Bukefalos 28 år!

Quarter/Pain ofta överbygda?

bigganl

Trådstartare
Stämmer det att Quarter/Painthästar ofta är överbygda?
Det rimmar ganska illa tycker jag med att dessa hästar ofta rids på ett sådant sätt att de behöver sätta under sig sin bakdel ordentligt.
Kan någon som är hemma på detta berätta lite mera för mig?
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Ser den här överbyggd ut???
carinasalbum.msnw
:angel:
Hon är förresten dubbelregistrerad...alltså både quarter och paint.... :D

/Carina :eek:
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Anledningen till att jag frågar är att jag läst och hört att det skulle vara så. Jag undrar om det är någon sanning i detta för jag tycker själv inte att det borde vara så. Fin häst förresten.
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Kan inte påminna mig om att jag har sett nåt i rasstandarden för varken quarter eller paint om att de ska vara överbyggda, snarare att de ska ha en välmusklad bakdel för att orka sätta under sig ordentlig. Det finns väl säkert en del individer som är överbyggda men det gör det ju i alla raser, men som sagt var det kan ju vara den stora bakdelen som kan vara förvirrande.... :angel: :p
Tack så mycket :D hon ser fortfarande rätt hyfsad ut tanten.... :love:

/Carina :eek:
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

men gud va fuula dom är! :eek:
Är det där avelshingstar?
varför avlas det på den där exteriören?
Mina fördommar mot westernraser stärktes nu ytterligare :devil: ;)
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Reykur skrev:
men gud va fuula dom är! :eek:
Är det där avelshingstar?
varför avlas det på den där exteriören?
Mina fördommar mot westernraser stärktes nu ytterligare :devil: ;)

Vad och vem avgör att dom är fula? Har du tänkt på att dom kanske har ett annat användningsområde än din egen ras och därför ser annorlunda ut?
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Det skulle definitivt inte gå för dem att göra det arbete de gör om de såg ut som en islandshäst..... :angel:
Du stärkte just mina fördomar gentemot islandshästägare.... :devil: (hade inga innan jag läste ditt inlägg) :smirk:

/Carina :eek:
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Ryggarna lutar tydligt framåt, sedan har vissa lite högre manke som gör att de inte är överbyggda.
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

De flesta hingstarna på de bilderna VAR i mina ögon överbyggda, om de inte stod i en backe förståss men de tror jag inte att de gjorde...

Det ser onekligen lite lustigt ut när bakbenen ser mycket längre ut än frambenen.
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Lenita skrev:
Det skulle definitivt inte gå för dem att göra det arbete de gör om de såg ut som en islandshäst..... :angel:
Du stärkte just mina fördomar gentemot islandshästägare.... :devil: (hade inga innan jag läste ditt inlägg) :smirk:

/Carina :eek:

Smaken är väl som baken? Man har väll all rätt att tycka att en häst är ful? :confused:

Du tycker säkert att någon ras är ful du med.
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Lenita skrev:
Du stärkte just mina fördomar gentemot islandshästägare.... :devil: (hade inga innan jag läste ditt inlägg) :smirk:

/Carina :eek:

Jag har ingen islandshäst ;)

Tycker inte du att någon hästras är mindre vacker? :smirk: Min spontana reaktion va att de faktiskt var fula.. Bakbenen är jättelånga och ryggen lutar, nej ingen häst för mig ;) men de kan vara trevliga individer för det :D
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

jag har ingen egen ras utan gillar det mesta, men jag tyckte inte dom här hästarna såg bra ut, får man inte tycka olika? ;) :angel:
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Muskler över ländrygg och kors gör också att de ser mer överbyggda ut än de egentligen är.

De behöver mycket muskler där bak för att bla orka skjuta ifrån, stoppa och spinna. Givetvis beroende på vad de är avlade och tränade för samt vad de används till.

Det är ganska fascinerande att så många har så mycket synpunkter på quarterhästen. Det kan väl bara betyda att den är älskad?! :)
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

jogr skrev:
Muskler över ländrygg och kors gör också att de ser mer överbyggda ut än de egentligen är.

De behöver mycket muskler där bak för att bla orka skjuta ifrån, stoppa och spinna. Givetvis beroende på vad de är avlade och tränade för samt vad de används till.

Det är ganska fascinerande att så många har så mycket synpunkter på quarterhästen. Det kan väl bara betyda att den är älskad?! :)

Älskad eller hatad...sånt är livet ;) Ett par av de bilder som representerades är på snygga hingstar och ett par är lite mer åt det extrema hållet men samtliga har bevisat sin duglighet på tävlingsarenor runt om i landet som utanför. Bra hästar! Själv har jag Welsh Cob. :cool:
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Måhända jag kan tycka att individer är fula men jag drar inte en hel ras över samma kam... :smirk: Och jag skriker det definitivt inte rakt i ansiktet på folk.. :angel:

/Carina :eek:
 
Sv: Quarter/Pain ofta överbygda?

Aj då! :o Hade för mig att du hade isis, har åtminstone sett dig diskutera dem en del om jag inte missminner mig... ;)

/Carina :eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 440
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
861
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp