den senaste rådet men jag tycker att denne ser ut att vara lite överbygd bak, det är mitt sto också. Har bara sett en bild på Cuper så igentligen kan jag inte säga något om honom. Flyingehingstarna är ju bra då jag betalar när det tatt sig.

Hej loka75! Jag förstår dig helt och fullt, och beklagar att jag antog att du möjligen var orutinerad. :o Jag tycker du har rätt inställning - har man barn ska man vara rädd om sig!

Hälsn. Karin

Vad tror ni om hingsten New Balance???
Är det någon bra häst och hur blir avkommorna, nån som vet?

Det enda negativa jag kan se hos NB är hans korta hals. Annars så gillar jag verkligen den hingsten! Verkar ge trevliga snälla avkommor.

Själv har jag en Qalle-avkomma som bockar nåt kopiöst i hagen och det är med hjärtat i halsgropen som jag tänker på att det är dags för inridning till vintern...:crazy: Men det går nog bra, hon har ett gudomligt temperament och finner sig i att man säger till henne. Hur cool och snäll som helst och dessutom riktigt trevligt byggd.:love:
Hennes mor bockade som unghäst men har inte tagit ett bocksprång så länge jag har haft henne.

MVH

A-K

Tack för alla goda råd!
Nu blev det Qalle!!!
//Mvh hästvän

Hehe :) säg en enda bollerupshäst som inte bockar! jag lovar det lär dom sig här sen barnsben. plus att stammen gör ju sitt. QE barnen brukar ju vara lite lätta här och där.

toughcookie skrev:
Han har från dag ett varit mkt nyfiken och social.
Har oxå en Qalle bebis hemma o han är oxå väldigt social, nästan lite för mkt :D men man är väl aldrig nöjd..
Ang. om Qalles bockighet har nedärvts på min har jag ju svårt att uttala mig om eftersom han endast är 11 dagar gammal. Men han bockar o stegrar hej vilt o benen flyger hit o dit i hagen men han är ju som sagt så ung så man vet ju inte om det försvinner senare i livet. Å andra sidan tycker jag att det är kul med levnadsglada/spralliga hästar så länge dom inte är elaka :)

Heej. Jag har en 3 åring hemma hos mig som är efter qalle och sen jag har haft min unghäst sen 6 mån så har han aldrig sparkat bakut lr bockat. Det är ju självklart att de gör det i hagen när dom leker med andra hästar. men min 3 åring har aldrig gjort nått dumt när jag har grejat med den lr vart ute och gått. Nu har jag även börjat rida in den å han gör absolut ingenting. tack för mig.:)

Såg Qalle på tävlingar i Stävie där han vann 140cm och tittade även på honom på framridningen. Han var betydligt mer sansad på tävling och såg riktigt fin ut.

Det är väl bara kul med lite liv i dem ;)

Visst är det!

Visserligen ser han ut lite som en korv jämfört med vissa andra hingstar, men gud vad jag gillar hans attityd och elasticitet! :)

KL

Och här kommer en uppföljning på mitt inlägg som gjordes 060503:

Min Qalle-avkomma borde varit inriden nu. (Eller ska vi säga Qalle-kopia?)

Har bara ridit lite då hon opererats för hovböld och nu tappar alla tänder på en och samma gång...

Det är allt en liten goding. Hon låter sig lätt mutas med en morot in i trailern på väg till klinik och vad det gäller bocksprång så har hon bara bjudit på ett. Vi hade olika åsikter huruvida vi skulle gå ut ur ridhuset eller ej.
Hon rids mest i skogen men bockar aldrig. Ett oplanerat hopp har det blivit över ett litet nedfallet träd. Hon tycker att det är ashäftigt att ridas ut på. Alltid öronen spetsade och jättepigg.

Löshoppningen har gått bra. Hon bryr sig inte om att det blåser och spöregnar så det smattrar i taket och att hon är i ett nytt ridhus. Lite okoncentrerad bara. Hoppar trevligt och uppför sig så att man blir stolt!:)

Tyvärr är hon bara 155 cm. Vilket i o f s passar mig som är kort.

Är det någon mer som fått små Qalle-avkommor?

har en komis som betäckte sitt stora c-ponnysto med Qalle, avkomman borde vara runt 3 år nu? men dom sa iaf att dom trodde den skulle stanna på ponnymått! ska försöka ta reda på om hon har ngn ny info om storlek på den :)

Fast jag är nog mer nyfiken på hur stora de är med storhästmammor. Mitt sto är 163 cm.

Men berätta gärna om den, hur den är att rida in osv! :D

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: viltmilla
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 039
Senast: axel
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er... 4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 544
Senast: Malacki
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 905
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka