Rabicano "skunk svans"

Re: Rabicano \"skunk svans\"

Min ponny har ju sådana ränder också...fast svarta...likadant...men bara när hon har vinterpäls...sedan försvinner de på sommaren.Likadant med den mörka "masken" i ansiktet....den syns mer på vintern också. :banana:
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Tjena "banan" :banana:snurpan. Att din ponny ser både gullig och rolig ut vet jag. Men svarta ränder?? Menar du att hon har Rabicano genen bara att det blir svarta ränder i stället?? Skojar bara.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Jag ser gärna en bild på hur hon ser ut nu!! Det står ingenting om att ränderna kan komma senare i min "bibel", men Silverkedjan antydde det tyckte jag. Vet faktiskt inte...
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

"banan :banana: snurpa??? Den va kul. Är det något du brukar kalla henne?
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Vad jag menar är att det är svårt att urskilja ränder i fölsvansar eftersom de ofta har så mycket ljusa hår ändå. De arabuppfödare jag känner med rabicanohästar väntar alltid till hästen är två år för att beskriva vilken typ av stickelhår det rör sig om. Men de har ju silver bay tail, rabicano, ljus man och svans hos fuxar och skimmel som orsak till vita hår att skilja upp !

svarta "ränder" är ofta en lite primitiv viltrest-teckning, utan att ha med blackanlaget att göra.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

mitt 2 åriga varmblod(ja travare då :D) har en underlig svans...hon är helt brun, men svansen är svart,silver och beige...och det är väldigt mycket av dom ljusa färgerna,,, nu fick jag en annan märr hit i veckan som har LIKADAN svans :confused:
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Om det nu är så som du eventuellt tror, att hon har Rabicano genen. Vad betyder det för framtiden? Avelsmässigt alltså?
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Typ ingenting :D

Beach Boy ger det till många av sina avkommor, men om han har det synligt själv vet jag inte.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Vi har en häst på vår ridskola som är rabicano, har både skunksvansen och är stickelhårig i flankerna. Han räknas väl som halvblod tror jag, är korsning SF/angloarab. Stammen är Oberon du Moulin-Prince Ig'or. Det räknas väl som halvblod? Om jag minns rätt är halvblodstamboken öppen för avkommor till angloarabston, och jag antar att Oberon du Moulin är godkänd för halvblodsaveln.
 
Mailsvar!!

Fick ÄNTLIGEN svar från J. Gower, hon hade missat att svara när det kom, men bättre sent än aldrig!

Hon upplyser om att det INTE är rabicanogenen som ger skunksvansen, utan att det kallas "silvertail" och är en modifiering av flaxen-genen (som ger vit man och svans på fuxar).

Asch då, gick för att leta upp boken för att läsa mer i den sektionen, men sambon har "städat" så nu vette katten var boken är nånstans. Suck. Annelie har den - kanske hon kan slå upp och kika vad det står mer exakt.

Rabicano är alltså när de har tvärränderna på svansroten och stickelhåren i flanken.
 
Re: Mailsvar!!

Hoppsan! :o :o :o

Här är världens röra just nu...jag kan inte hitta boken! :o :crazy:

Boken är alldeles utmärkt....rekommenderas till alla...lättöverskådlig och väl bearbetad!En riktigt bra grund för den som vill veta mer!

Jag vill tacka Magdalena för tipset...boken var precis vad jag letat efter!

Jag har dock hittat en grej som är fel i den. Det står att det inte finns några fullblod som är cremello/perlino...men det gör det visst!Och jag har INTE förväxlat dem med helvita fullblod som är "sabino-white".

Kan skicka länk till den som är intresserad av att se cremello/perlino fullblod!
 
Re: Mailsvar!!

Står det så?! Det måste jag slå upp och kika. Jag tror även det finns i Australien ju! Skriv några länkar!!
 
Re: Mailsvar!!

Här kommer den! :D :D :D

På listan här finns hingstar som är palominos,cremellos,perlinos.Du ser själv på texten vilka som är fullblod...det står ju i texten! ;) :D

Ja jag tror faktiskt du har rätt....jag tror det finns i Australien med...var jag nu har läst det för någonstans måntro!?!Ibland halkar man över massa intressanta grejor!(Men som jag...glömmer att spara!) :crazy: :o

http://coloredhorses.org/stallionscolor.html#Palomino/Cremello

I boken står det att det inte kan finnas några cremello fullblod pga av at det inte finns några om man följer vad som står i stamböckerna...min första tanke blev...hur kunde hon bortse ifrån att det även kan vara felreggade hästar på sådant, lika väl som på att de reggat "sabino-white´s" som "grey!?!" :confused: :confused:
 
Re: Mailsvar!!

De kommer ju från Milkie, så jag klurar var i stammen de är felreggade... Tootsie T (Milkies mamma) är gulbrun, men föräldrarna står som fux och mörkbrun. Undrar om det går att hitta bilder på Onomea och Hekuni. Onomeas mödernelinje har några namn med Gold i sig, kanske det kommer därifrån?
 
Re: Mailsvar!!

Det är Billionair du funderar över?

Men eftersom han är antingen cremello eller perlino...så skulle jag gissa på att föräldrarna är:en palomino felreggad som fux...en gulbrun felreggad som brun!?!

Vad tror du?Bägge föräldrarna måste ju ha genen!
 
Re: Mailsvar!!

Nej, det är alla fullbloden. Kolla bakåt så hittar du Milkie.
 
Re: Mailsvar!!

Ja....jag såg att "Milkie" fanns två gånger i stammen.Jag bara menade de två närmsta leden på honom...dvs far och mor. ;) :D

Men det måste ju vara som jag skrev ovan...bägge föräldrarna måste ha gulanlaget annars hade han ju inte blivit cremello. ;)

Men man vill ju veta mer om själva stammen!!! ;)
 

Liknande trådar

T
Hästvård Jag har två stycken hästar som jag skulle vilja göra någonting kul med... Eftersom jag knappt aldrig har suttit i en sadel, och dom där...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: TaylorSwift
·
C
Hästvård Jag har ett svenskt halvblod på 10 år. Hennes svans är extremt kort! Manen är jättetjock och lång, men svansen blir inte längre. Svansen...
2
Svar
30
· Visningar
2 308
Senast: AWAKE
·
Avel Gjorde idag en liten lustig upptäckt min ena häst är helt klart rabicano (hade aldrig hört talas om detta innan) dessutom troligen med...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Francess
·
Träning Hej! Jag & min kompis rider hästar i samma stall och det är samma tjej som äger hästarna. En av hästarna är ett svenskt halvblod som...
2
Svar
32
· Visningar
5 370
Senast: ketchup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp