R+ träning (utbruten från Hästars ansiktsuttryck (och fysiska reaktioner) vid träning/ansträngning)

Det finns såna folk, men startar dom med en unghäst kan jag lova att den blir både svår att hitta box/lösdriftsplats till och svårsåld 😛. Har som sagt stött på några såna...
Min hästosteopat (som tyvärr gick bort för något år sedan) berättade om en häst hon skulle behandla som man inte fick säga nej till utan hästen fick alltid själv bestämma vad den skulle göra. dvs ville hästen gå därifrån så fick den göra det. Inte helt enkelt att behandla när det är så
 
Min hästosteopat (som tyvärr gick bort för något år sedan) berättade om en häst hon skulle behandla som man inte fick säga nej till utan hästen fick alltid själv bestämma vad den skulle göra. dvs ville hästen gå därifrån så fick den göra det. Inte helt enkelt att behandla när det är så

I den situationen är det bättre att erbjuda startknapp, så det finns lite motivation till att stanna och stå ut. Jag tycker det ändå är en rimlig situation att ge autonomi till hästen i, det är ju inte en livsavgörande behandling. Jag hade själv inte velat bli behandlad av någon jag var obekväm med.

Men för att stå still för ex röntgen, då gäller det att det sitter med ledtamheten, och där måste man ha inslag av R- i träningen, även om man också gärna kan använda R+.
 
Min hästosteopat (som tyvärr gick bort för något år sedan) berättade om en häst hon skulle behandla som man inte fick säga nej till utan hästen fick alltid själv bestämma vad den skulle göra. dvs ville hästen gå därifrån så fick den göra det. Inte helt enkelt att behandla när det är så

Jag har lärt mig så mycket det senaste året av att min häst fick två nya behandlare som båda hade ingången att det helt var på hans premisser och i hans takt behandlingarna skedde. Han var redan van sedan innan att få mycket utrymme i liknande situationer men det var faktiskt otroligt nyttigt att se honom få lov att säga nej och bestämma avstånd. Smidigt också eftersom han nu visar vad han vill ha hjälp med till henne som kommer regelbundet!

Även tidigare behandlare har gett feedback på tillfällen då han varit "mer ok" med deras jobb att det är väldigt stor skillnad på vilken effekt de får. Synd bara att jag inte förstod då att väldigt många tusenlappar nog var delvis i sjön eftersom han helt enkelt inte ville vara där utan bara är snäll och står som ett ljus och känner sig minst i världen 😟
 

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 649
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp