Quarter korsning

har sett quarter/fullblod... snabb, hetsig och så... men sedan beror det ju på ägaren/ryttaren hur de blir...
 
Passar för galopp?

Quarterhästar, Engelska fullblod och Fullblodsaraber tävlar inte i samma klasser eller samma distanser.
Quarterhästen är den snabbaste på korta sträckor, fullblodet är mer uthållig på längre distanser och fullblodsaraber, där snackar vi DAGAR av uthållighet. Passar alltså bra som distanshästar.

Att korsa dessa hästar får man säkert fram en uthållig häst men jag vet inte om den får tävla (mot andra renrasiga hästar).?
 
Jag har paint-hbl..
Skulle vilja säga stabil o lättlärd rätt seg o men jag tror inte att han hade passat för galopp..
Alldeles för grov,inte det tempot i honom.
 
Jobbar i USA nu. Har fnns ett antal quarter/fullblodskorsningar, jattefina, nagra at fullblodshallet och en del av lite tyngre quarterhasttyp. Men galopp? Visst ar dom snabba, men far ju inte tavla i quarterloppen, och inte star dom sig mot en renrasig fullblodsgalloppor.
 
Köpte mig ett sto (kbl travare) dräktig med en quarter, det resulterade i ett kanonfint föl! Du ser inte nordisen i henne...... och ett jäkla tryck i bakbenen vid galopp!!! :love:
Hon ser helt ut som en quarter med mycket resning. :D
Skulle inte tveka att göra om kombinationen fastän det inte var mitt val från början!!! :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
559
Senast: Piglet82
·
Avel Någon som har koll på hur arvsbarheten är för tölt? Om man tex skulle göra en korsning, islandshäst och en annan ras, får man med...
2
Svar
32
· Visningar
1 973
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp