Queers for Palstine

Bukefalos 30 år!

För det första, alla civila i Gaza kan inte ställas till svars och sedan dödas på grund av Hamas homofoba åsikter, på samma sätt som de inte kan ställas till svars och dödas för Hamas terrordåd. Att anse att civila utan vidare och utan protester ska kunna dödas pga Hamas homofobi har samma ton som bland annat det som Herzog sa och som återges i Sydafrikas anmälan till ICJ "Det är en hel nation där ute som är ansvarig". Eller israeliska parlamentarikers kommentarer "det finns inga oskyldiga i Gaza" och olika varianter på "barnen/de civila/alla i Gaza får skylla sig själva". Alla i Gaza är inte militanta homofober, många är barn.

För det andra så finns det queera även i Gaza, som nu alltså dödas i israeliska attacker. Ska vi inte skydda dessa personer heller, med motiveringen att dessa queera samtidigt utsätts för alltför mycket övrigt förtryck av samhället de lever i? Därför kan de lika gärna få dödas av israeliska bombningar eller bli skjutna när de försöker hämta vatten och mat vid någon av israels stationer för "humanitär hjälp"? Eller ska vi gå med på att alla queera civila i Gaza kan få stryka med i ett folkmord för att majoriteten där antas vara heterosexuella (vuxna, homofober)? Inget av detta duger.

För det tredje så även om hela Gaza hade bestått av vuxna, heterosexuella homofober, vilket absolut inte stämmer men om vi leker med tanken, så hade det ju fortfarande inte gjort det här dödandet av civila rätt. Vad förväntas man som queer säga "jomen ett folkmord är helt ok, om det bara är heterosexuella homofober som dödas"? Det hade inte hållit i internationell domstol direkt. Det håller inte heller för någon ideologi alls som erkänner grundläggande mänskliga rättigheter. Sedan hade man också behövt ta hänsyn till det faktum att platser som Gaza inte har haft de mest gynnsamma förhållandena att utvecklas på den här punkten, eftersom de kämpat med andra akuta frågor under lång tid och inte ens haft ett demokratiskt val på länge.

För det fjärde så är flera av Israels styrande inte heller så mysiga på punkten HBTQ+-rättigheter. Fortsätter man bjuda in de politiska krafterna i Israel, och om omvärlden fortsätter ursäkta deras brott mot internationell rätt, så ser det kanske inte så trevligt ut där heller framöver.

Jag förstår din förhoppning i ditt inlägg men det är tyvärr otroligt naivt.
Is är värst kanske men inget muslimskt styrt land har tillstymmelse till acceptans för gay mm.

"Vad gäller HBTQ-rättigheter ligger Israel ljusår före länderna i den närmaste omgivningen. I exempelvis Palestina är det livsfarligt att vara öppet homosexuell; på Gazaremsan är homosexuella handlingar belagda med dödsstraff. I Israel är däremot diskriminering på grund av sexuell läggning är förbjuden, samkönade par får adoptera, och så vidare. Årets Prideparad i Tel Aviv lockade över 200 000 personer."

Från regeringen.se
Palestina har sedan 2014 anslutit sig till ett 50-tal internationella
konventioner och avtal, inklusive de sju centrala FN-konventionerna för
mänskliga rättigheter. Införlivandet i nationell lagstiftning återstår dock i
all väsentlighet. Det finns stora brister i respekt för till exempel yttrande-
och mediefrihet samt hbtq-personers åtnjutande av de mänskliga
rättigheterna. Tortyr används av palestinska säkerhetsmyndigheter och är
enligt civilsamhällesorganisationer vanligt förekommande. Dödsstraff
finns på straffskalan. Avrättningar verkställs i Gaza.
I Palestinas tillfälliga konstitution slås fast att kvinnor har samma
rättigheter som män. Detta undermineras dock av bland annat patriarkala
strukturer, och tar sig uttryck i form av få förvärvsarbetande kvinnor, få
kvinnor i ledande positioner i politik och näringsliv, våld mot kvinnor
samt diskriminerande familje- och straffrättslig lagstiftning. Den regering
som tillträdde i april 2019 har aviserat en ambition om ökad respekt för de
mänskliga rättigheterna. Huruvida detta innebär en reell förändring är för
tidigt att säga.
Men det är ganska snarlikt det jag skrev, jag nämnde både fängelse, tortyr (särskilt i säkerhetssyfte) och att när jag skrev att avrättningar inte är så vanliga - så menade jag uppenbarligen att det finns på straffskalan, även om det är ovanligt. Och det är tabu att tala om, och därmed saknas det skydd mot diskriminering och trakasserier.

Sedan saknar jag "förhoppningar" så sett, ville framförallt peka ut att Hamas inte är IS. För det du skrev om att homosexuella kastas från byggnader är vanligt att svara på diskussionen om "Queers for Gaza/Palestine" ibland med "bildbevis". Vid en granskning är dock de bilderna i stort sett alltid från IS i typ Syrien eller Irak.

Senast ändrad:
Det är väl fantastiskt, en grupp som av dom inte är accepterad(?) ändå står upp för dom. Det är så vi får till en förändring i världen. Det är godhjärtat tycker jag, bara för att någon inte stöttar ens livsstil betyder inte att man inte vill dom väl. Jag tycker inte det är konstigt alls faktiskt.

Jag har inte ens tänkt en tanke på att palestinier skulle vara emot sådant där men det kanske dom är.

Det många reagerar på är helt enkelt att en kamp för en fri palestinsk stat innebär samtidigt en kamp för en muslimsk stat vilket skulle innebära ett förbud mot exempelvis homosexualitet. Där man själv och andra som lever som en själv skulle förföljas och trakasseras. Det finns inte på kartan att muslimskt land genom exempelvis lagstiftning och allmänna normer skulle acceptera homosexualitet. Homosexualitet är oförenligt med islam punkt. Det finns naturligtvis enskilda teologer/aktivister/enskilda både i Sverige och i Palestina som tycker annorlunda och som vill förändra strukturer men att tro att man kan leva riskfritt som öppet homosexuell i ett muslimskt land, det finns inte på kartan.

För det första, alla civila i Gaza kan inte ställas till svars och sedan dödas på grund av Hamas homofoba åsikter, på samma sätt som de inte kan ställas till svars och dödas för Hamas terrordåd. Att anse att civila utan vidare och utan protester ska kunna dödas pga Hamas homofobi har samma ton som bland annat det som Herzog sa och som återges i Sydafrikas anmälan till ICJ "Det är en hel nation där ute som är ansvarig". Eller israeliska parlamentarikers kommentarer "det finns inga oskyldiga i Gaza" och olika varianter på "barnen/de civila/alla i Gaza får skylla sig själva". Alla i Gaza är inte militanta homofober, många är barn.

För det andra så finns det queera även i Gaza, som nu alltså dödas i israeliska attacker. Ska vi inte skydda dessa personer heller, med motiveringen att dessa queera samtidigt utsätts för alltför mycket övrigt förtryck av samhället de lever i? Därför kan de lika gärna få dödas av israeliska bombningar eller bli skjutna när de försöker hämta vatten och mat vid någon av israels stationer för "humanitär hjälp"? Eller ska vi gå med på att alla queera civila i Gaza kan få stryka med i ett folkmord för att majoriteten där antas vara heterosexuella (vuxna, homofober)? Inget av detta duger.

För det tredje så även om hela Gaza hade bestått av vuxna, heterosexuella homofober, vilket absolut inte stämmer men om vi leker med tanken, så hade det ju fortfarande inte gjort det här dödandet av civila rätt. Vad förväntas man som queer säga "jomen ett folkmord är helt ok, om det bara är heterosexuella homofober som dödas"? Det hade inte hållit i internationell domstol direkt. Det håller inte heller för någon ideologi alls som erkänner grundläggande mänskliga rättigheter. Sedan hade man också behövt ta hänsyn till det faktum att platser som Gaza inte har haft de mest gynnsamma förhållandena att utvecklas på den här punkten, eftersom de kämpat med andra akuta frågor under lång tid och inte ens haft ett demokratiskt val på länge.

För det fjärde så är flera av Israels styrande inte heller så mysiga på punkten HBTQ+-rättigheter. Fortsätter man bjuda in de politiska krafterna i Israel, och om omvärlden fortsätter ursäkta deras brott mot internationell rätt, så ser det kanske inte så trevligt ut där heller framöver.

Jag skulle tro att det är exakt ingen den här tråden som tycker så. Jag tror att exakt alla i tråden tycker att det som sker i Gaza är fruktansvärt och omänskligt.

Det som väcker frågor är väl varför man väljer att engagera sig just under en queerparoll. Jag kan tycka att det är nåt med det ändå.

Jag skulle tro att det är exakt ingen den här tråden som tycker så. Jag tror att exakt alla i tråden tycker att det som sker i Gaza är fruktansvärt och omänskligt.

Det som väcker frågor är väl varför man väljer att engagera sig just under en queerparoll. Jag kan tycka att det är nåt med det ändå.
Frågan är om du inte är mest hjäpt av att läsa på lite. Queers for Palestine har diverse konton på diverse sociala medier. Det du, och ett par andra i tråden, gör nu är ju att applicera din bild av Gaza och sen kör du så att säga fast. För att fatta en rörelse, behöver man ju ofta skaffa sig lite kunskap om hur rörelsen definierar sina utgångspunkter.

Jag har inte heller hävdat att någon här tycker så, jag förklarade varför man utan problem kan stödja den palestinska saken och samtidigt vara queer, samt varför alla argument som säger "jamen homofobin då" är irrelevanta i sammanhanget.

Homofobi, transfobi och så vidare är inte unikt för Palestina eller för muslimska länder. Tyvärr så är det universellt. Och att låta homofobin, transfobin och så vidare få representera det palestinska samhället är att helt osynliggöra LGBTQ+palestinier och den aktivism som finns där trots väldigt svåra förhållanden. Att generalisera palestinier som homofober gör det också lättare för den israeliska staten att avhumanisera dem och underminera empatin med alla de människor, inklusive barn, som är utsatta för massivt statligt våld.

Det är inte konstigt alls att engagera sig under queer flagg, dels är det rättighetsrörelser båda två där en del historiska LGBTQ-ikoner har stöttat den palestinska saken, och dessutom är det känt att Israel pressar palestinska LGBTQ+ personer att samarbeta med den israeliska staten vilket ytterligare ökar deras utsatthet samt att Israel aktivt använder regnbågsflaggan för att legitimera sitt våld genom pinkwashing. Är inte bara det sistnämnda i sig självt värt att protestera mot, som queer?

Senast ändrad:
Det många reagerar på är helt enkelt att en kamp för en fri palestinsk stat innebär samtidigt en kamp för en muslimsk stat vilket skulle innebära ett förbud mot exempelvis homosexualitet. Där man själv och andra som lever som en själv skulle förföljas och trakasseras. Det finns inte på kartan att muslimskt land genom exempelvis lagstiftning och allmänna normer skulle acceptera homosexualitet. Homosexualitet är oförenligt med islam punkt. Det finns naturligtvis enskilda teologer/aktivister/enskilda både i Sverige och i Palestina som tycker annorlunda och som vill förändra strukturer men att tro att man kan leva riskfritt som öppet homosexuell i ett muslimskt land, det finns inte på kartan.
Fast näe, först och främst måste det bli ett stopp på förföljelsen och dödandet och utplånandet av människor. Sen kan man ta upp frågan om det andra och jobba med den biten.

Att säga nej till att stötta folk som utplånas och terroriseras och har så gjorts i enormt många år pga att dom tycker annorlunda i en fråga är galet.

Fast näe, först och främst måste det bli ett stopp på förföljelsen och dödandet och utplånandet av människor. Sen kan man ta upp frågan om det andra och jobba med den biten.

Att säga nej till att stötta folk som utplånas och terroriseras och har så gjorts i enormt många år pga att dom tycker annorlunda i en fråga är galet.

Jag har aldrig någonsin menat att man inte ska protestera mot det folkmord som Israel just nu ägnar sig åt. Det jag säger är att det hos mig och många andra, exempelvis trådstartaren, väcker frågor kring varför man gör det under en queer paroll.

För det första, en fri palestinsk stat behöver inte innebära muslimsk stat som implementerar konservativa tolkningar av islam som lag. En fri palestinsk stat innebär ett Palestina som inte ockuperas och som kan hålla demokratiska val, även om det finns en muslimsk majoritetsbefolkning så finns det inget som hindrar att man skulle föredra en sekulär statsapparat - och om inte, så är inte konservativa tolkningar av islam något statiskt. Historiskt sett finns det ju exempel där muslimska samhällen varit mer toleranta än vad väst var vid motsvarande tidpunkt.

Men det är väl inte det huvudsakliga skälet till finns flertalet HBTQI+ rörelser som stöttar Palestina. Det handlar väl mer om insikten att palestinier knappt har rättigheter som människor, oavsett deras sexuella läggning, kön eller könsidentitet. Att stå upp emot förtryck osv. Det står mer utförligt om det i de två länkarna som jag bifogade i ett annat inlägg till dig. :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka