råd angående sår.

V

vendelay

Min hästs sydda sår var jättefint, ändå tills för tre dagar sedan då det var varigt, bubbligt, sprucket och svullet när jag kom ner till stallet.
Veterinären kom då ut och plockade bort ett stygn för att få bättre flöde. Hon ordinerade också alsolspritsbandage på hela benet då infektionen gått neråt och hela benet pga det var jämntjockt. Det gav resultat först i morse, då man iaf kunde urskilja senorna. :crazy:

Han går nu på penicillin, och har gjort det i åtta dagar, plus finadyn granulat och streptocillin.
Frågan är bara;
Hur ska såret någonsin kunna läka?
Det blir bara sämre, fastän medicineringen, noggrann rengöring och sköljning etc.
Det är vidöppet (ca 1,5cm uppifrån ned, och fyra-fem cm brett), och sårfickan på 5 cm är fortfarande kvar (den går uppåt, tur det :crazy:). Där finns också endel död vävnad, det är bara att titta rakt in. :(
Hur lång tid har läkning för er häst, som varit i samma situation, tagit?
Jag vet att det är individuellt, men frågar ändå.

Veterinären (som för övrigt är den bästa och trevligaste jag någonsin träffat på :love:) sade att jag skulle räkna med en lång sårläkning.

Ärr och sådant gör mig ingenting, så länge min häst är hel och frisk, och det har jag räknat med att han kommer få.
Mvh/Anna :banana:
 
Ojojoj... det där lät inte så roligt! :eek: :(

Jag skulle rekommendera dig att testa Aloe Vera. Har hört talas om sår som läkt otrooligt fint med hjälp av Aloe Vera!

Problemet med många läkemedel och mediciner är ju att de tyvärr försämrar kroppens egna försvar i vissa fall (de bryter ner... och bygger inte upp). Vad Aloe Veran gör är att stärka kroppen och hjälper till att stöta bort döda celler och skapa nya och friska celler.

Jag använder själv Aloe Vera på sår och liknande både till mig själv och hästen. Nu har lyckligtvis varken jag eller hästen skadat oss så svårt men småsår läker otroligt bra! :)

Om du är intresserad så berättar jag gärna mer!

/Snorpan
 
För all del, berätta mer, är öppen för praktiskt taget ALLT! :D
/A
 
Min häst fick ett sår som inte gick att sy. Sårkanterna åkte långt isär och det vällde ut kött (inte riktigt som svallkött, men litegrann) så det såg ut som om det aldrig skulle läka. Det var dessutom mitt i vintern och -25 och han gick på lösdrift, hej å hå. Men såret (som var 6 cm brett och nästan lika högt, som ett öga) läkte ihop jättefint och idag är det ett knappt synligt streck som ärr.
 
Vad skönt för dig! :)
Det som är lite surt just nu är att alla flugorna inte är borta än, och dom kan ju praktiskt taget krypa in i såret.
/A
 
En bekant berättade om en häst som klivit ner i en brunn och skurit upp i stort sett hela knät. Enl. veterinären var det inte så mycket att göra än att försöka hålla så rent som möjligt och hoppas på det bästa.
Det gick inte att sy och inte att bandagera!
Hon sprayade med Aloe Vera rakt in i såret. Det formligen bubblade ur skit ur såret och så småningom läkte det ihop jättefint och lämnade endast ett litet ärr! :eek: :D

Jag PM:ar dig ang. var man kan köpa Aloe Vera! :)

/Snorpan
 
Hur länge har du haft streptocillinet?

Min häst slet upp en liten bit av sitt framben med sömmarna på skorna(de var hemska men kunde inte skos pga blockhälta o boxvila, och sedan fyllde hovis jämnt o kunde inte komma ut givetvis). Det blev väl 1,5 cm x 1,5 cm och efter en tid med streptocillin och linda dygnet runt började det se bättre ut, men störtblödde så fort man tog av lindan.. Hon fick sedan gå lindad utan streptocillin och då blödde det inte längre när man tog av lindan. Sedan fick hon gå utan linda på dagen och då torkade det upp jättefint (var regnigt o inga flugor kan jag tillägga!) och blev skorpa på! :) Så hon går utan linda helt nu, hoppas att det snart är läkt..
Men så länge såret "står ut" som en bulle kan det inte läka. Du måste då lägga tryck på det i form av en linda.

Försök att inte tvätta såret om det inte behövs. Ju mer du är där och gnuggar desto mer förstör du. Ser du en vit rand runt såret? Det är en läkningsring och den får du INTE ha sönder..

Du kan ha på socatylsalva på dagen för att skydda mot flugor. Det är receptbelagt men bra att ha på sår! :)
 
Streptocillinet är sedan förra veckan,
har drygt halva sprutan kvar.
Det du skriver (tryck på och inte tvätta) är helt tvärtemot min veterinärs råd.
Tvärtom ska jag massera (försiktigt försiktigt) och sen sakta och mjukt trycka ut vätskan. Och det är en hel del däri.
Men det mesta är död vävnad, men det kommer ju inte ut.
Veterinären kommer nästa vecka, får se vad hon gör.

Jag skulle ju kunna lägga på en linda, men det är praktiskt taget omöjligt att få lindan att sitta på det stället. Hmm. *fundersam*
Ska avsluta hästens penicillinbehandling imorgon, frågan är bara hur sårläkningen då kommer gå?
Han har gått på penicillin i nio dagar då, veterinären förlängde behandlingen med fyra dagar senast hon var här.
Är mycket penicillinbehandling skadligt för hästen?
Han har nämligen redan stått på penicillin i mer än två veckor i år.
Jag har ett recept finadyn till att ta ut, så då har han stått på det med nästan en månad detta året.
(ursäkta mitt svammel, men jag sitter och tänker samtidigt som jag skriver :D)
Tack för råden!
Ett råd om hur jag ska kunna sätta en linda längst upp på frambenen vore också bra. :)
/Anna

p.s föresten; min häst blev behandlad med Torbugesic första gången veterinären var här, och det står att karenstiden till tävling är 99dagar, betyder det då att jag inte får tävla min häst på 3½
månad? eller gäller det bara galoppörer/travare?
 
nej, du behöver inte vänta 3½ månad på att få tävla. Men det finns inte fastställs karenstid på Torbugesic så, därför skriver de 99 dagar (vilket är längsta antal dagar som distriktsveterinärernas datasystem klarar av ;)).

Min fick också Torbugesic, 99 dagars tävlingskarens. Jag kollade det med SvRF och den var betydligt mindre, minns inte exakt, men 14 dagar har jag för mig.
 
Jag hade alltså ut veterinären och det är hon som gett mg dessa uppgifter och fakta. Så det är inget jag hittar på eller så. :cool: :smirk: Men det kanske är annorlunda för "ditt" sår.. Du skriver nu att du ska trycka ut vätska och att det är död vävnad "däri". Då måste det ju ut som sagt så det inte läker ihop med det där inne.. :confused:

Har även hört från min veterinär att streptocillin ska man ha på i 1 vecka bara eller så.. Jag hade dock längre men det slutade ha verkan och störtblödde bara.. Och när jag tog bort det så blödde det inget helt plötsligt.. Och det vid flera tillfällen så det var ingen slump.

Dessa mediciner kan ställa till det för hästens mage, det är därför man inte ska ge det för länge. Min har stått oå finadyne och cortison 6 och 8 dagar(kommer ej ihåg) i år tror jag, det var sammanhängande då.

En häst i stallet fick ett lite fult jack på insidan av frambenet i somras, högt upp. Det var svårt att få någon linda att sitta kvar även om det försöktes.. :smirk:

Har ingen aning ang karensen, jag vet inget om sån't där. :D

MVH Nina
 
Ja, jag skulle trycka ut varet. Veterinären tog bort död vävnad senast hon var här, men det blir ju mer när tiden går.
Jag vågar inte ställa mig och gräva i såret för att få bort det. (lr kan man göra det själv? har ingen erfarenhet av såna hära sår) :D

Jag tänkte lägga av med streptocillinet imorgon med, det har (precis som för dig) inte gjort någon skillnad som jag uppfattat det. Tror såret skulle sett ut som det gör nu även utan streptoc.
/A
 
Hej hej

Berätta gärna mer om AV.... använder det själv och är på jakt efter nåt som kan hjälpa min medryttarhästs eksem... tror du det kan vara nåt? :) Vet av egen erfarenhet att det är super till sår och sånt... så det borde ju funka på häst med.... :crazy: Tacksam för hjälp...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar med att fråga det jag främst vill ha reda på. Syns suturer på ultraljud? Tänkte om det finns kvar som inte har resorberats...
Svar
6
· Visningar
2 094
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst fick ett mystiskt sår i söndags. Det sitter längst uppe på frambenet. Endast ca 2 cm långt, men "uppåt" (under huden alltså) är...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: Blåtira
·
L
Hästvård Min häst trampande på en spik för sju veckor sedan. Den gick in LÅNGT (troligtvis 2-3 cm) och den hann sitta där nästan ett dygn innan...
2
Svar
28
· Visningar
4 218
Senast: richter
·
D
Hästvård Min pålla hade jämntjockt ben i onsdags eftermiddag, ringde vet, hon sa "ut och gå", eftersom jag ej hittade ngt sår. Ej halt, ingen...
Svar
5
· Visningar
1 967
Senast: daysi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp