R+ träning (utbruten från Hästars ansiktsuttryck (och fysiska reaktioner) vid träning/ansträngning)

Detta är en så viktig insikt för mig.
Eller hur? När jag började ändra något så basic som hur jag sätter på en grimma fick jag intressanta svar från mina hästar några gånger. Numera vet de att om de inte stoppar huvudet i grimman behöver de inte följa med in - det har ingenting med R- eller R+ att göra, det är bara ett sätt att öka deras självbestämmande.

Tji fick jag häromveckan för första gången på länge, häst kom fram och sa hej men när jag höll upp grimman mötte han mina ögon, såg ut att fundera en stund, sen gick han. Jahapp. Fick gå in utan häst. :D
 
Eller hur? När jag började ändra något så basic som hur jag sätter på en grimma fick jag intressanta svar från mina hästar några gånger. Numera vet de att om de inte stoppar huvudet i grimman behöver de inte följa med in - det har ingenting med R- eller R+ att göra, det är bara ett sätt att öka deras självbestämmande.

Tji fick jag häromveckan för första gången på länge, häst kom fram och sa hej men när jag höll upp grimman mötte han mina ögon, såg ut att fundera en stund, sen gick han. Jahapp. Fick gå in utan häst. :D

Jag behöver ju inte leda mellan stall och hage. Så öppnar dörren till hagen när jag kommer och sedan får den vara så medan jag är där. Ibland släpar jag med min häst in för jag behöver byta täcke och kolla fötter eller vad som när han inte dykt upp och jag behöver åka igen. Min häst "Du kan inte tvinga mig att äta iaf 😩". Nejmen detta fick ju önskad effekt, not 😅🙈 Varje dag är en nyttig lärodag men ibland vill jag bara trycka på knappen "Häst 1.0" för att hästen åtm ska äta sina tillskott 😅 Tur jag verkar hanterat medicinen tillräckligt bra iaf, den situationen är alltid förknippat med positiv förväntan vad det verkar.
 
Nej. Det är det inte. En signal behöver inte vara ett tryck. Det beror helt på hur det är inlärt och vad djuret förväntar sig efteråt. Med R- tar du inte bort trycket förens hästen gör rätt heller så nej. Det blir liksom inte samma sak.
Om man skulle gå på det så skulle enda sättet att köra positiv förstärkning vara att köra shaping och aldrig någonsin påverka hästen på något sätt med vare sig ljud, position eller taktila signaler.

Man kan se det lite som skillnaden mellan en order och en uppmuntran att göra något, om vi ska ta det i mänskliga termer.

Finns det något i livet som är väldigt konkret när man väl börjar lära sig massor om det? Oftast är det ju att ju mer man lär sig desto större blir havet.

Orden positiv och negativ har inget med den saken att göra. Som exempel, ett positivt graviditetstest för mig som är barnfri är ju absolut inte något som är bra. Tvärtom så skulle jag se det som världens undergång en stund.
@the_connemara Skrev uttryckligen taktil beröring som signal. En signal som sedan upphör och belöning ges. Psykologi är ganska fyrkantigt med tydliga definitioner. Jag läser det som en kombination av R- och R+ för att få bästa effekt i sin inlärning och motivera hästen att vilja göra rätt.
 
Det är ju där som uttrycket "positiv förstärkning" blir lite missvisande, kan jag tycka. Vi tenderar att tolka positiv som "bra" och negativ som "dålig" medan det här handlar om addition och subtraktion. Jag hade egentligen hellre använt uttrycken "adderande förstärkning" och "subtraherande förstärkning" för att ta bort den bias de flesta har gentemot orden positiv och negativ.
Har själv aldrig tolkat positiv och negativt som bra och dåligt. Är ju inte så bra att få positivt svar på en tumör tillexempel.
 
Eller hur? När jag började ändra något så basic som hur jag sätter på en grimma fick jag intressanta svar från mina hästar några gånger. Numera vet de att om de inte stoppar huvudet i grimman behöver de inte följa med in - det har ingenting med R- eller R+ att göra, det är bara ett sätt att öka deras självbestämmande.

Tji fick jag häromveckan för första gången på länge, häst kom fram och sa hej men när jag höll upp grimman mötte han mina ögon, såg ut att fundera en stund, sen gick han. Jahapp. Fick gå in utan häst. :D

Ramlar in i den här tråden med…

Det där med inkallning är verkligen nåt som fått mig att tänka på hur jag lägger upp det för hästarna. Mina får alltid komma in i stallet med hösilage i boxarna och sen får de soja/lusern/mash för att få i sig mineralerna. Dvs rätt så trevligt.

Jag ropar alltid på ponnyn då hon måste in först (annars forcerar hon grinden). Hon kommer i lugn skritt mot mig. Nån sekund efter att jag ropar på henne reagerar unghästen med att ropa högt ”jag kommer matte!” och sen galopperar hon igenom hela hagen för att komma först till världens bästa matte (hon vet att hon inte heter ponnyns namn, men det är väl ändå petitesser ;) ).

När de två är inne i stallet hämtar jag ridhästen. Oftast får jag gå några meter för att möta henne. Trots att alla tre behandlas likadant. Skillnaden är att jag rider henne med R- och tränar de andra med R+…
 
När jag började med att träna mer R+ med hästarna så förekom det knappt på just hästar men var vanligare på hund.
Hade turen att hitta en på YT som jobbat med delfiner och tagit med R+ där ifrån. Från denna person tog jag med det viktigaste, nämligen att först av allt träna in vilken sinnesstämning jag ville ha av hästen vid träning innan det blir annan träning med godis.
 
@the_connemara Skrev uttryckligen taktil beröring som signal. En signal som sedan upphör och belöning ges. Psykologi är ganska fyrkantigt med tydliga definitioner. Jag läser det som en kombination av R- och R+ för att få bästa effekt i sin inlärning och motivera hästen att vilja göra rätt.
Fast om det skulle stämma så skulle all träning vara negativ förstärkning, utom shaping. Oavsett om jag säger ett ord, viftar med en hand eller liknande så är det ju en signal som jag gör en gång. Sen slutar signalen. Så enligt dig då så är positiv förstärkning endast när man står och stirrar på hästen, väntar på att den ska bjuda på det beteende man vill, och hästen ska automatiskt gissa sig till detta beteende varje gång. Låter det rimligt tycker du? Tror du att det går att rida en häst på det sättet? Bara sitta, vänta, klicka, ge godis. Sitta och vänta igen. Hoppas vid gud inte att man har en häst som gillar att springa isf 😅

Jag förstår att många tror att de inte går att rida med positiv förstärkning om det är såhär man inbillar sig att det ska vara då. Givetvis kan man ge signaler, även taktil beröring (Varför du nu skriver så vet jag, det är som att skriva "beröring beröring"?). Sen, som även @the_connemara skriver så är det svårare på en häst som är grundtränad med negativ förstärkning. Jag har turen att jag ofta jobbar med hästarna från grunden. När jag sitter på dem är jag den enda som har suttit på dem. Då kan jag använda mig av taktila signaler ganska så fritt. Med en häst som är riden med negativ förstärkning från början så är det absolut mer komplicerat.

Sen är det vissa saker där jag använder negativ förstärkning. Bromsen är en sådan sak. Säger jag stanna så är det inte ett val, inte ett förslag utan en regelrätt order. Därav har jag också ganska många ljudsignaler som betyder sakta ner, halvhalt osv osv, eftersom jag i min träning gör så att jag inte kan använda mig av den vanliga bromsen och kalla det taktila signaler.
 
Jag behöver ju inte leda mellan stall och hage. Så öppnar dörren till hagen när jag kommer och sedan får den vara så medan jag är där. Ibland släpar jag med min häst in för jag behöver byta täcke och kolla fötter eller vad som när han inte dykt upp och jag behöver åka igen. Min häst "Du kan inte tvinga mig att äta iaf 😩". Nejmen detta fick ju önskad effekt, not 😅🙈 Varje dag är en nyttig lärodag men ibland vill jag bara trycka på knappen "Häst 1.0" för att hästen åtm ska äta sina tillskott 😅 Tur jag verkar hanterat medicinen tillräckligt bra iaf, den situationen är alltid förknippat med positiv förväntan vad det verkar.
Jag har fördelen med alla mina att jag haft dem sedan de var föl/unghästar eller i den som sa "nej tack"s fall, sedan han var en ganska lite hanterad sexåring. Tror det är lättare då de gånger man faktiskt behöver beordra, de har inte en livstid av halvbra upplevelser i ryggsäcken? Gissar att din reagerar mer på att "bli bestämd över" pga historiken som du beskrivit? Hade t ex hovis stått och väntat hade jag inte bara låtit min gå utan då har han inget val och jag sätter på grimman utan att ens erbjuda ett val riktigt på samma sätt. Det kan ibland ge någon lite mer spänd min eller mild ovillighet att gå ut genom grinden, men med lite tålamod (vare sig jag löser det med R+ eller R-) har det hittills aldrig blivit mer än så. Men fatta vad du lär dig med din pålle nu! Blir nästan lite avis... ska vi byta hästar ett tag? :D
 
Det finns ju de som tycker så - jag håller inte med dem 😊 Jag tycker ju att både R+ och R- kan användas på både bra och dåliga sätt.
Amen. Tycker det är viktigt att förstå att hästar är eminent tvingbara djur. Det är så himla enkelt att tvinga dem till allt möjligt, och att det går jättebra att använda både R- och R+ för att tvinga, om än på lite olika sätt. Oavsett träningssätt kan man få en stressad olycklig häst om man gör det "fel" - i mina ögon fel - även om hästen på pricken utför allt man ber om.

Däremot tycker jag det är enklare att erbjuda tydliga val med R+, och det är också något som pratas om så ofta bland de som tränar (helt eller delvis) med R+. Bland annat hur man ger hästen större självbestämmade i situationer som kan vara obehagliga, som stick från sprutor, eller avmaskning, eller kanske att lyfta fötter om hästen har dålig balans/ont, eller vid uppsittning eller vad som. Startknapp är ju ett väldigt vanligt begrepp, t ex. Motsvarande hör jag väldigt sällan diskuteras innan folk läst och provat på R+, det finns liksom inget riktigt val i om hästen behöver lyfta fötterna trots att det gör ont eller vad det nu handlar om. Är det intränat med R- och hästen inte vill är det betydligt vanligare TROR JAG att hästen bara gör vad man ber om oavsett hur jobbigt det är.
 
R+ betyder att man lägger till något som ökar frekvensen av beteendet.

Exempel: backa på ordet back, få en godis.

Många använder kombinerat utan att veta om det.
Fast att lägga på ett kommando är ju att lägga på ett tryck. Så just den delen i den sekvensen du beskrev borde vara R-. Att sedan belöna, antingen med ett "bra", eller vad som är inlärt, eller med godis är R+. Ska det vara renodlat R+ ska hästen backa spontant utan signal, och om det var det önskade beteendet just då ska den ha belöning.

Håller med om att det är en kombination av kommandon, positionering och belöning/eftergift som används i praktiken.
 
Fast att lägga på ett kommando är ju att lägga på ett tryck. Så just den delen i den sekvensen du beskrev borde vara R-. Att sedan belöna, antingen med ett "bra", eller vad som är inlärt, eller med godis är R+. Ska det vara renodlat R+ ska hästen backa spontant utan signal, och om det var det önskade beteendet just då ska den ha belöning.

Håller med om att det är en kombination av kommandon, positionering och belöning/eftergift som används i praktiken.

Vilken typ av betingning det är beror på hur hästen reagerar på det.

Och varför "ska" det vara renodlat? Finns ju ingen poäng med det, finns många situationer som blir bättre av att vaara pragmatisk.
 
Fast att lägga på ett kommando är ju att lägga på ett tryck. Så just den delen i den sekvensen du beskrev borde vara R-. Att sedan belöna, antingen med ett "bra", eller vad som är inlärt, eller med godis är R+. Ska det vara renodlat R+ ska hästen backa spontant utan signal, och om det var det önskade beteendet just då ska den ha belöning.

Håller med om att det är en kombination av kommandon, positionering och belöning/eftergift som används i praktiken.

Jag har förstått det som att grunden är beteende först och när det är befäst läggs ev önskad signal på? Dvs man då passar på att lägga till ett röstkommando om man vill ha det tex. Vissa signaler kommer automatisk tillsammans med beteendet beroende på hur man riggat miljön och hur hästen svarat på den. Det senare är jag mer förvirrad över, här kommer min svårighet att släppa R- in 😅
 
Nej. Det är det inte. En signal behöver inte vara ett tryck. Det beror helt på hur det är inlärt och vad djuret förväntar sig efteråt. Med R- tar du inte bort trycket förens hästen gör rätt heller så nej. Det blir liksom inte samma sak.
Fast nej? Inte helt? I så fall är väl inte vanlig ridning regelrätt R-. Tror jag, dvs ta och lätta vid halt är ju definitivt att du kan ta bort trycket innan du fått en hel halt, och sedan upprepar. Att dra tills hästen stannar och sedan lätta är ju inte den normala ridningen. Då menar du mer R- så som i inlärningsteori, nedan.

Sedan vid vanlig inridning brukar man väl inte ge hästen obehag? Det är väl taktila signaler som man berömmer om hästen gör rätt? aldrig väl att någon ger en unghäst obehag tills den gör rätt vid inridning. Tycker de gånger jag sett att de ser supernöjda och intresserade ut.

Så R- är en sådan variant man fått demonstrerat någon gång, en lätt upprepande signal som inte upphör tictictictic förrän hästen ger respons, tex framåt. Inte ett enda stort kläm tills det blir en respons. Då surar ju hästen ihop. Men den tekniken är inte någonting jag tidigare lärt mig, den är helt ny för mig.

"vanlig ridning" går det rakt av att klassificera som helt det ena eller helt det andra, eftersom man gjort det sedan innan systemet i sig fick namn?
 
Fast nej? Inte helt? I så fall är väl inte vanlig ridning regelrätt R-. Tror jag, dvs ta och lätta vid halt är ju definitivt att du kan ta bort trycket innan du fått en hel halt, och sedan upprepar. Att dra tills hästen stannar och sedan lätta är ju inte den normala ridningen. Då menar du mer R- så som i inlärningsteori, nedan.

Sedan vid vanlig inridning brukar man väl inte ge hästen obehag? Det är väl taktila signaler som man berömmer om hästen gör rätt? aldrig väl att någon ger en unghäst obehag tills den gör rätt vid inridning. Tycker de gånger jag sett att de ser supernöjda och intresserade ut.

Så R- är en sådan variant man fått demonstrerat någon gång, en lätt upprepande signal som inte upphör tictictictic förrän hästen ger respons, tex framåt. Inte ett enda stort kläm tills det blir en respons. Då surar ju hästen ihop. Men den tekniken är inte någonting jag tidigare lärt mig, den är helt ny för mig.

"vanlig ridning" går det rakt av att klassificera som helt det ena eller helt det andra, eftersom man gjort det sedan innan systemet i sig fick namn?
När man kommer så långt att man sitter på hästen så kan den ju oftast en hel del signaler som den fått lära sig från marken.

Men hur har de signalerna lärts in? Om du tar en helt ohanterad unghäst, sätter på den en grimma, lägger ett minimalt tryck i nacken - så kommer ju hästen reagera för att den vill inte ha det trycket. Om den gillar trycket kommer den ju inte försöka prova olika saker för att bli av med det? Det handlar inte om obehag som i smärta utan kan räcka med ett mycket milt irritationsmoment, bara något som gör att hästen är motiverad att bli av med vad det nu är.

Om den står på gången och ska lära sig att flytta baken åt sidan för ett pet på rumpan, om du petar och hästen är kli-ig just där så kommer den inte flytta rumpan för det är skönt att du petar. Du måste göra någonting - vad som helst - för att få hästen att reagera och AGERA för att bli av med petet. Det kan vara peta hårdare, det kan vara att kittla, det kan vara att pet-pet-pet-pet-a, det kan vara att hoppa till själv, veva med armen, veva med ett grimskaft, skrika högt, smacka, slå till hästen, peta-daska-rappa med ett spö... precis vad som helst för att hästen ska agera och försöka göra någonting.

Sedan lär sig hästen signalen, tryck i nacken = gå framåt, pet i sidan = kliv åt sidan, och man behöver inte eskalera trycket.

R+ så kan du peta men flyttar hästen inte sig kan du inte eskalera på något sätt whatsoever. Du måste istället sätta upp omvigningen/övningen så att hästen aldrig uppfattar signalen som något den måste agera på för att slippa ett aldrig så milt obehag, utan istället något den kan utföra för att få en belöning.
 
När man kommer så långt att man sitter på hästen så kan den ju oftast en hel del signaler som den fått lära sig från marken.

Men hur har de signalerna lärts in? Om du tar en helt ohanterad unghäst, sätter på den en grimma, lägger ett minimalt tryck i nacken - så kommer ju hästen reagera för att den vill inte ha det trycket. Om den gillar trycket kommer den ju inte försöka prova olika saker för att bli av med det? Det handlar inte om obehag som i smärta utan kan räcka med ett mycket milt irritationsmoment, bara något som gör att hästen är motiverad att bli av med vad det nu är.

Om den står på gången och ska lära sig att flytta baken åt sidan för ett pet på rumpan, om du petar och hästen är kli-ig just där så kommer den inte flytta rumpan för det är skönt att du petar. Du måste göra någonting - vad som helst - för att få hästen att reagera och AGERA för att bli av med petet. Det kan vara peta hårdare, det kan vara att kittla, det kan vara att pet-pet-pet-pet-a, det kan vara att hoppa till själv, veva med armen, veva med ett grimskaft, skrika högt, smacka, slå till hästen, peta-daska-rappa med ett spö... precis vad som helst för att hästen ska agera och försöka göra någonting.

Sedan lär sig hästen signalen, tryck i nacken = gå framåt, pet i sidan = kliv åt sidan, och man behöver inte eskalera trycket.

R+ så kan du peta men flyttar hästen inte sig kan du inte eskalera på något sätt whatsoever. Du måste istället sätta upp omvigningen/övningen så att hästen aldrig uppfattar signalen som något den måste agera på för att slippa ett aldrig så milt obehag, utan istället något den kan utföra för att få en belöning.

Ja precis, med R+ blir det mycket väntan i början, väntan på att dom ska bjuda på antydan till rörelsen man är ute efter. Belöna minisstegen. Och designa övningen så den blir logisk...
 
När man kommer så långt att man sitter på hästen så kan den ju oftast en hel del signaler som den fått lära sig från marken.

Men hur har de signalerna lärts in? Om du tar en helt ohanterad unghäst, sätter på den en grimma, lägger ett minimalt tryck i nacken - så kommer ju hästen reagera för att den vill inte ha det trycket. Om den gillar trycket kommer den ju inte försöka prova olika saker för att bli av med det? Det handlar inte om obehag som i smärta utan kan räcka med ett mycket milt irritationsmoment, bara något som gör att hästen är motiverad att bli av med vad det nu är.

Om den står på gången och ska lära sig att flytta baken åt sidan för ett pet på rumpan, om du petar och hästen är kli-ig just där så kommer den inte flytta rumpan för det är skönt att du petar. Du måste göra någonting - vad som helst - för att få hästen att reagera och AGERA för att bli av med petet. Det kan vara peta hårdare, det kan vara att kittla, det kan vara att pet-pet-pet-pet-a, det kan vara att hoppa till själv, veva med armen, veva med ett grimskaft, skrika högt, smacka, slå till hästen, peta-daska-rappa med ett spö... precis vad som helst för att hästen ska agera och försöka göra någonting.

Sedan lär sig hästen signalen, tryck i nacken = gå framåt, pet i sidan = kliv åt sidan, och man behöver inte eskalera trycket.

R+ så kan du peta men flyttar hästen inte sig kan du inte eskalera på något sätt whatsoever. Du måste istället sätta upp omvigningen/övningen så att hästen aldrig uppfattar signalen som något den måste agera på för att slippa ett aldrig så milt obehag, utan istället något den kan utföra för att få en belöning.
Första frågan, hur gör du med hovarna med R+? (ren nyfikenhet, jag är självklart på det klara med att du får till det på ett bra sätt)

Andra kommentaren på allting du skrev om R- ovan.

Om man roar sig (helt hypotetiskt sett) med att ändra alla förutsättningar från det du säger till helt andra och istället säger såhär: Unghästen är intresserad och nyfiken på vad människan gör och vill samarbeta. Många unghästar är födda med ett intresse av att interagera med människor och lura ut vad de vill. Tillsammans utvecklar man ett språk. Så när människan tar i hoven eller grimman är det inte ett obehag som hästen försöker få bort. Utan hästen försöker intresserat förstå vad man vill och när den har förstått att det är rätt genom att människan blir tydligt glad och belönar så har den fått en intressant ny upplevelse och en liten del av ett nytt språk som är den egentliga belöningen. Närvaron av människa kan också bidra med trygghet (från rovdjur osv rent nedärvt.).

Moroten är beviset på att det var rätt, men inte hela belöningen. Belöningen är att man tillsammans utvecklar ett språk, att använda sin hand på en bit av hästen är att man visar vad det är man vill att hästen ska lära sig.

Vi är ju båda däggdjur, hästar är intresserade av människor. Barn och människor lär sig saker även för glädjen i lärandet, leken, belöning kan vara att vara tillsammans och ha en gemenskap. Oddsen att jag ska få mitt barn att göra någonting med mig är större om jag erbjuder mitt sällskap och entusiasm än om jag erbjuder bara godis. Godis kan såklart bidra med viss förstärkning men att vara där, sitta bredvid, intressera sig är också en förstärkning. Enligt forskning om barn vill barn gärna ibland ha uppmärksamhet även på bekostnad av bekvämlighet. (tycker R+ R- inte tar så stor hänsyn till -vi är alla däggdjur.)
 
Senast ändrad:
Första frågan, hur gör du med hovarna med R+? (ren nyfikenhet, jag är självklart på det klara med att du får till det på ett bra sätt)

Andra kommentaren på allting du skrev om R- ovan.

Om man roar sig (helt hypotetiskt sett) med att ändra alla förutsättningar från det du säger till helt andra och istället säger såhär: Unghästen är intresserad och nyfiken på vad människan gör och vill samarbeta. Många unghästar är födda med ett intresse av att interagera med människor och lura ut vad de vill. Tillsammans utvecklar man ett språk. Så när människan tar i hoven eller grimman är det inte ett obehag som hästen försöker få bort. Utan hästen försöker intresserat förstå vad man vill och när den har förstått att det är rätt genom att människan blir tydligt glad och belönar så har den fått en intressant ny upplevelse och en liten del av ett nytt språk som är den egentliga belöningen. Närvaron av människa kan också bidra med trygghet (från rovdjur osv rent nedärvt.).

Moroten är beviset på att det var rätt, men inte hela belöningen. Belöningen är att man tillsammans utvecklar ett språk, att använda sin hand på en bit av hästen är att man visar vad det är man vill att hästen ska lära sig.

Vi är ju båda däggdjur, hästar är intresserade av människor. Barn och människor lär sig saker även för glädjen i lärandet, leken, belöning kan vara att vara tillsammans och ha en gemenskap. Oddsen att jag ska få mitt barn att göra någonting med mig är större om jag erbjuder mitt sällskap och entusiasm än om jag erbjuder bara godis. Godis kan såklart bidra med viss förstärkning men att vara där, sitta bredvid, intressera sig är också en förstärkning. Enligt forskning om barn vill barn gärna ibland ha uppmärksamhet även på bekostnad av bekvämlighet. (tycker R+ R- inte tar så stor hänsyn till -vi är alla däggdjur.)

Hovar är bland det enklaste man kan träna med R+.

Utan att behöva bli "träningsteknisk", vem som helst kan göra det.

Fram med slickebyttan bara. Var tålmodiga, låt hästen ställa ner när den behöver. Lyft igen, fram med byttan igen.
 
Hovar är bland det enklaste man kan träna med R+.

Utan att behöva bli "träningsteknisk", vem som helst kan göra det.

Fram med slickebyttan bara. Var tålmodiga, låt hästen ställa ner när den behöver. Lyft igen, fram med byttan igen.
Fast ställa ned hoven? då måste du lyft upp den? Tänkte att du tränar in utan att röra vid hästen alls.
 
Fast ställa ned hoven? då måste du lyft upp den? Tänkte att du tränar in utan att röra vid hästen alls.

Alltså, du kan inte verka en hov utan att hålla i den. Men det är väldigt lätt att märka när hästen vill ställa ner. Och att träna R+ betyder INTE att du inte får röra hästen, det är stolligheter.

En del hästar är ok med att använda hovstöd, och det kan du klicka in ganska lätt med hovtarget på en sån häst. Vill du bygga in max autonomi kan du använda antingen hovstöd, en matta eller en nosdutt (typ lock, boll, whatever) som startsignal. Dvs, hästen får lov att välja att ställa sig redo och hovis kör inte igång förrän hästen säger "ok, jag står i position, nu kör vi".

Men det blir ingen bra verkning utan att hålla i hoven, och det finns inget syfte med att försöka träna till det heller.

Att man tränar med positiv förstärkning betyder INTE att man aldrig rör hästen.
 

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 649
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp