Råd ang. trasig transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Orkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 008
O

Orkan

Jag köpte i våras en ny lämm till min transport efter att den gamla hade gått sönder.
Lämmen har suttit på transporten sen i maj och jag har kört hästar max 15 gånger sen dess. Senast jag körde så bråkade hästen en del. Hoppade inte över bommen eller nåt sånt utan stod mest och hoppade verkade det som. När vi kom fram ser vi att han har gjort sönder lämmen. Ramen är böjd och plyfaskivan är knäckt.

Jag har varit i kontakt med återförsäljaren och sagt att jag tycker att en lämm ska hålla för mer påfrestning än vad den har gjort. Han håller dock inte med mig och säger att han inte kan hjälpa mig med detta.

Vad tycker ni? Är det okej att transporterna inte håller för mer? Har jag bara haft otur eller är det fler som har transporter som har gått sönder "för inget"?

Sv: Råd ang. trasig transport

Han kan knappast bara ha hoppat upp och ner om plyfan är knäckt. Sorry, men han kan nog ha sulat på en enda rejäl spark... Vet dock inte vad de påstås ska tåla, men sparkat måste den nog ha gjort, rejält.

Jo jo, inte hoppat rakt upp och ner, då hade han ju inte kommit åt lämmen överhuvudtaget men han bråkade en del när jag körde men stod helt lugnt när jag stannade och kollade till honom. Menade att det inte hände något, han stod på sin plats så att säga.

Han är inte en häst som sparkar, bockar mest på stället om det är något (Ingen garanti för att han inte har sparkat i transporten.) Dessutom borde dom väl inte få nån jättekraft i sparkarna när lämmen kommer så nära inpå?

Tänk om en häst får panik i en sån här transport på en större väg... Känns som att risken att hästen ligger på vägen är ganska stor.

Tycker också att det är konstigt att det är lämmen som gick sönder och inte nån annan del av transporten som är 8 år gammal....

Min förra baklem blev ordentligt tillknycklad då min dåförra häst slängde sig bakåt mot den så han inte tyckte att jag öppnade upp nog snabbt. Där fungerade det dock bra att slå till lemmen igen.

Jag tror att din häst har sparkat rätt rejält och att det är det som orsakat skadorna. När det gäller transporters hållbarhet så är det nog så att en stor häst i princip kan demolera en transports inredning om den får ordentlig panik.

En stor häst som börjar sparka och leva rövare skrotar en transport fortare än vad en bilskrot gör.
Hästen kan få fruktansvärd kraft vid en spark bakåt oavsett om det är nära eller ej. Tänk på att hästen drar upp bakhoven nästan under magen för att sen sparka bakåt, det blir 70 cm till 1 meter som bakhoven har i längd räknat innan den träffar baklämmen.
Det kan krävas bara en välriktad spark som tar fel så ryker baklämmen. Har sett detta innan.
Har dessutom hört talas om hästar som sparkat igenom innerdörrar bak som man har i stället för bommar.

Sen skall man väl kanske inte helt utesluta att det kan röra sig om sämre kvalitet på trät till baklämmen, men som sagt väldigt svårt att uttala sig om i och med att man ej har sett transporten och baklämmen.

Jag tror att du inte har förstått hur mycket kraft som hästen utsatt lämmen för under transporten, antagligen mycket mer än vad du har uppfattat. Jag tror inte att du har särskilt stora möjligheter att driva detta vidare, den som sålt lämmen till dig kommer förmodligen att få rätt.

Det krävs rätt stora krafter för åsamka dessa skador, även om nu plyfan skulle ha haft en sämre kvalitet.

Senast jag körde så bråkade hästen en del. Hoppade inte över bommen eller nåt sånt utan stod mest och hoppade verkade det som. När vi kom fram ser vi att han har gjort sönder lämmen. Ramen är böjd och plyfaskivan är knäckt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 567
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 995
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka