Råd inför ponnyköp till dotter

Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Jag tänker inte råda om vare sig ung eller gammal - jag tycker du ska se till individen.

En väl hanterad och tränad fem-sexåring kan vara betydligt bättre än en tolvåring som varit med om en del och kanske lagt sig till med en del ovanor.

Var öppen.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Tack för jättemånga bra tips och råd! Det är verkligen sant att det är bra att tänka att den ska prestera bra på lägre klasser istället för att vara lovande för högre. Det är ju mycket viktigare att hon får upp vanan att tävla och att det känns tryggt.

Att jag ska kunna rida är tyvärr inte möljigt i nuläget då jag är ganska överviktig så jag skulle behöva en rejäl nordsvensk :-) Men man kan ju alltid hoppas på att gå ner i vikt. Sen kan jag ju longera om det skulle behövas.

Jag vet att det krävs mycket arbete. Vi har försökt hitta någon medryttarponny eller fodervärdsponny men det verkar vara svårt att hitta i vårt område. Men vi kollar vidare :-)
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Mina föräldrar satte också tolv år som gräns för att få egen häst från början, och då hade de egentligen tänkt köpa ett litet halvblod, strax över 1,50, som jag skulle kunna ha alltid. Men de fick tänka om, eftersom jag var extremt liten, och än idag fortfarande inte har storleken för att helt bemästra en stor häst.

Jag fick min första B-ponny som elvaåring (tjat lönar sig, jag fick honom ett år "för tidigt"), jag älskade honom djupt, men med mer vuxna ögon var han inget vidare bra köp egentligen. Nio år, nyss kastrerad, extremt hingstig, avkastarkung, bara 120 cm hög och i princip inriden, men inte mycket mer. Jag fick lära upp honom själv, och vi hann aldrig börja tävla innan jag var för gammal för att vara med på honom.

Då tog vi ponny två på foder. Ett äldre maxat C-ponnysto med ett sjuhelvetes humör men som hade varit med i Allsvenskan och hade hur mycket rutin som helst. Hon var femton när jag fick henne, men betedde sig som fem. Och när jag hittade knapparna på henne så kunde jag inte fått en bättre läromästare. Hon har lärt mig allt. Från början var tanken att jag skulle ha henne tills vår tävlingskarriär var över, och sen skulle vi hitta en ny liten ryttare som ville ta över (såvida inte min åtta år yngre lillasyster ville ta henne då), men ibland vill livet annorlunda. Hon är fortfarande kvar, och är vid 25 års ålder fortfarande pigg som en mört, och min huvudsakliga ridhäst då lill-prinsessan bara är två år.

Hur lång är din dotter? Om hon inte är väldigt lång för sin ålder hade jag nog letat efter en lite större C-ponny åt henne istället för en D-ponny. Eftersom jag är så liten själv så vet jag hur tråkigt det är med en häst som man tycker är lite för stor, jag gjorde ett par försök med halvblod runt 170, och jag kom varken upp själv eller kunde sadla själv. Här där jag bor är det också vanligt med att folk lämnar ut sina hästar på foder, det kan vara ett alternativ till en början för att göra en intressekoll, men jag vet att det inte alls är lika vanligt på andra håll i landet. Det mest optimala skulle väl annars vara en häst mellan sju och tio år, som är inriden och kan grunderna, men har utvecklingsmöjligheter. Lycka till!
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Min dotter fick sin första egna häst när hon var 12, och då var han just en häst - ingen ponny. Vi hade redan en häst i familjen och dottern var mycket medveten om hur mycket tid det tog, följaktligen blev det en häst hon kunde dela med orutinerad pappa. Sen tog det i och för sig inte lång tid innan pappa blev av med "sin" halva för dotter började tävla när hon var 13.
När hon var 15 hade hon växt ur första-hästen både på längden och kapacitetsmässigt, numera får mamma hoppa lillhästen och i stallet står en rejält tilltagen unghäst (och dottern får lägga väldigt mycket mer tid åt markarbete än vad hon någonsin gjort förut).
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Klart du ska köpa en ponny till dottern men pengarna man köper häst/djur för ser jag som förbrukade. Tro inte att man kan " tjäna" på attköpa en häst utan se de som förbrukade pengar se bara till att ni får en så passande ponny som möjligt för pengarna. Det kan vara bättre att öppna plånboken för köpet än att köpa på "bakluckeloppis" å få lägga ner massor i träning å rehab. Lycka till.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Kiwifrukt: Min dotter är ca 157 cm lång. Hon kommer mest troligt inte bli så jättelång, jag är själv 162 cm o pappan är ca 180 cm. Jag hade tänkt en D-ponny som sagt, men det kanske är bättre att satsa på en C-ponny. Min dotter är "normalstor", varken pinnsmal eller kraftig. Hon rider mest D-ponnys på ridskolan, det är väl därför både hon och jag har tänkt att det nog vore bra. Men jag ska definitivt vara öppnare mot en större C-ponny.

Min dotters krav (mycket vettiga sådana om jag får säga det själv) är att ponnyn ska vara lyhörd för gas och broms. Gärna lite motor, men som ska lyssna på en mjuk hand. Det kanske dock inte är så lätt. Men det är ju ingen brådska, det får ta tid att hitta rätt, så länge både hon och jag kan bärga oss :d
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Fördelen att köpa C-ponny istället för D-ponny är också att de i regel är billigare - då kanske det också finns mer utrymme att först köpa en lite äldre, rutinerad ponny och senare en som både har lite mer kapacitet och är lite större.

I övrigt håller jag med föregående talare! Min första ponny var perfekt, en 9-årig B-ponny som var huuuur snäll som helst. Han såg ut som ett russ - köttbullemodellen. ;) Han kunde inte massor, men grunderna åtminstone, och var verkligen schyst. Det roliga var att han utvecklades lika mycket som mig - i slutet när han fått muskler på rätt ställen och lärt sig jobba på rätt sätt blev det en ganska snygg liten ponny som hoppade medelsvåra banor på träning!
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Om din dotter redan är nästan 160 lång så skulle jag nog satsa på D-hellre, men en grov C-ponny bär ju upp ryttare bättre än en späd. Om pappan är 180 och du 1.62 så vet man väl inte hur hon kommer växa till sig, beror ju på hur generna fördelats.

Min dotter är ca 150 och 45kg och rider vår 155 tinker utan problem dessutom rider hon stor häst (170) på träninger då hon rider på instruktörens utbildade hästar och hon har inga ponnys. Ett alternativ kan också vara attt köpa häst precis över ponnymått då (om man tänker ekonomiskt) men jag skulle om möjligt först låna häst/ponny på foder ett år så ser man hur det utvecklar sig och så hinner din dotter få rutin. Plus med d-ponny eller liten stor häst är att man kan hitta en äldre medryttare som kan rida den mellan varven när dottern inte hinner. Jag skulle kolla mer på individ än storlek men jag måste säga att dotterns jämnåriga kompis skaffat c-ponny precis och ser ganska stor ut på den redan..
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Gå efter individen. Min C-ponny är "bara" 139 cm över manken men så grov att hon känns tio cm större, hon tar mycket ben, folk som bara har sett ridbilder på oss tror att hon är bortåt 1,60. Jag var 147 cm när jag fick henne, 29 kg tung, och hon var kanske egentligen i största laget men med mina pyttegener (mamma 1,64 och pappa 1,70) var det rätt givet att jag inte skulle bli så lång, mäter 157 cm som vuxen och hon är alldeles, alldeles lagom. En grövre C-ponny kan kännas större än en större men spinkigare D-ponny.

Överlag är det ju lite osäkerhetsmoment att köpa en liten häst till ett barn eftersom man inte vet hur mycket och hur länge de kommer fortsätta växa. Jag har inte växt en cm sen jag fyllde femton, men andra växer ju hela gymnasiet. Åk och titta på många olika, kanske både C- och D-ponnyer och små stora hästar. Känn efter vad som känns bäst. Rider dottern för någon form av ridlärare/instruktör nu? Det kanske kan vara en god idé att prata med denne i så fall, och eventuellt att denne kan följa med och titta på hästarna ni är intresserade av?
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Nackdelen med att köpa en häst strax över ponnymått är att dottern inte kan tävla tillsammans med sina jämnåriga kompisar utan måste ut bland vuxna.

Till TS: jag håller med tidigare inlägg, titta både på C- och D-ponnyer. Leta efter en trygg välriden ponny din dotter kan ha roligt tillsammans med!
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Till TS: jag håller med tidigare inlägg, titta både på C- och D-ponnyer. Leta efter en trygg välriden ponny din dotter kan ha roligt tillsammans med!

Ja det är mycket viktigt att barn rider trygga och bussiga ponnyer.

Vet en hel del ungdomar som fått lite för heta ponnyer att tävla med och som blivit livrädda för ponnyn till slut och då är all glädje borta med att ha egen häst.

Hellre en trygg och pålitlig lagom pigg ponny som passar i lättare tävlingsklasser än en hispig, het, hoppkanon. Gärna en ponny som tänker lite själv och som "tar hand om" sin lilla ryttare.

Gärna en ponny som är lite allround och som även är körd. för då har man lite mer möjlighet att prova på olika tävlingsgrenar. Och en ponny som är körd kan man ju behålla även om man växer ur den som ridhäst, då kan man köra istället. Dvs man har lite mer flex när det eventuellt är dags att hitta en större ponny häst när barnet växer.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Japp, min dotter rider för instruktör på ridskolan två gånger i veckan. Jag har nämnt för dessa instruktörer (2 olika) att vi ska börja leta så smått, jag hoppas de kan tänka sig att engagera sig lite.

Jag tror vi definitivt vill ha ponny då hon vill tävla, och det skulle kännas svårt att tävla mot vuxna redan nu. Men fodervärd tror jag inte är någon dum idé alls. Man kan ju inte veta hur intresset håller i sig i de här kritiska åren som väntar.

Jag är jättetacksam för alla råd, det har verkligen hjälpt. Jag ska först och främst tänka på att ponnyn är stabil och snäll. Storleken har mindre betydelse, en C-ponny kan kännas stor nog om det är rätt häst annars. Det bästa vore en läromästare på fodervärd något år.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Precis vad jag tänkte. En inkörd ponny är aldrig tråkigt. Då kan ju mamma ta lite turer ibland också.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Sant, vi har dessutom lite bekanta inom ponnytravet, så vi kan nog få mycket hjälp där.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Du har redan fått många väldigt bra tips i tråden :)

Jag vill slå ett slag för fodervärdsalternativet. Mina två ponnyer jag hade under högstadietiden var foderponnyer eftersom mina (ej hästintresserade iofs) föräldrar inte ville riskera att köpa nåt som sedan inte passade och skulle bli svårt att bli av med. De hade iofs varken intresse eller kunskap att supporta mig om jag fått problem, så då krävs kanske lite säkrare kort.
Men det var iaf superbra för att verkligen få känna på hästägandet :) Beroende på vart man bor kanske man inte har ett lika stort utbud av foderponnyer som saluponnyer, så man kanske inte får samma perfekt match. Men å andra sidan har man ofta lite hjälp från ägaren och man kan även lämna tillbaka om det blir katastrof, eller om intresset dalar när kontraktet går ut så är det betydligt lättare än att börja sälja...

Finns ju faktiskt många äldre ponnyer som ägaren av känslomässiga skäl inte vill sälja, men som är perfekta som läromästare i ett eller ett par år till en ung ryttare som inte tänker tävla i toppklasser utan kanske lära sig tävla i LC-LA. Jag skulle nog överväga det alternativet, och sedan när rutinen är bättre och intresset visat sig hålla, ev köpa en yngre och ponny med kapacitet :)
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Utgå inte från att du köper en häst för dotterns tävlingsambitioner utan börja med att hitta en ponny som hon kan lära sig häst med. En trygg läromästare som hon kan göra allt med på en låg nivå. Den största intressedödaren är en häst som begränsar en för att den är för mkt häst. Och köp en äldre häst som ni kan pensionera den dag dottern ev behöver en tävlingskompis på högre nivå. Och glöm inte att dett är du som köper häst. Det tar en hel del tid även för en förälder.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Vi får om några veckor hem en duktig hopp ponny till dottern, det vi tänkte på var att det skulle vara en läromästare. Det passar henne bäst, hon skulle tröttna om det blev för mycket utmaning. Läromästare behöver heller inte innebära supergammal häst tycker jag. Sen har hon även våra två andra hästar att "lulla runt på" också:)

Allt handlar ju egentligen om vad barnet vill få ut av sin ridning. Att köpa en unghäst till inte så erfaret barn skulle inte jag göra därför att risken kan vara att det blir för svårt och därmed inte roligt men återigen, det viktigaste är ju att se till individen.

Lycka till med ert hästköp!:)
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Jag håller med om att ponny borde vara roligare när hon är så ung, att bara vara tolv år och bli tvungen att tävla mot vuxna är förmodligen ingen höjdare. Jag tävlade trots allt ponny tills jag var arton (och blev utslängd från ponnytävlingarna :angel:), och det var jättestor skillnad att tävla C-ponny mot andra barn, och tävla stor häst mot vuxna, oftast vuxna i samma ålder som mina föräldrar. Ponnyåren är med lätthet den absolut roligaste hästtiden i mitt liv, så pass roligt att jag numera gått tillbaka till att bli ponnyryttare.

Lycka till!
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

EXAKT. Det är så många som säger det: "...ponnytiden var den roligaste..........". Fortsätt med (eller gå tillbaka till) ponny då, tänker jag :-) Ponnytanten.
 
Sv: Råd inför ponnyköp till dotter

Min första tanke när jag läst ditt inlägg är , köp en läromästare som första häst!!
Hästen behöver ju inte vara speciellt gammal för det.

Min förstahäst var en unghäst och jag hade helt klart föredragit en läromästare. Det är ju även roligare för din dotter att sitta på en kunnig häst. Sen behöver den inte gått massa höga klasser, utan trevlig, snäll, lätthanterad och kunnig.
Efter detta kan man fundera på att köpa något yngre till henne :)

Lycka till:)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 303
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp