RACER - den ergonomiska hästskon

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Carolrita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 782
C

Carolrita

Någon som provat dessa Racer-hästskorna?
Är dom till för travare, eller till alla sorts hästar?

Några för- & nackdelar med Racer-hästskorna?
Ser ut som att dom verkar va riktigt bra. När man läste referenser från travfolk såsom Stiggen, Tarzan, Bergh, Fredrik B Larsson m fl.
Då borde dom väl va bra?

Sen så undrar jag om man har en häst som går barfota kan hästen använda dessa skor för att hästen normalt ska gå barfota men inte kan o då ska väl hästen kunna ha dem på sej?

Skulle nog vilja pröva dessa racer-skorna på min framtida travare.

Vad säger ni hovslagare?

Sv: RACER - den ergonomiska hästskon

en i stallet provade dessa på sin arab som tränas lätt, just för att ge hovarna mer flexibilitet än med vanliga ridhästskor. första gången satt de en vecka tror jag, endast hagvistelse och korta promenader. en av skorna hade lossnat och gått av i ett sömhål och samma sak hände en kort tid efter att en ny sko slagits dit. hästen har bra hovar och brukar inte ha problem med avtrampade skor i vanliga fall. hon hade kontakt med tillverkaren som faktiskt kom ut till stallet (han var ändå i stan) och tittade på skon och påstod att det var ovanligt att de gick av. han undrade om jag också ville prova dessa, men jag nekade eftersom de inte ens satt kvar på en häst som inte tränas särskilt hårt. jag rekommenderar inte dessa som ridskor, det kostar bara massa x-tra pengar och tid hos hovslagaren.
i travet används dessa om jag förstått det rätt i snabbjobb och tävlingar och eftersom travhästar oftast skos med kortare mellanrum än ridhästar kan man ha användning av dessa. tror att racer kommer försöka utveckla en hästsko för fritidsridning som ger ett annat alternativ till de tjocka järnskorna, men det kommer nog ta ett tag innan de kommer fram till en hållbar modell..

Jag har provat den här skon, eller rättare sagt, jag har försökt att prova den! Alltså, för mig som hovslagare är den komplett värdelös. Eftersom den inte går att rikta är den en ergonomisk idioti! OM man skulle ha en häst där den passar utan justering så kan den säkert vara bra med tanke på dess egenskaper, både grepp och glid! Däremot har jag hittils inte hittat några söm som passar skon utan att paja hoven. Jag arbetar INTE med den skon. Teoretiskt funkar den jättebra, i praktiken funkar den inte alls...dessvärre, för tanken är ju bra!

Jag har skott en del med racer och visst funkar den bra på vissa hästar. Den går att rikta men man måste ha specialverktyg.
Vissa av dom som du räknar upp som rekomenderar skon
använder den inte i sin verksamhet utan har bara varit med och provat den.

Den har vissa nackdelar som kommer att göra det svårt för den att slå igenom. bl a. Den är dyr och den är svårriktad dessutom så är inte hållbarheten den bästa.

Jag har sömmat den med T3 söm och det har funkat.

Tack för era svar!

Men en sak undrar jag...Om man har en unghäst som har gått barfota ända sedan dess kan denna ha dessa racer-skorna utan att det ska..."lossna" eller vad det nu ska heta?
Eller spelar det ingen roll? då är väl just denna typ av skon som inte riktigt håller?

Om man bortser racer-skon vilken typ av skor ska travaren ha på sej, visst det beror på hästen själv, vilket underlag o om hästen behöver gå barfota bak eller fram, osv.

Guldskor? Vad är det för något?

Tack för era svar!

Men en sak undrar jag...Om man har en unghäst som har gått barfota ända sedan dess kan denna ha dessa racer-skorna utan att det ska..."lossna" eller vad det nu ska heta?
Eller spelar det ingen roll? då är väl just denna typ av skon som inte riktigt håller?

Om man bortser racer-skon vilken typ av skor ska travaren ha på sej, visst det beror på hästen själv, vilket underlag o om hästen behöver gå barfota bak eller fram, osv.

Guldskor? Vad är det för något?

En unghäst (travare) brukar gå bäst med vanliga släta 18x6 järnskor RO.
När den börjar utvecklas lite och trava på så sätter man ev. falsade 18x6 bak.

Guldskor är skor med fasta grepp. Sommar: en liten kant i hårdmetall runt den yttre kanten av skon.
Vinter: Fasta brodd som ej kan skruvas ur.

Hur gammal tycker du travaren ska vara om den ska börja gå med skor runt om eller bara fram?
1,5-2 årsåldern kanske? eller tänk om den har verkligen bra hovar?
Slits dom ner mycket om de tränas om dom går barfota i denna ålder?

Finns det nån travare som går barfota utom vintertid som funkar bra?

Har haft skorna på mina travare, dom håller max 2 veckor innan dom är helt nerslitna. Har istället börja använda "guldsvarten" skorna och dom håller mkt bättre.

Har haft skorna på mina travare, dom håller max 2 veckor innan dom är helt nerslitna. Har istället börja använda "guldsvarten" skorna och dom håller mkt bättre.

Hm... märkligt. Jag var med och testade skon för några år sedan, använde den på de flesta hästarna i mitt stall och tycker den höll förhållandevis bra, 5-6 veckor var inga problem. Visserligen så sömmar jag om hästarna varannan vecka under tävlingssäsong så det kan ju ha bidragit. Däremot på en stor och tung häst skulle jag undvika dem.
Jämfört med aluminiumskor så håller den bra mycket längre. Sedan så enligt tillverkaren så fungerar den som allra bäst när den är en aning nersliten (ger bättre glid för hoven).

Hur gammal tycker du travaren ska vara om den ska börja gå med skor runt om eller bara fram?
1,5-2 årsåldern kanske? eller tänk om den har verkligen bra hovar?
Slits dom ner mycket om de tränas om dom går barfota i denna ålder?

Finns det nån travare som går barfota utom vintertid som funkar bra?

Jag tycker den ska få skor när den tränas så pass att den behöver det. Mao. när det finns en risk att den kan börja ömma. Hur mycket det slits har mycket med underlaget att göra.

Jag tror inte man kan träna en travare utan skor varken sommar eller vinter. Då måste man nog ha väldigt optimalt underlag att köra på.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka